رنو، با لوگان سرعت گرفت

گروه خودرو- هر کسی که با صنعت خودروسازی در مقیاس جهانی آن سروکار دارد به خوبی می‌داند که تویوتا در مسیری قرار گرفته که دیر یا زود جنرال‌موتورز را پشت‌سر گذاشته و عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان را از آن خود می‌کند. تمرکز بر این مساله موجب شده رسانه‌ها و کارشناسان صنعت خودرو از توجه به وضعیت سایر غول‌های خودروسازی جهان که در فهرست ۱۰خودروساز بزرگ دنیا جای گرفته‌اند، غافل بمانند.

فورد که در حال حاضر به سختی جایگاه سومی را در این فهرست حفظ کرده، می‌رود تا اندک‌اندک از سوی رنو- نیسان پشت‌سر گذاشته شود. در حالی که فورد با کاهش تولید خود برای سال ۲۰۰۷میلادی، فروش ۳/۶میلیون دستگاه خودرو را پیش‌بینی کرده، ائتلاف ژاپنی- فرانسوی رنو- نیسان به احتمال زیاد در سال‌جاری حدود ۴/۶میلیون دستگاه خودرو روانه بازار می‌کند.

زیان فاجعه بار ۷/۱۲میلیارد دلاری فورد در سال ۲۰۰۶ میلادی و عزم این شرکت برای کاهش تولید در سال‌جاری میلادی، روند توسعه این شرکت را در مسیری معکوس قرار داده و مجالی برای رنو- نیسان فراهم آورده تا خود را به فورد برساند. فورد مالک ۳۳درصد سهام مزدا است که توانست سال گذشته میلادی، ۳/۱میلیون دستگاه خودرو تولید کند اما سهم فورد از این میزان، معادل سرمایه‌گذاری‌اش در مزدا است.

کارلوس گون، مدیرعامل شرکت‌های رنو و نیسان دو شرکت را به سوی همکاری در زمینه طراحی قوای محرکه، تحقیق و توسعه و تامین قطعات سوق داده و این فرمولی است که به ظاهر تاثیرگذار بوده است. در حالی که سه غول خودروسازی ایالات‌متحده برای حل و فصل مشکلات مالی تلاش می‌کنند، گون قوای خود را معطوف تقویت توان طراحی، افزایش کیفیت محصولات، کاهش هزینه‌ها کرد و بازارهای آسیایی را به عنوان هدف اصلی طرح توسعه خود برگزید.

این روند همیشه برای گون، که توانست نیسان را در سال ۱۹۹۹ از سقوط به ورطه ورشکستگی نجات دهد، همیشه آسان نبوده است. سال گذشته کار با مشکلاتی همچون ناکامی در توسعه ائتلاف رنو- نیسان و انعقاد قرارداد همکاری با جنرال موتورز مواجه شد. گون خواستار تسریع روند طراحی و تولید مدل‌های جدید شده که روند پیشرفت کار در سایر بخش‌ها را نیز کند کرده است. ارتقای کیفی محصولات یکی دیگر از حیطه‌های با اهمیت برای رنو-نیسان است تا از بروز مشکلاتی که ممکن است این مساله به همراه داشته باشد، جلوگیری شود. با این حال فروش این ائتلاف در سال ۲۰۰۶ میلادی در قیاس با سال قبل از آن ۶/۳درصد کاهش داشت.

اکنون به نظر می‌رسد کار مرمت دو شرکت رنو و نیسان تا حدود زیادی به سرانجام رسیده‌ و به ظاهر هر دو شرکت در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته‌اند. فروش نیسان در ایالات‌متحده طی فصل سوم سال گذشته میلادی یک‌درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود فروش نیسان در سال مالی جدید ۷درصد رشد داشته باشد که این پیشرفت را مدیون عرضه مدل‌های جدید است.

رنو هم به رشد ۷درصدی فروش محصولاتش در سال‌جاری میلادی امید بسته است. این در حالی است که گون وعده داده روند رشد فروش نیسان تا سال ۲۰۰۹ میلادی ادامه پیدا کنند.

یک پلت فرم چند مدل‌

لوگان نماد رویکرد گون در بازارهای در حال توسعه است. رقبا در ابتدا این محصول ۷هزار دلاری را که در رومانی تولید می‌شود به باد تمسخر گرفتند و از آن به عنوان محصولی بی‌کیفیت یاد کردند اما هنوز مدت کوتاهی از آغاز عرضه آن در سال ۲۰۰۴ نگذشته بود که یکی از پرطرفدارترین خودروها در بازار محصولات ارزان‌ اروپایی تبدیل شد.

سال گذشته فروش لوگان به ۲۴۷هزار دستگاه رسید و گون اعتقاد دارد میزان فروش تا سال ۲۰۱۰ به یک‌میلیون دستگاه در سال خواهد رسید که بخش اعظم این فروش در هند، چین، روسیه و سایر بازارهای در حال ظهور خواهد بود.

استراتژی رنو-نیسان در زمینه تولید چندمحصول روی یک پلت‌فرم به این ائتلاف امتیازی قابل توجه در مقابل رقبا می‌دهد. در سال ۲۰۰۸ رنو نسل جدیدی از مگان را معرفی می‌کند که روی پلت‌فرم نیسان، دوج و SUV معروف این شرکت موسوم به قشقایی تولید شده است. از آنجا که گمان می‌رود نیمی از فروش رنو در سال ۲۰۰۷ مربوط به خانواده لوگان باشد می‌توان درک کرد که چرا این شرکت به دنبال عرضه مدل‌های جدید آن در هر سال است.

تکمیل پروسه اشتراک فعالیت‌های تولیدی در رنو نیسان به گون امکان می‌دهد برنامه یکپارچه شده استراتژی تولید و فروش خود را اجرایی کند. نیسان در ژاپن، چین و ایالات متحده فروش خوبی دارد در حالی که رنو در بازارهای اروپا و هند شرکت پیشرو است. در نتیجه این دو می‌توانند هم‌پوشانی داشته و به رشد یکدیگر کمک کنند و این دقیقا همان چیزی است که گون به دنبال آن است.