ناگفته‌هایی از قرارداد ال-90

بخش پایانی

علیرضا بهداد- بخش نخست گفت‌وگو با حمیدرضا کاتوزیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دیروز به چاپ رسید. کاتوزیان در بخش نخست گفت‌وگوی خود با اشاره به تاریخچه‌ای از قرارداد ال-۹۰ دلایل مخالفت خود و سایر همکارانش در مجلس شورای اسلامی را با مفاد این قرارداد مطرح کرد و در واقع قرارداد را مورد کالبدشکافی قرار داد. عکس: سامان دزیانیان

وی بر این باور بود که قرارداد ال- ۹۰ با زیرکی خاصی از سوی فرانسوی‌ها دو خودروساز بزرگ کشور را درگیر مونتاژ کاری یک خودرو کرده است.

کاتوزیان که به گفته خودش در بخش‌های کشاورزی و صنعت خیلی ملی‌گرا است، سیاست‌های فعلی خودروسازهای کشور را در جهت دور شدن از ملی شدن صنعت خودرو تعبیر و به این نکته اشاره کرد که قرارداد ال-۹۰ ، ایران‌خودرو و سایپا را به کارگر خارجی‌ها تبدیل کرده است.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که اگر شروع تولید ال-۹۰ با ۶۰درصد ساخت داخل انجام گیرد تا حدودی از اشکالات این قرارداد کاسته خواهد شد.

اما در بخش دوم، کاتوزیان سعی می‌کند با طرح ناگفته‌هایی از این قرارداد به ابعاد تازه‌تری از ال-۹۰ بپردازد.

وی با اشاره به اینکه هدف از قرارداد ال-۹۰ تولید خودرو ارزان بوده یادآور می‌شود تعیین قیمت بین ۸ تا ۱۰میلیون تومان برای این خودرو نشان‌دهنده دور شدن از اهداف این قرارداد است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مراحل پایانی خود را می‌گذراند در رابطه با این طرح و زمان انتشار آن نیز اظهارنظر کرده است.

و اینک بخش پایانی گفت‌وگو.

چرا پس از روی کار آمدن دولت جدید که از قضا مجلس هم ارتباط خوبی با آن دارد، گامی برای لغو این قرارداد برنداشتید؟

در ‌حال‌ حاضر ارتباط خوبی با دکتر طهماسبی، وزیر صنایع معادن داریم و از این بابت خیلی خوشحالیم چرا که ایشان از نظرات مجلس همیشه استقبال کرده است. اما بحث دوستی ما با دولت جای خودش و وظیفه اصلیمان نیز در جای خودش. چرا که، وکیل مردم هستیم نه وکیل دولت.در خصوص این قرارداد نیز بسیاری از موارد و شبهات را از طریق رسانه‌ها با مردم در میان گذاشتیم، اما دیدیم که شرکت رنو پارس هیچ توجهی به خواسته‌های مجلس ندارد. این موضوع را با وزیر در میان گذاشتم و در مصاحبه‌های خود تهدید به شکایت از قرارداد نیز کردم، چرا که احساس می‌شد موضوع اصلی از دست طرف ایرانی خارج شده است. باز هم توجهی نشد، بنابراین در یک نطق علنی موضوع را با نمایندگان در میان گذاشتم.

اضافه شدن الحاقیه‌ها با نظارت مجلس انجام شد پس چرا دوباره بعد از اصلاح قرارداد ال-۹۰ شما باز هم گیر دادید؟

چون هنوز ایرادات برطرف نشده بود و حتی الان هم خیلی از ایرادات به قوت خودش باقی است و باید کارشناسی دقیق‌تری صورت گیرد. به همین خاطر از کمیسیون اصل ۹۰ درخواست کرده‌ام ناظر قرارداد داشته باشند. چرا که در این قرارداد حیثیت‌مان را گرو گذاشته‌ایم تا اجازه ندهیم که خارجی‌ها سرمان کلاه بگذارند.

از طرفی هم اخیرا شنیده‌ام قرار است به جای موتور K۴M که در زمان امضای قرارداد گفته بودند روی این خودرو نصب می‌شود از موتور دیگری استفاده کنند. این در حالی است که قیمت پایه ۶ هزار و ۷۵۰ یورو براساس این موتور تعیین شده است و اگر قرار باشد موتور K۴M روی ال-۹۰ نصب نشود قیمت این خودرو بیش از ۵ هزار یورو ارزش ندارد. اصولا نگذاشتن موتور K۴M نقض قرارداد است و رنو حق انجام چنین کاری را ندارد بنابر این باید با K۴M باشد.

به همین خاطر باید حتما یک ناظر مقیم، بالای سرخودروسازها قرار بگیرد تا این خودرو آنچنان که باید تولید شود.

آقای مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اخیرا در بازدید از خط تولید ال-۹۰ در شرکت پارس‌خودرو به خبرنگاران گفته است که نباید از ال-۹۰ به عنوان یک خودروی ارزان یاد شود. اما تا جایی که من یادم می‌آید قرار بود این خودرو به عنوان یک خودروی ارزان وارد بازار شود. در این رابطه چه نظری دارید؟

این گفته آقای مفیدی نشان‌دهنده دور شدن از اهداف قرارداد است. اگر ایشان به مدارک و مستندات نگاه کنند، متوجه خواهند شد که هدف از تولید ال-۹۰ این بود که خودرویی جایگزین پیکان را تولید کنند، اما امروز می‌بینم که اعلام می‌شود این خودرو با قیمت ۸ تا ۱۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.

چندی پیش خبرنگاران به دعوت شرکت رنو پارس از خط تولید شرکت رنو فرانسه دیداری داشتند. شما در نطق خود، آنان را متهم کردید که به خاطر این مسافرت‌ها خبرنگاران به طور ویژه از ال-۹۰ حمایت می‌کنند این در حالی است که خود شما به‌رغم برخی انتقاداتی که از خودروسازان دارید، بارها به دعوت آنها سفرهای خارجی نیز داشته‌اید. به طور مثال چندی پیش با دکتر منطقی و چند تن از نمایندگان مجلس سفری به چین داشته‌اید. چرا از خبرنگاران انتقاد کردید؟

دعوت از نمایندگان مجلس توسط خودروساز‌ها یا دیگر دستگاه‌های اجرایی امری طبیعی است، اما این دلیل نمی‌شود که چون آنها نماینده‌ای را برای بازدید از نمایشگاهی یا افتتاح کارخانه‌ای دعوت می‌کنند، نماینده نیز به خودروساز یا هر کس دیگر باج دهد. به عنوان مثال شما به آتش‌سوزی‌های اخیر پژو ۴۰۵ توجه کنید. در این حادثه که منجر به مرگ عده‌ای از هموطنان شد مدیریت ایران‌خودرو هیچ‌گاه مسوولان این حادثه را معرفی نکرد این در حالی است که آقای منطقی باید خاطیان را معرفی و سریعا اخراج می‌کرد. شما دیدید که مجلس در رابطه با این حادثه نیز حساسیت‌های خود را نشان داد. بنابراین نمایندگان در نظر ندارند که با بستن شمشیر از رو به جنگ خودرو‌ساز‌ها بروند بلکه برای رشد و شکوفایی این صنعت همواره به وظیفه خود عمل می‌کنند و به ‌رغم دوستی‌ها و صمیمیت‌ها از بازگو کردن حقایق و انتقادات پرهیز نمی‌کنند.هنر یک نماینده این است که به‌رغم حضور خود در کنار صنعتی‌ها استقلال خود را نیز حفظ کنند. من سعی کرده‌ام که این خصوصیات را داشته باشم.اما برخی از خبرنگاران و رسانه‌ها در رابطه با ال-۹۰ بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها علیه نمایندگان مجلس مطالب خلاف واقعی را نوشتند. مطالبی که هیچ‌گاه صحت نداشت و به نظر می‌رسید به دلیل وام‌دار بودن است که جانبدارانه از ال-۹۰ طرفداری می‌کند.جالب اینکه وقتی از مسوولان آن روزنامه‌ها دلیل چاپ چنین مطالب خلاف واقعی را می‌پرسیدیم آنها اعلام می‌کردند که برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و خودروساز‌ها این گزارش‌ها را به روزنامه‌ها تحمیل کرده و تهدید می‌کنند که اگر چنین مطالبی در روزنامه‌تان چاپ نشود، دیگر به شما آگهی نمی‌دهیم.من از رسانه‌ها درخواست دارم اگر چنین برخوردی را دیدند حتما به مجلس گزارش دهند تا نمایندگان مردم چنین معضلاتی را پیگیری کنند نه اینکه با چاپ مطالب نادرست آبروی افراد را در معرض خطر قرار دهند.

بهتر است پرونده ال-۹۰ را ببندیم چون فکر نمی‌کنم نکته ناگفته‌ای مانده باشد. اما یکی از مشغله‌های شما و برخی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور است. بارها از سوی شما و سایر اعضای هیات‌تحقیق و تفحص زمانی برای ارائه گزارش نهایی این طرح اعلام شده است و از طرفی هم آقای فولادگر اعلام کردند که این گزارش به طور حتم تا پایان آذرماه منتشر می‌شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد. گزارش را بالاخره چه زمانی منتشر می‌کنید؟

گزارش مربوط به استراتژی صنعت خودرو و انحرافات آن نهایی شد و به تصویب هیات تحقیق و تفحص نیز رسیده است و بخش‌های کیفیت و قیمت تمام شده نیز آماده تصویب است، اما هنوز بخش‌هایی از این گزارش آماده نشده است و کلیه اعضای هیات‌ در تلاش‌اند تا قبل از سال جدید این گزارش را به صحن علنی مجلس بفرستند.