خبرگزاری فارس: مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن تشریح موقعیت ایران در بازار خودروسازی منطقه و کشورهایی همچون الجزایر ،سوریه و بلاروس از رقابت با شرکت‌های بزرگ جهان همچون تویوتا گفت. منوچهر منطقی در خصوص دستاوردهای سفر اخیر خود به کشورهای بلاروس، الجزایر و سوریه که به همراه محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری و منوچهر متکی وزیر امور خارجه انجام شد، اظهار داشت: محور اصلی این سفرها توسعه صادرات بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سایت تولید سمند در بلاروس با ظرفیت ۵‌هزار دستگاه در سال گذشته یادآور شد: بررسی‌های انجام شده در این واحد نشان داده است محصولات آن می‌تواند بازارهای اطراف بلاروس یعنی روسیه و اروپای شرقی را پوشش دهد.

وی گفت: مدیران سایت ایران خودرو معتقد بودند در صورتی که ظرفیت لازم ایجاد شود این سایت توان صادرات ۴۰‌هزار دستگاه سمند را دارد، بنابراین شریک بلاروسی خواستار افزایش ظرفیت تولید سایت به ۴۰‌هزار دستگاه بود.

منطقی افزود: در سفر اخیر رییس‌جمهوری به بلاروس کارهای مقدماتی این افزایش ظرفیت انجام گرفت و قرارداد آن منعقد شد تا بانک توسعه صادرات تسهیلات افزایش ظرفیت به ۴۰‌هزار داستگاه را اعطا کند.

وی ادامه داد: طی ۲ سال آینده ظرفیت تولید ایران خودرو در بلاروس از ۴۰‌هزار دستگاه خواهد گذاشت.

منطقی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری این افزایش ظرفیت توسط طرف بلاروسی انجام می‌شود و بانک توسعه صادرات که در راستای اهداف صادراتی کشور به خریداران تسهیلات می‌پردازد، تسهیلات لازم را در اختیار طرف بلاروسی قرار می‌دهد.

وی افزود: البته طرف بلاروسی و بانک توسعه صادرات علاقه‌مند بودند ایران خودرو نیز به نوعی در این سرمایه‌گذاری مشارکت کند که بر این اساس هیات مدیره ایران خودرو سرمایه‌گذاری در بخشی از این افزایش ظرفیت را مصوب کرده است.

مدیرعامل ایران خودرو افزود: بنابراین افزایش ظرفیت سایت بلاروس با سرمایه‌گذای مشترک انجام خواهد شد و بخش عمده سرمایه‌گذاری را بلاروسی‌ها متقبل می‌شوند.

منطقی همچنین سفر هیات ایرانی به سوریه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: خط تولید ایران خودرو در سوریه به مرحله تحویل محصول رسیده است بنابراین طی مراسمی که در این کشور برگزار شد، کلید اولین خودروهای سمند تولید شده در سوریه توسط وزیر امور خارجه به مشتریان آن داده شد.

سرمایه گذاری مشترک ایران خودرو با الجزایری‌ها

وی سفر وزیر امور خارجه به الجزایر را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در سفر به الجزایر نیز اولین نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو راه‌اندازی شد و قویترین فروشندگان خودرو الجزایر اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک کردند. وی افزود: بنا داشتیم شبکه فروش ایران خودرو در الجزایر ویژگی خاصی داشته باشد بر این اساس طراحی با عنوان سیلوراستایل انجام شد و شبکه فروش ایران خودرو در الجزیره و ۵شهر دیگر با این نشان راه‌اندازی شد.

منطقی اظهار داشت: این شبکه فروش سالانه ۵‌هزار دستگاه سمند را در بازارهای الجزایر عرضه خواهد کرد. وی توافقات انجام شده با الجزایر برای صادرات خودروهای سواری و همچنین سنگین مانند اتوبوس و کامیون را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: برای صادرات مینی‌بورس به الجزایر توافقاتی صورت گرفت، بدین ترتیب که خط تولید مینی‌بوس ۵۰۸ که قبلا در ایران تولید می‌شد و اکنون تولید آن متوقف شده است را با بهینه‌سازی در الجزایر راه‌اندازی کنیم.

منطقی اضافه کرد: توافقات اولیه برای انجام این کار انجام شده و بزودی این خط تولید را در الجزایر راه‌اندازی خواهیم کرد.

خبرنگار فارس از منطقی پرسید که غالبا این بحث مطرح است که خودروهای صادراتی ایران با اختلاف قیمت قابل‌توجهی نسبت به بازارهای داخلی عرضه می‌شوند.

منطقی پاسخ داد:قیمت فروش سمند در روسیه،اکراین ،بلاروس و سوریه حدود ۱۲‌هزار و ۵۰۰ تا ۱۳‌هزار دلار است که معادل قیمت آن در ایران است.

منطقی افزود: قیمت سمند در کارخانه با قیمتی که بدست مشتری می‌رسد، متفاوت است. زیرا هنگامی‌که محصول از کارخانه بیرون می‌آید هزینه‌های مختلفی مانند تجمیع عوارض، پلاک و خدمات پس از فروش به آن تعلق می‌گیرد و قیمت را به سطحی می‌رساند که مشتری می‌پردازد. وی گفت: قیمت صادراتی سمند همان قیمت کارخانه است، ضمن اینکه تعرفه‌ای که بابت مواد اولیه به گمرک پرداخته بودیم با صادرات به ما بازگردانده می‌شود.

وی تعرفه مواد اولیه بازپس داده شده را معادل ۱۵ تا ۲۰‌درصد ارزش خودرو ذکر کرد و گفت: براین اساس قیمت صادراتی محصولات از قیمتی که بدست مشتری داخلی می‌رسد، پایین‌تر است. در عین حال قیمت خودرویی که بدست مشتری سوری می‌رسد با آنچه مشتریان ایرانی می‌پردازد، چندان متفاوت نیست.

خبرنگار فارس به منطقی گفت: مشتریان خارجی سمند با این قیمت می‌توانند خودروهایی مانند تویوتا کمری و یا کرولا را خریداری کنند، زیرا اگر تعرفه ۹۰‌درصدی از این خودروها خذف شود، قیمت آنها اندکی بیش از سمند خواهد بود.

وی با اشاره به این که تعرفه واردات در کشوری مانند سوریه نیز ۴۰‌درصد است، اظهار داشت: تویوتا کمری معمولا برای ورود به هر بازاری دامپینگ می‌کند، همچنین خودروهایی که توسط تویوتا به بازارهای منطقه عرضه می‌شوند که اگرچه مدل سالند، دارای استوک هستند. مدیرعامل ایران خودرو قیمت تویوتا کمری در کشوری مانند سوریه را به مراتب بیش از قیمت سمند ذکر کرد و افزود: بنابراین با نگاه به مجموع عوامل می‌توان گفت که سمند صادراتی دارای قیمت ارزانی است.

منطقی در پاسخ به این پرسش که خودرویی مانند تویوتای کرولا نیز با حذف تعرفه کاملا قابل رقابت با سمند است، تاکید کرد: اگر امکانات کرولا با ۲۰۶ SD مقایسه شود مشخص خواهد شد که به طور قطع ۲۰۶ SD بهتر است اما ما آن را با قیمت ۱۴‌میلیون تومان عرضه کنیم. وی گفت: علاوه بر این اگر بررسی شود ما در تولید ۲۰۶ SD، سی‌درصد نسبت به خودروهایی وارداتی مزیت داریم زیرا خودروسازان خارجی هزینه‌هایی چون نرخ سود بانکی بالا، تعرفه مواد اولیه و بسیاری از عوامل دیگر را برای تولید ندارند.

مدیرعامل ایران خودرو این هزینه‌ها را که معادل ۶۰‌درصد تعرفه واردات خودروهای خارجی دانست و افزود: در عین حال ما قبول داریم که معادل ۳۰‌درصد تعرفه واردات به نفع تولیدکننده داخلی است.