گروه خودرو- با شروع سال ۹۲، آخرین مهلت خودروسازان برای تولید خودروهایی با استاندارد یورو ۴ که مجهز به دو کیسه هوا هم باشند به اتمام رسید. اما ابتدای سال ۹۲ تنها مهلتی نبوده که برای اجرای این الزامات قانونی به خودروسازان داده شده است، چرا که هر کدام از این دو استاندارد باید در سال‌های قبل بر روی خودروهای تولید داخل قرار می‌گرفتند که این اتفاق رخ نداد. حال با آغاز سال جدید و پایان یافتن آخرین مهلت خودروسازان باید دید که این استانداردها توسط خودروسازان رعایت خواهد شد ؟ و در صورت اجرا نشدن چه سرنوشتی در انتظار تولیدات آنها است؟

در رابطه با نصب ایربگ، رییس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، ظاهرا آب پاکی را بر دست خودروسازان ریخته است.

نظام‌الدین برزگری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر نصب دو ایربگ بر روی تمامی خودروها از ابتدای سال جاری را اجباری اعلام کرده است و بر این اساس، خودداری پلیس از شماره‌گذاری خودروهای بدون ایربگ را طبیعی تلقی کرده است. به گفته برزگری هیچ بهانه‌ای برای فرار از اجرای این قانون که قرار بوده از ابتدای مهر ۹۱ اجرایی شود، پذیرفته نخواهد شد چرا که این موضوع از مدت‌ها قبل به خودروسازان اعلام شده است.

اما روشن شدن تکلیف ایربگ خودروها در حالی مشخص شده به نظر می‌رسد که مشاور معاون ترافیک شهردار تهران عقیده دارد خودروسازان برای مصوبات دولت تره هم خرد نمی‌کنند، چراکه تا امروز خبری از شماره گذاری خودروهای نو با استانداردهای یورو ۴ نیست.

اما از آنجا که قرار است از ابتدای امسال سازمان محیط‌زیست تنها به خودروهایی مجوز پلاک گذاری دهد که استاندارد یورو ۴ داشته باشند و دیگر به خودروهای یورو ۲ مجوز پلاک‌گذاری ندهد، سعید نوروزی این‌طور برداشت می‌کند که خودروسازان با قدرت بالا و نفوذ زیاد مانع پیشرفت یورو ۲ به یورو ۴ شدند و سه سال زمان برای خود خریدند و حتی زیرساخت‌های لازم را برای ارتقای کیفیت خودروها نیز فراهم نکرده‌اند.وی همچنین تاکید دارد که هنوز خبری از شماره‌گذاری خودروها با استاندارد یورو۴ نیست.