علیرضا بهداد- روز گذشته برای دومین بار مسوولان آبی‌پوش ایران خودرو در خصوص طرح نوسازی خودروهای فرسوده نشستی را با خبرنگاران برپا کردند که برخلاف سایر نشست‌های مطبوعاتی این بار مسوولان ایران خودرو به تئوری و طرح‌های آینده و دفاع از خود نپرداختند، بلکه از اجرایی شدن طرحی سخن به میان آوردند که بسیاری، از مدت‌ها قبل در انتظار شنیدن اخبار آن بودند. ریاحی‌پور، قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودرو در توسعه بازار، از واگذاری چگونگی اولویت‌بندی ثبت‌نام‌کنندگان در طرح نوسازی خودروهای فرسوده به خودروسازان خبر داد و افزود: این تصمیم در جلسه اخیر کمیته نوسازی خودروهای فرسوده با حضور مجریان دولتی طرح گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد، این تصمیم به تمامی نمایندگی‌های مجاز مشمول طرح در سراسر کشور ابلاغ شد و افرادی که در ماه گذشته جهت ثبت‌نام اولیه به نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند براساس اولویت‌های در نظر گرفته شده می‌توانند برای اسقاط خودروی خود و معرفی به بانک اقدام کنند. وی گفت: ۲۳۰هزار نفر از مالکان خودروهای فرسوده، محصولات ایران خودرو را برای جایگزینی انتخاب کرده‌اند که از این تعداد ۵۵درصد روآ، ۲۶درصد وانت پیکان، ۱۱درصد پژو ۴۰۵، ۸درصد سمند و ۵/۷درصد پول نقد درخواست کرده‌اند که براساس اولویت‌ها ۱۳۷هزار نفر از این تعداد و طی سال‌جاری خودروی فرسوده خود را از رده خارج و خودروی نو دریافت خواهند کرد.

ریاحی‌پور با اشاره به اینکه مساله قرعه‌کشی برای طرح، کاملا منتفی شده است افزود: قرعه‌کشی روش مناسبی برای این کار نبود زیرا ممکن بود قرعه به نام خودروهایی که مصرف و آلایندگی بیشتری دارند نیفتد.

بنابراین با در نظر گرفتن مسائلی همچون میزان آلایندگی، مصرف بنزین و تعداد سیلندر اولویت۱۱ گانه‌ای را برای مالکان خودروهای فرسوده تعیین کردیم.

۱۱ اولویت برای نوسازی خودروهای فرسوده در ایران خودرو

پورسعیدی، مدیر برنامه‌ریزی، پشتیبانی و فروش ایران خودرو نیز با اعلام اولویت‌های ۱۱ گانه گفت: اولویت نخست به مالکان تاکسی‌های فرسوده تعلق دارد و زمان مراجعه این عده چندی پیش شروع شده و تاکنون ۲هزار و ۵۰۰ متقاضی به بانک معرفی و از این تعداد ۷۰۰ نفر توانسته‌اند تاییدیه بانک را برای گرفتن وام ۵میلیون تومانی بگیرند. دومین اولویت به کسانی تعلق دارد که در طرح‌های قبلی خودروهای خود را اسقاط کرده، ولی هنوز خودروی نو دریافت نکرده‌اند که تاریخ مراجعه این عده نیز قبلا اعلام شده است و هنوز هم ادامه دارد.

اولویت سوم در اختیار مالکان خودروهای فرسوده ۶ و ۸ سیلندر است که زمان مراجعه این مالکان برای اسقاط خودروی فرسوده از اول آبان شروع شده است.

از چهارمین اولویت کسانی برخوردارند که خودروشان تولید سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۶ است ودر ۸شهر آلوده کشور تهران، شیراز، اصفهان، اراک، مشهد، تبریز، کرج و اهواز ثبت‌نام کرده‌اند و از تاریخ ۱۵/۸/۸۵ می‌توانند به نمایندگی‌هایی که در آنجا ثبت‌نام کرده‌‌اند، مراجعه کنند. نکته قابل توجه اینکه نام شهر روی پلاک ملاک نیست، بلکه شهر محل ثبت‌نام مهم است. پنجمین اولویت مربوط به خودروهای تولیدی سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۶ در تمامی شهرها است و این دسته از مالکان از اول آذرماه می‌توانند به نمایندگی‌ها مراجعه کنند.

اولویت ششم به خودروهای مدل ۴۷ تا ۴۹ تعلق دارد که در ۸شهر آلوده تردد می‌کنند و از ۱۵ آذرماه باید مالکان آنها به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنند.

اولویت هفتم تا یازدهم به ترتیب به خودروهای مدل ۴۷ تا ۴۹ در سایر شهرها، مدل ۵۰ تا ۵۱ در ۸شهر، مدل ۵۰ تا ۵۱ در سایر شهرها، مدل ۵۲ تا ۵۳ در ۸شهر و ۵۲ تا ۵۳ در سایر شهرها است که زمان مراجعه افراد واجد شرایط این اولویت‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد.

تولید بیش از چهار هزار دستگاه خودروی مخصوص تبصره ۱۳

ریاحی‌پور در ادامه این نشست بااشاره به تولید ۲هزار و ۲۰۰دستگاه تاکسی سمند EL و روآ و بیش از ۲هزار دستگاه خودروی پلاک سفید مخصوص تبصره ۱۳ افزود: با توجه به اینکه زمان تحویل خودرو به مالکان خودروهای فرسوده نرسیده است، ایران‌خودرو در حال حاضر با این میزان تولید از برنامه پیشی گرفته است. این گفته ریاحی‌پور نشان می‌دهد، ظاهرا نگرانی‌های مربوط به تامین ۱۳۷هزار خودروی دوگانه‌سوز توسط ایران‌خودرو تمام شده و این شرکت تا پایان سال‌جاری به تعهد خود عمل خواهد کرد.