ایران‌خودرو استاندارد «ملی» خدمات پس از فروش تدوین می‌کند

علیرضا بهداد- معاون فروش و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در حالی از تدوین استانداردهای ملی خدمات پس از فروش خودرو خبر داد که طی ۴ ماه گذشته وزارت صنایع و معادن با همکاری خودروسازان و موسسه استاندارد دستورالعمل، شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش خودرو را مورد بازنگری قرار داده‌اند. اولین دستورالعمل خدمات پس از فروش خودرو در تاریخ ۱۲/۵/۱۳۷۶ به امضای وزیر صنایع وقت رسید و این دستورالعمل مورخ ۲۰/۳/۱۳۸۵ مورد بازنگری قرار گرفت.

دستورالعمل مذکور هر دو سال یک بار تجدیدنظر می‌شود و بندهایی با توجه به شرایط خودروسازان به آن اضافه و یا کاسته می‌شود. هنوز چهار ماه از ابلاغ دستورالعمل جدید خدمات پس از فروش به واحدهای خودروسازی نگذشته که معاون فروش و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو روز گذشته در حاشیه‌ همایش پروژه ارتقای شبکه نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو و بهره‌برداری رسمی از تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، از تدوین استانداردهای ملی خدمات پس از فروش خودرو در شرکت خودروسازی ایران‌خودرو خبر داد. وی در حالی از واژه «ملی» در طرح جدید خدمات پس از فروش خودرو استفاده می‌کند که طی سال‌های اخیر بزرگ‌ترین شرکت خودروساز کشور اصرار بر استفاده از این واژه برای محصولاتی همچون سمند، موتور، اتوبوس و کامیون داشته است.

خاکی در ارتباط با تدوین این استاندارد به خبرنگار ما می‌گوید، استاندارد شرکت پژو فرانسه در خصوص خدمات پس از فروش برای کشور تعریف کرده‌ایم که می‌توان این استاندارد را ایرانی کرد و از دل آن استانداردهای ملی را بیرون آورد.

وی در عین حال می‌افزاید، استانداردهای خدمات پس از فروش «ایران خودرویی» برای نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش این شرکت در خارج از کشور تدوین و ابلاغ شده است.

اگرچه خاکی،این استانداردها را برای خارج از کشور استاندارد «ایران‌خودرویی» عنوان می‌کند، اما برای داخل کشور این استانداردها را «ملی» تعریف کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند، استانداردهای ملی در حال تدوین است و پس از آن به زودی منتشر خواهد شد.

سرمایه‌گذاری مشترک پژو و ایران‌خودرو

مدیر فروش و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو همچنین در همایش پروژه‌ ارتقای شبکه نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو در جمع نمایندگان شرکت پژو و ۲۵نمایندگی ارتقا یافته ایران‌خودرو با اشاره به سرمایه‌گذاری مشترک ۲میلیون دلاری پژو ایران‌خودرو در بخش خدمات پس از فروش محصولات پژو در ایران، افزود: پیرو ابلاغیه وزیر صنایع و معادن درخصوص مشارکت یا پذیرفتن سهمی از هزینه‌ها توسط شرکای بزرگ تجاری ایران‌خودرو در خصوص خدمات پس از فروش، پس از مذاکراتی با شرکت پژو به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران‌خودرو قرار شد تا این شرکت تجربیات خود را در بخش خدمات پس از فروش نیز در اختیار ایران‌خودرو قرار دهد.

وی افزود: از آنجا که رقابت در بازارهای جهانی بسیار فشرده شده است و یکی از راه‌های بقای خودروسازان، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و گسترده است، شرکت پژو، از سال ۹۸ مهندسی دوباره‌اش را در بخش خدمات پس از فروش شروع و استانداردهایی را در این خصوص تدوین کرده است.

خاکی گفت: پس از اعلام آمادگی پژو به منظور همکاری در طرح ارتقای خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، ۲۵استاندارد این شرکت که بیشتر مناسب کشورمان بود انتخاب و به ۲۵نمایندگی در سراسر کشور که قابلیت اجرایی کردن این استانداردها را داشتند، ابلاغ شد. وی افزود: همکاری ایران‌خودرو و پژو در این زمینه ادامه خواهد داشت به طوری که تا سال ۲۰۰۷ تعداد نمایندگی‌های ارتقا یافته به ۷۵نمایندگی خواهد رسید که این پروژه نیز با مشارکت مالی ۲۵درصدی شرکت پژو انجام خواهد شد.

قطعات چینی غیراستاندارد در بازار

خاکی در حاشیه این همایش در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی در خصوص ورود قطعات تقلبی چینی اندیشیده است، گفت:

این قطعات تقلبی به مانند هر کالای دیگری در بازار یافت می‌شود و وجود آنها اجتناب‌ناپذیر است. اما ایران‌خودرو سرمایه‌گذاری قابل توجهی را انجام داده تا قطعات اصلی را در بسته‌بندی‌های مناسبی به مشتریان عرضه کند که قطعات داخل این بسته‌بندی کاملا مورد تایید است.

چگونگی خدمات پس از فروش تندر

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا وضعیت خدمات پس از فروش تندر مشخص شده است یا خیر؟ گفت: تمهیدات لازم برای خدمات پس از فروش تندر اندیشیده شده است و دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به تنهایی آمادگی ارائه خدمات پس از فروش به این خودرو هستند. اما اینکه نحوه ارائه این خدمات به چه شکلی خواهد بود و خودروسازها در این باره چه وظایفی را دارند فعلا نامشخص است.