افت تولید چهار خودروی پرمصرف
گروه خودرو- آمار تولید 9 ماهه خودروسازان داخلی در شرایطی اعلام شد که طبق آن، چهار محصول پرمصرف‌، افت تولید را به خود می‌بینند.

بنابر این آمار که مرجع آن سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است‌، تولید انواع خودروی سواری در ۹ ماه امسال‌، ۶/۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و تجاری‌ها نیز باافزایشی ۲/۲۹ درصدی روبه‌رو شده‌اند. تجاری سازان البته هنوز هم تیراژ اندکی دارند و در این بین‌، ایران خودرودیزل کاهش تولید را به خود می‌بیند.
در بین سواری‌سازان‌، ایران خودرو 6/22 درصد رشد کرده و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب با افزایش تولیدی 17 و 5/8 درصدی روبه‌رو شده‌اند.
این موضوع در شرایطی است که برخی خودروهای پرمصرف مانند پژو روآ و پارس‌، کاهش تولید را تجربه کرده و محصولات کم اشتهاتری نظیر پژو ۲۰۶ و پراید‌، افزایش تولید داشته اند. به نظر می‌رسد خودروسازان از یکی دو ماه پیش‌، خود را آماده اجرای قانون یارانه‌ها و گرانی سوخت کرده‌اند و از همین رو تولید برخی خودروها کم شده و کاهش تیراژ برخی دیگر نیز ادامه یافته است. آن طور که از آمار ۹ ماهه بر می‌آید‌، پراید و پژو ۴۰۵ به عنوان دو محصول قدیمی‌، همچنان پرتیراژترین خودروهای کشور هستند و مرسدس بنز نیز کمترین تولید را داراست. بالاترین درصد رشد هم نصیب تندر-۹۰ ایران خودرو شده و بیشترین افت تولید نیز در بخش سواری‌، به مرسدس بنز و زانتیا اختصاص دارد. تولید تیبا نیز با گذشت دو سال از رونمایی آن‌، به رقم یک هزار و ۷۸۰ دستگاه رسیده و تندر-۹۰ هم که فعلا دوران با ثباتی را طی می‌کند‌، حدود ۱۳ هزار دستگاه نسبت به ۹ ماه سال گذشته رشد کرده است.
افت تولید پرمصرف‌ها
اما نگاهی به جزئیات آمار تولید ۹ ماهه خودروسازان بیندازیم و از پرمصرف‌ها شروع کنیم. طبق آمار‌، پژو پارس‌، روآ‌، ماکسیما و برخی شاسی بلندها مانند نیسان رونیز‌، با افت تولید مواجه شده‌اند که این موضوع قطعا با مصرف سوخت بالای آنها در ارتباط است.
پژو پارس که از آن با نام محصولی محبوب در بازار خودرو کشور یاد می‌کنند‌، در 9 ماهه امسال 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت تولید داشته است. روآ نیز که ایران‌خودرو همواره طی یکی دو سال گذشته از تولید آن کاسته‌، 18‌درصد کاهش تولید را در بازه زمانی موردنظر به خود می‌بیند. به نظر می‌رسد با این روند تولید‌، روآ در آینده جایی در سبد محصولات ایران خودرو نخواهد داشت. از این دو پژویی که بگذریم‌، ماکسیما نیز با آن مصرف سوخت بالای خود‌، هشت درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. این ژاپنی‌، در زمره باکیفیت ترین خودروهای تولید داخل قرار دارد. پارس‌خودرویی‌ها علاوه بر ماکسیما‌، تیراژ محصولات دو دیفرانسیل خود مانند نیسان رونیز را هم کاهش داده‌اند. بنابر آمار‌، دو دیفرانسیل‌های این شرکت 52 درصد نسبت به 9 ماهه سال گذشته افت کرده اند. در این بین ظاهرا رونیز برای همیشه از پارس خودرو وداع کرده است.
رشد تولید ۴۰۵ و سمند
کاهش تولید ماکسیما‌، پارس‌، روآ و رونیز در شرایطی است که برخی از همتایان آنها با وجود مصرف سوخت زیاد‌، باز هم تیراژ بالایی در 9 ماهه امسال داشته اند. در این بین‌، پژو405 که دومین خودرو پرتیراژ کشور است‌، با افزایش تیراژی حدودا 30 هزار دستگاهی‌، 26 درصد رشد را به خود می‌بیند. البته قطعا بخشی از این رشد تیراژ‌، به مدل‌های دوگانه سوز این خودرو مربوط می‌شود. در کنار 405‌، سوزوکی گرند ویتارا هم که شاسی بلند و پرمصرف به حساب می‌آید‌، رشد حدودا هزار دستگاهی و 34 درصدی را در 9 ماهه امسال تجربه کرده است. سمند نیز که با فاکتور گرفتن از مدل‌های TU5 EF7 و دوگانه سوز آن‌، خودرویی پرمصرف به شمار می‌رود‌، رشدی 24 درصدی را در بازه زمانی موردنظر به خود می‌بیند. ایران‌خودرو بیش از 93 هزار دستگاه سمند را در 9 ماهه امسال به تولید رسانده است.
۲۰۶ در تعقیب ۴۰۵
آنطور که ایران خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند‌، پژو 206 در آینده نزدیک به محصول شماره یک این شرکت تبدیل و جای پژو 405 را خواهد گرفت. این موضوع را از آمار تولید 9 ماهه ایران‌خودرو نیز می‌توان فهمید‌، چراکه در بازه زمانی مذکور‌، 118 هزار و 556 دستگاه 206 به تولید رسیده است. ایران خودرو با این میزان تولید‌، 206 را به محصول دوم خود تبدیل و در تولید آن 50 درصد رشد را به خود می‌بیند. از 206 به عنوان محصولی کم مصرف در بازار خودرو کشور یاد می‌شود. پراید نیز به عنوان دیگر خودرو کم مصرف داخلی‌، رشدی 8/13 درصدی را در بازه زمانی موردنظر به خود می‌بیند. از مجموع 452 هزار و 679 دستگاه پراید تولیدی‌، 260 هزار و 229 دستگاه آن سهم سایپا و مابقی نیز مربوط به پارس خودرو است. سایپا و پارس خودرو به ترتیب 20 و شش درصد در تولید پراید رشد داشته اند.
روزگار خوش تندر
روند مثبت تولید تندر-90 باز هم ادامه یافت و تیراژ این خودرو در مقایسه با 9 ماهه سال گذشته‌، حدود 13 هزار دستگاه رشد کرد.
طبق آمار‌، ایران خودرو که در بازه زمانی مذکور تندر کمتری نسبت به پارس خودرو تولید کرده‌، ۱۳ هزار و ۳۵۷ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده است. این رقم، از رشد ۱۷۳درصدی تندر ایران خودرو حکایت می‌کند. پارس خودرو نیز که رشد تولید تندر آن‌، کمتر از ایران خودرو بوده‌، ۲۰ هزار و ۴۵۰ دستگاه از این محصول را تولید کرده است. این رقم‌، از رشد ۱۹ درصدی تولید تندر پارس خودرو حکایت دارد. افزایش تولید تندر-۹۰ در شرایطی است که به تازگی تامین برخی قطعات این محصول‌، به ساپکو (سازنده قطعات ایران‌خودرو) واگذار شده‌، تا شاید تیراژ تندر بیش از این بالا رفته و قیمت آن کاهش یابد. در کنار تندر-۹۰‌، مگان نیز که هموطن و هم خانواده آن به حساب می‌آید‌، با رشد تولید مواجه شده است. پارس خودرو پنج هزار و ۲۵۵ دستگاه مگان را در ۹ماهه امسال به تولید رسانده و از این بابت رشدی ۱۲۸ درصدی را به خود می‌بیند.
تیبا زیر دو هزار
اگرچه سایپایی‌ها حدود ۱۰ هزار تعهد عقب افتاده برای «تیبا» دارند و ظاهرا تا پایان سال نیز باید آنها را عملی کنند‌، اما تیراژ این خودرو فعلا پایین است. طبق آمار‌، سایپا در ۹ماهه امسال یک هزار و ۷۸۰ دستگاه تیبا را تولید کرده و با این روند‌، بعید به نظر می‌رسد تعهدات این شرکت تا پایان سال عملی شود.
سایپا همچنین با تولید حدود 14 هزار ریو‌، 9 درصد در تولید این خودرو رشد را تجربه کرده است. زانتیا نیز که تولید آن در سایپا برای همیشه متوقف شد‌، حدود چهار هزار و 800 دستگاه در 9 ماهه امسال تیراژ داشته و این رقم‌، افت تولید 54 درصدی زانتیا را در پی داشته است. آنطور که فعالان بازار می‌گویند‌، ترس مشتریان از آینده قطعات یدکی زانتیا‌، تقاضای این خودرو را کاهش داده و قیمت آن افتی یک و نیم میلیون تومانی را به خود می‌بیند.
آمار سه مونتاژی
اما نگاهی نیز به اوضاع تولید سه خودرو مونتاژی یعنی تینا‌، قشقایی و پژو 207 آی بیندازیم. در این بین‌، 207 بیشترین تیراژ را داشته و ایران خودرو در 9 ماهه امسال‌، بیش از شش هزار دستگاه از آن را به تولید رسانده است. تینا نیز تنها 30دستگاه تیراژ داشته و آمار تولید قشقایی هم از 63 دستگاه تجاوز نمی‌کند.
اگر وانت نیسان نبود...
مانند آمارهای قبلی‌، تجاری سازان باز هم تیراژ پایینی را از خود به جا گذاشتند‌ تا نشان دهند هنوز با مشکلاتی در روند تولید روبه‌رو هستند.
بنابر آمار‌، تنها ۵۷ هزار و ۴۱۷ دستگاه انواع خودرو تجاری در ۹ ماهه امسال به تولید رسیده‌ که حدود ۴۴ هزار دستگاه از این رقم‌، به وانت نیسان پرمصرف اختصاص دارد. در واقع با فاکتور گرفتن از این خودرو خاص‌، تیراژ سه شرکت تجاری ساز کشور در ۹ ماهه‌، با تولید یک هفته ایران خودرو برابری می‌کند.
آن طور که در آمار سازمان گسترش آمده‌، ایران خودرودیزل با تولیدی هفت هزار و 662 دستگاهی‌، 14 درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. ایران خودرودیزل در تولید کامیون‌، مینی‌بوس و اتوبوس‌، به ترتیب 18‌، 20 و 42 درصد افت را به خود می‌بیند‌، اما کشنده‌های این شرکت 41 درصد رشد کرده‌اند.سایپادیزل نیز اگرچه در آمار‌، رشد زیادی (177 درصدی) را به خود می‌بیند‌، اما تنها پنج هزار و 773 دستگاه تیراژ در 9ماهه امسال داشته است. کامیون‌، کامیونت و کشنده‌های این شرکت‌، به ترتیب رشدی 234‌، 401 و 127 درصدی داشته اند. آمار زامیاد نیز از این موضوع حکایت می‌کند که وانت نیسان این شرکت با تیراژی حدودا 44 هزار دستگاهی‌، 32 درصد رشد را تجربه کرده است. این شرکت که زیرمجموعه سایپا به شمار می‌رود‌، در تولید مینی بوس 11 درصد و در کامیون نیز 16درصد رشد تولید را به خود می‌بیند. این در شرایطی است که زامیاد هیچ کشنده و اتوبوسی را تولید نکرده و فقط یک دستگاه کامیونت از خط تولید این شرکت عبور کرده است.