زمینه‌های حقوقی و اداری لازم برای صدور خودروی «سمند» به بازار ترکیه فراهم شده و ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی جهان اسلام قصد دارد با عزم راسخ وارد بازار خودرو ترکیه شود. به گزارش ایرنا از آنکارا، علیرضا میرزایی، معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران خودرو با اعلام این مطلب، توضیح داد، مذاکرات در اجلاس کمیسیون مشترک برای رفع موانع صادراتی خودروی سمند امیدوارکننده بوده و پیگیری‌های جدی و مستمر وزارت صنایع و معادن و وزارت امور خارجه و شرکت ایران خودرو در این زمینه بسیار مثمرثمر بوده است. وی که همراه هیات ایرانی شرکت‌کننده در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه به آنکارا آمده بود، گفت: ایران خودرو یک سال و چند ماه پیش خودرو سمند را برای عرضه به بازار ترکیه آماده کرد و موفق شد همه گواهینامه‌های مربوط به تظبیق استانداردهای این خودرو با استانداردهای ترکیه را کسب کند.

میرزایی تصریح کرد، خودرو سمندی که قرار است به بازار ترکیه عرضه شود، از موسسات بین‌المللی نیز گواهینامه‌های لازم در مورد استانداردهای خود را به دست آورد. ولی متاسفانه تا به امروز وزارت بازرگانی خارجی ترکیه مجوز لازم برای عرضه این خودرو به بازار ترکیه را صادر نکرده بود که پس از پیگیری‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین خود شرکت ایران خودرو در نزد مراجع ذیربط در ایران و ترکیه، شرکت ایران خودرو در حاشیه اجلاس نوزدهم کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور موفق شد بندی را در یادداشت تفاهم بگنجاند که بر اساس آن، دو کشور ابراز کردند که با ایجاد تسهیلات لازم، از واردات متقابل خودرو به دو کشور حمایت کنند.

میرزایی گفت، قرار است ظرف ۶۰ روز کاری این مجوز صادر شود و بر اساس وعده‌هایی که مقامات ترکیه‌ای داده‌اند، امید می‌رود این مجوز زودتر نیز صادر شود. وی در مورد برنامه‌های ایران خودرو برای معرفی بیشتر سمند به بازار ترکیه و این که آیا وظیفه معرفی به عهده شرکت نمایندگی است یا ایران خودرو، گفت: «نمایندگی سمند در ترکیه، نمایندگی توزیع است و مسئولیت‌های بزرگی به عهده آن گذاشته شده است. با توجه به توانمندی‌هایی که این شرکت دارد، امید می‌رود به خوبی از عهده رقابت سنگین و نزدیک در کشور ترکیه برآید».

میرزایی گفت: «شرکت ترکیه‌ای نمایندگی سمند، تاکنون ۲۱مرکز فروش و خدمات پس از فروش در شهرهای ترکیه تدارک دیده و آماده راه اندازی کرده که به محض صدور مجوز برای ورود سمند به بازار ترکیه، این مراکز عملیاتی خواهند شد».وی افزود: «از طرفی با توجه به رقابتی بودن بازار ترکیه، تبلیغاتی هم برای سمند پیش‌بینی شده که ضامن موفقیت‌های بیشتری برای ایران خودرو در ترکیه خواهد بود».