برای جنرال موتورز وقتی نمانده....

گروه خودرو- شاید مدیران ارشد شرکت جنرال موتورز گاه انتظاراتی بی‌جا و زیاده از انتظار دارند. وقتی این مساله به شورولت مالیبو سدان خانوادگی جدید این شرکت مربوط می‌شود «کلی دین» رییس واحد طراحی جنرال موتورز سه سال وقت روی آن گذاشت و به همین دلیل این حساسیت و انتظار ابعادی دو چندان می‌یابد. هدف از طراحی و تولید مالیبو رقابت با محصولاتی چون تویوتا کمری و هوندا آکورد بوده و به همین دلیل گمان می‌رود فروش آن حداقل ۲۰درصد بیشتر از سلف‌اش باشد.

این در حالی است که دستیابی به چنین رشد فروشی برای شرکتی چون تویوتا نیز دشوار است.

«دین» مردی ۴۵ ساله و خونگرم با ریش بزی که برای به حداقل رساندن ایرادات مالیبو همین اواخر راهی یکی از تاسیسات تولیدی جنرال موتورز در فیرفاکس ایالت کانزاس شد تا با بررسی چند نمونه تولیدی اطمینان پیدا کند که زاویه درها، تزیینات داخلی و اتاق مطابق آنچه تیم طراحی مد نظر داشته تولید شده است.

دقیقا یک هفته بعد، او دوباره با همان روپوش سفید و براق خود در کارگاه طراحی جنرال موتورز در دیترویت حضور یافت تا پروسه طراحی نسل بعدی مالیبو را که قرار است در سال ۲۰۱۰ میلادی روانه بازار شود، کلید بزند.

جنرال موتورز تنها شرکتی نیست که ناچار شده به بخش طراحی خود با جدیت بیشتری نگاه کند. همه خودروسازهای بزرگ حتی تویوتا ناچار شده‌اند در مواجهه با تهدید رقبای در حال ظهور چون هیوندای بخش طراحی را جدی‌تر بگیرند. لااقل برای جنرال موتورز اهتمام بیشتر به موضوع طراحی به منزله راه رفتن بین خطوطی است که برای مدیران این شرکت رفتن یا ماندن را تداعی می‌کند.

تلاش‌های رو به تزاید جنرال موتورز برای طراحی خودروهایی که مطلوب مردم باشد درست در زمانی اتفاق می‌افتد که رقابت خودروسازها به بالاترین سطح خود رسیده و تنوع خودروهای تولیدی افزایش یافته است.

فقط در سال ۲۰۰۷ خودروسازها ۵۶ مدل خودروی جدید روانه بازار کردند. به علاوه آن که بیشتر خودروها کیفیتی مطلوب تا خوب دارند و به همین دلیل تولید خودرویی که با بقیه متفاوت باشد کار چندان آسانی نیست.

تا همین چند سال پیش جنرال موتورز این هدف را با کادیلاک تحقق می‌بخشید. در آن دوره اکثر خودروسازها از خودروهای کادیلاک که زوایای بدنه‌شان با هیچ خودرویی شباهت نداشت و حتی محصولات جدید این برند با محصولات پیشش هم قابل مقایسه نبود بهت‌زده می‌شدند.

مدیران این شرکت بر این باورند که در صورت گرفتار آمدن در دام یکنواختی خیلی زود از بازار حذف می‌شوند و اکنون مدیران ارشد جنرال موتورز امید دارند آن تجربه را در سایه برندهای زیر مجموعه جنرال موتورز تکرار کنند.

در آن دوره طراحان صاحب نامی چون هارلی ارل با آزادی عمل کار می‌کردند اما این روزها آنان به اندازه گذشته اختیار عمل ندارند.

اگر چه در جنرال موتورز چارچوب طراحی خودرو چون تویوتا تعریف شده نیست اما نوعی توافق نانوشته بین واحد طراحی و مدیران ارشد شرکت وجود دارد.

در گذشته طراحی خودرویی جدید در جنرال موتورز به این صورت بود که مهندسان، بازاریاب‌ها و حتی کارکنان واحد مالی دور هم می‌نشستند و فهرستی از بایدها و نبایدهای خودروی جدید را تهیه می‌کردند.

مباحثات این تیم حتی تا ریزترین مسائل چون قیمت موادی که باید در ساخت خودرو به کار گرفته شود تا هزینه‌ها را کاهش دهد را شامل می‌شد.

رابرتونر، معاون واحد طراحی جنرال موتورز که بیشتر کارهای اجرایی را بر عهده دارد ماه‌ها است که تلاش می‌کنند این روند را متحول کند. اکنون طراحان محصولات جدید را بر مبنای سلیقه مشتری و با اصل قرار دادن این که محصول کارشان نباید شبیه خودروهای موجود در بازار باشد طراحی می‌کنند و در ادامه سایر بخش‌ها سعی می‌کنند نظر خود را در حیطه‌هایی چون کاهش مصرف خودرو، جادارتر بودن فضای داخلی و ... به تیم طراحی منتقل کنند.

جنرال موتورز با درک این نکته که طراحان و مهندسان خطوط تولید باید از مشکلات و الزامات هم مطلع باشند اخیرا اقدام به ایجاد کارگاه‌های مشترک برای آنان کرده است. در یکی از این جلسات «دین» سعی کرد به حاضران نشان دهد چطور با طراحی متفاوت محصول با کارکرد مشابه می‌توان فروش را تقویت کرد.

تویوتا برای تقویت فروش خود و ارتقا کیفیت طراحی طی سال‌های اخیر به برنامه‌هایی کاملا نوآورانه روی آورده است. این شرکت به عنوان مثال میلیون‌ها دلار صرف اعزام طراحان خود به کشورهای مختلف برای آشنا شدن با سلیقه مردم می‌کند یا دوره‌های پرهزینه آشنایی با فرهنگ و روحیات مردم کشورهای مختلف برگزار می‌کند اما برای جنرال موتورز وقتی برای این کارها باقی نمانده و این شرکت در مقابل ناچار است به خلاقیت طراحان خودرو و کشاندن آنها به تاسیسات تولیدی برای نظارت عملی بر روند تولید روی ‌آورد.