اولین برف زمستانی آمد

گزارشی از وضعیت آلودگی هوا در تهران تبصره ۱۳ هم آسمان تهران را آبی نکرد

گروه خودرو- آلودگی هوای تهران به نقطه بحران رسیده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان محیط‌زیست، آلودگی‌ هوای تهران با ادامه روند کنونی به صددرصد خواهد رسید. این در حالی است که تصویب تبصره ۱۳ قانون بودجه کل کشور نوید روزهای نیل‌گون آسمان تهران را به مردم ساکن این شهر می‌داد.

در‌حال‌حاضر تردد میلیون‌ها دستگاه وسایل نقلیه در تهران که بنابر آمار منتشره بخش عمده‌ای از این تعداد به خودروهای فرسوده بالای ده سال اختصاص دارد به عنوان عامل اصلی این معضل ملی خوانده می‌شود.

همچنین بنابه گزارش روابط عمومی بازرسی کل کشور، تردد میلیون‌ها دستگاه وسیله نقلیه در تهران، افزوده شدن سالانه بیش از ۵۰۰هزار وسیله نقلیه (اتومبیل، موتورسیکلت و ...) در سال‌های اخیر و افزایش ۱۰۰درصدی تعداد خودروها در تهران طی سال‌های ۱۳۸۳-۱۳۷۹ مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر انواع سوخت، سالانه ۳/۲میلیون تن از انواع آلاینده را وارد هوای تهران می‌کند، به گونه‌ای که نزدیک به ۸۰درصد آلودگی هوای تهران، مربوط به وسایط نقلیه است.

دولت برای جلوگیری از معضل آلودگی هوای تهران در قالب تبصره ۱۳ قانون بودجه، برنامه‌ریزی کلانی برای خروج ۲۵۰هزار خودروی فرسوده از کشور ترتیب داد، این برنامه‌ریزی برای جبران طرح‌های قبلی بود که هیچ زمان به سرانجام نرسید. سال ۱۳۸۴ طبق مصوبه هیات وزیران قرار بر خروج ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده بود که به همراه آن تا سال ۸۸ هر ساله صدهزار خودرو به نسبت سال گذشته به این میزان افزود که بدین ترتیب طی سنوات ۸۸-۸۴، دو میلیون خودروی فرسوده باید از سیستم حمل و نقل کشوری خارج می‌شود اما به دلیل ناهماهنگی و متولی نداشتن طرح خروج خودروهای فرسوده این امر محقق نشده و طی سال گذشته تنها ۴۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد. از سویی دیگر طبق تبصره ۱۳ و بودجه کلانی که برای این بند از تبصره مورد تصویب قرار گرفت، و وزارت کشور نیز متولی این طرح شد، خروج ۲۵۰هزار خودروی فرسوده تا پایان سال جاری پیش‌بینی شد اما تا به امروز به این روند بسیار کند عمل شده است. تنها نکته‌ای که به واسطه این همه هیاهو برای خروج خودروی فرسوده و برنامه‌ریزی و مجری و متولی و هزینه و ... باقی مانده، هوای آلوده‌ای است که هر روز به نقطه فاجعه می‌رسد و توقع متقاضیانی است که امید دارند تا پایان سال، خودروی نو تحویل بگیرند. اما تا پایان امسال تنها ۲ ماه و اندی باقی مانده، اگر از ابتدای سال این طرح به درستی اجرا و ۲۵۰هزار خودرو فرسوده از رده خارج می‌شد امروز شاهد چنین آلودگی در سطح وسیع نبودیم.