ایسنا - به نظر می‌رسد اهداف جایگزینی خودروهای فرسوده تجاری در سال گذشته محقق نشده است. یک مقام مسوول در زامیاد می‌گوید: «تجاری سازان حتی ظرفیت خالی هم دارند و این در حالی است که حجم زیادی از خودروهای تجاری در حال تردد در کشور فرسوده هستند.» علی ملک، مدیر عامل سابق سایپا دیزل، اعلام کرده که قرار بوده سال گذشته ۲۳ هزار و ۸۱۳ دستگاه کامیون فرسوده از ناوگان حمل‌و‌نقل کشور خارج شود؛ حالا حمید ترکی، مدیر تحقیقات بازار و برنامه‌ریزی فروش شرکت زامیاد، می‌گوید که این هدف محقق نشده است.

تسهیلات کم، ‌شرایط سخت اعطای وام، ‌عدم تناسب ارزش اسقاط با بهای بازار خودرو و به ویژه عدم توجه به بخش بندی مشخص بازار این خودروها در کشور، بخشی از دلایلی است که منجر به محقق نشدن اهداف جایگزینی فرسوده‌های تجاری شده است.

در حال حاضر در مجموع ۲۴۶ هزار و ۴۴۲ دستگاه انواع کامیون و تریلی در جاده‌های کشور مشغول تردد هستند که حدود ۳۶درصد عمری کمتر از شش سال، هفت درصد آنها ۶ تا۱۰ سال و ۳۷ درصد نیز ۲۶ تا ۵۰ سال عمر دارند که در حدود ۱۰۰ هزار دستگاه هستند.

امیر رضا رجبی، قائم‌مقام معاونت ستاد نوسازی ناوگان فرسوده کشور می‌گوید: «در سال گذشته در قالب طرحی فراخوان برای نوسازی ۹ هزار دستگاه خودرو تجاری فرسوده اجرا شد و بانک‌های عامل موظف به پرداخت ۸۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان شدند»؛ تسهیلاتی که نرخ سود آن بین ۷ تا ۱۴ درصد است.

اما علی حداد، قائم‌مقام شرکت زامیاد، یکی از مشکلاتی که منجر به تاخیر در از رده خارج شدن خودروهای فرسوده تجاری شده است را نرخ بالای سود این تسهیلات می‌داند، که مشتریان این خودروها توان استفاده از آن را ندارند.

به گفته وی، تاخیر در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌ای که جایگزین آن در شرکت زامیاد تولید شده است، این شرکت را با مشکلاتی از جمله در زمینه انبارداری مواجه کرده است و به همین دلیل شرکت زامیاد خواستار تسهیلات بیشتر دولت در راستای کاهش بهای تمام شده خودروهای تولیدی کشور شده است.