واحد مرکزی خبر - به‌رغم رشد سریع شرکت‌های خودروسازی چین در سال گذشته، بازار خودروسازی این کشور از سیر نزولی تولید در سال جدید میلادی خبر می‌دهد. در پی اتخاذ تصمیمات مقامات دولتی چین مبنی بر کاهش سرعت رشد شرکت‌های خودروسازی در این کشور، انتظار می‌رود فعالیت‌های بازار های خودروی چین در سال جدید میلادی کاهش یابد. به گزارش پایگاه اینترنتی آسیا نیوز، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند در سال جدید میلادی فعالیت‌های تولیدی بازارهای خودروسازی چین کاهش یابد. در پی تصمیمات مقامات دولتی چین مبنی بر کاهش ارائه بسته های تشویقی به تولیدکنندگان خودرو و همچنین تلاش برای کنترل انباشتگی و رشد سریع صنعت رو به رونق خودروسازی در برخی از شهرهای بزرگ چین، پیش‌بینی می‌شود روند فعالیت‌های اقتصادی این صنعت سیر نزولی در پیش بگیرد.

جیا شینگوانگ، از تحلیل‌گران صنعت خودروسازی چین با بیان اینکه در باره روند فعالیت‌های تولیدی صنعت خودروسازی چین در سال جدید نباید خوشبین بود گفت: با توجه به پایان مدت ارائه بسته های تشویقی دولتی به شرکت‌های خودروسازی، به ویژه تسهیلات مالیاتی، به نظر می‌رسد این شرکت‌ها در باره بازسازی ظرفیت های موتور خودروها تجدید نظر کنند.

این تحلیل‌گر صنعت خودروسازی افزود شرکت‌های خودروسازی به ویژه شرکت‌های داخلی که موتورهایی با ظرفیت یک و شش دهم لیتر یا کمتر از آن تولید می‌کنند در سال ۲۰۱۱میلادی با چالش های جدی روبه‌رو هستند. از این‌رو، این شرکت‌ها باید برای توسعه و ارتقای کیفیت و تقویت خودروهای تولیدی تلاش کنند. براساس اطلاعات و آمار اداره صنعت خودروسازی چین، فروش خودرو در این کشور در یازده ماه گذشته از مرز شانزده میلیون و چهار صد هزار دستگاه گذشت.

انتظار می‌رود فروش کلی خودرو در سال دو هزار و ده میلادی با گذشتن از مرز هجده میلیون دستگاه این کشور را برای دومین بار به بزرگ‌ترین بازار خودرو تبدیل کند.

اگر چه بازار خودروی چین در سال دو هزار و ده میلادی تقریبا سی درصد رشد داشته است اما در پی تصمیم مقامات دولتی چین مبنی بر کنترل رشد تولید خودرو و حذف بسته‌های تشویقی به تولیدکنندگان، تحلیل گران پیش‌بینی می‌کنند چنین روندی در سال دوهزار و یازده به ده یا پانزده درصد کمتر از آن مقدار کاهش یابد.