ایسنا- رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص ورود قطعات بی‌کیفیت چینی به خط تولید یک خودروساز داخلی گفت: اگر باز هم گزارش‌هایی مبنی بر ادامه این روند به کمیسیون برسد، وظیفه نظارتی مجلس ایجاب می‌کند که براساس قانون عمل کنیم. سیدحسین هاشمی افزود: این مساله در گذشته وجود داشته است؛ با این حال در حال حاضر تقریبا محدود شده که امیدواریم به صفر برسد. به هر حال باید فشار لازم را در این زمینه وارد کرد.

وی درباره این‌که گفته می‌شود چند قطعه‌ساز، قراردادهای خاص با یک خودروساز داخلی برای تامین قطعات منعقد می‌کنند، خاطرنشان کرد: جلوی این کار تا حدی گرفته شده است. برخی قطعات در چین ساخته و تحویل شرکت تامین قطعات خودروساز می‌شد، اما تقریبا جلو این کار گرفته شده است.

در قانون ارتقای کیفیت خودرو و تولیدات صنعتی داخلی نیز دقیقا قید شده هر قطعه و محصول خارجی برای واردات ابتدا باید توسط موسسه استاندارد تایید و پس از آن امکان واردات داشته باشد. او با اشاره به جایگاه نظارتی مجلس در این خصوص، خاطرنشان کرد: قانون ارتقای کیفیت خودرو در این زمینه صراحت دارد که امید است با دقت موسسه استاندارد و پیگیری وزارت صنایع و معادن، دیگر شاهد اینگونه گزارش‌ها مبنی بر ورود قطعات بی‌کیفیت به خط تولید خودروسازان نباشیم، اما اگر باز همچنین گزارش‌هایی به کمیسیون برسد، وظیفه نظارتی مجلس ایجاب می‌کند که براساس قانون عمل کنیم.