گروه خودرو -هرچند ثبت سفارش واردات خودرو هم‌اکنون به صورت موردی و با محدویت انجام می‌شود‌، اما آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی‌ایران‌، از ورود ۳ هزار و ۹۱۲ دستگاه خودرو در مهر امسال حکایت دارد. به گفته برخی از کارشناسان گمرکی‌، خودروهای وارد شده به کشور‌، در آخرین روزهای سال گذشته ثبت سفارش شده‌اند و در سال جاری هنوز سایت ثبت سفارش به صورت کامل باز نشده است به همین دلیل برخی از واردکنندگان هم‌اکنون خودروهای ثبت شده در سال گذشته را ترخیص و با قیمت بالاتر وارد بازار می‌کنند.اقدام به ثبت سفارش موردی از سوی وزارت صنایع و معادن در حالی از ابتدای سال جاری صورت گرفته که وزارت بازرگانی تاکنون بارها مخالفت خود را با روش مذکور اعلام کرده است. به گفته مسوولان وزارت بازرگانی اجرای روش موردی موجب به وجود آمدن بازار سیاه در بازار وارداتی‌ها خواهد شد.تذکری که تاکنون مورد قبول وزارت صنایع و معادن قرار نگرفته است.

اجرای روش موردی برای ثبت سفارش خودرو از سال جاری در حالی است که بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در هفتمین ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، واردات خودرو به لحاظ تعداد رشد ۵۵درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که در فروردین ماه واردکنندگان رکورد ۹۶/۱۶۱ درصدی رشد واردات خودرو را به ثبت رسانده بودند، رکوردی که با نزدیک شدن به ماه‌های آخر سال جاری روندی نزولی را طی خواهد کرد. صادرکنندگان خودرو نیز در مدت زمان مذکور و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی هرچند محدود را تجربه کرده‌اند؛ به‌طوری که در این مدت خودروسازان توانستند به لحاظ تعداد رشد ۲۱/۲۰ درصدی را تجربه کنند. رشد محدود صادرات خودروسازان در حالی است که بر اساس استراتژی اهداف و سیاست‌های توسعه صنعتی خودرو با چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ که سال گذشته به خوروسازان ابلاغ شد، خودروسازان ملزم به صادرات سالانه یک‌میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴ شده‌اند.

از سوی دیگر و بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک‌، میانگین قیمت هر خودرو سواری وارداتی در هفت ماه نخست سال جاری برابر با ۲۰ هزار و ۴۲ دلار بوده که این رقم نزدیک به ۳۵/۳ برابر هر خودروی صادراتی است.

در همین حال بنا بر آمار مذکور این قیمت، در مقایسه با سال گذشته با افت ۲۴/۰ درصدی روبه‌رو بوده است.

افت قیمت خودروهای وارداتی در حالی است که بر اساس آمار گمرک در مدت زمان مشابه سال قبل، صادراتی‌ها نیز به لحاظ قیمت افت ۹۶/۰ درصدی را تجربه کردند. براساس آمار گمرک در هفت ماه ابتدای سال جاری میانگین قیمت هر خودرو صادراتی شش هزار و ۹۷ دلار بوده است.

رشد ۵۴ درصدی واردات خودرو

همچنین براساس آمار گمرک در هفت ماه ابتدای سال جاری در مجموع ۲۷هزار و ۶۷۰ دستگاه انواع خودروسواری به ارزش ۵۶۴میلیون و ۸۳ هزار دلار وارد کشور شده که آمار مذکور از رشد ۵۸/۵۴ درصدی واردات خودرو به لحاظ تعداد و رشد ۹۵/۵۴ درصدی به لحاظ ارزش حکایت دارد.

بر اساس آمار مذکور در مدت زمان مشابه سال قبل در مجموع ۱۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو به ارزش ۳۶۴ میلیون و ۵۲ هزار دلار وارد کشور شده بود.

هرچند آمار مذکور از رشد واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد، اما با مقایسه آمار واردات در ماه‌های ابتدایی سال جاری می‌توان گفت واردات روند نزولی دارد و با ادامه‌دار شدن مشکلاتی که در ثبت سفارش خودرو وجود دارد در ماه‌های آینده روند نزولی چشمگیرتر خواهد شد.

رشد نسبی صادرات خودرو

علاوه بر رشد واردات در هفت ماه ابتدای سال جاری صادرات خودرو نیز رشدی هرچند محدود را تجربه کرد، به طوری که بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در هفت ماه سال جاری خودروسازان در مجموع موفق به صادرات ۲۴ هزار و ۳۶۶ دستگاه انواع خودرو صادراتی به ارزش ۱۴۸ میلیون و ۵۸ هزار دلار شدند که آمار مذکور حاکی از رشد ۲۱/۲۰ درصدی صادرات به لحاظ تعداد و رشد ۰۶/۱۹ درصدی به لحاظ ارزش کل صادرات خودرو در هفت ماه ابتدایی سال جاری است.

از سوی دیگر اکثر خودروهای صادراتی در هفت ماه سال جاری به کشورهای عراق، سوریه و ونزوئلا صادر شده اند، به طوری که از مجموع خودروهای صادراتی ۲۰هزار و ۵۷۸ دستگاه انواع خودرو به عراق، دو هزار و ۴۸۸ دستگاه به سوریه و ۸۴۱ دستگاه نیز به ونزوئلا صادر شده است.

کره باز هم در صدر

از سوی دیگر صدر نشینی کره در جدول واردکنندگان خودرو به کشور وارد دومین سال خود شده است. صدرنشینی کره در حالی است که چندی پیش مسوولان دو شرکت هیوندایی و کیا از محدودیت صادراتی به ایران خبر داده بودند، محدودیتی که ظاهرا هنوز اعمال نشده، چرا که این کشور همچنان در صدر قرار دارد.

براساس آمار گمرک، خودروسازان کره‌جنوبی، ژاپن وآلمان در مدت زمان مذکور بیشترین حجم از بازار واردات کشورمان را به خود اختصاص داده اند، به نحوی که از مجموع خودروهای وارد شده به کشور، ۱۷ هزار و ۹۷۱دستگاه خودرو معادل ۹۵/۶۴ درصد کل خودروهای وارد شده به لحاظ تعداد از کره‌جنوبی، پنج هزار و ۶۰۷ دستگاه معادل ۲۶/۲۰ درصد وارداتی‌ها از ژاپن و هزارو۲۱۳دستگاه نیز معادل ۳۸/۴ درصد از کل خودروهای وارداتی نیز از کشور آلمان تامین شده است.