دنیای اقتصاد- دولت کشور چین به تازگی قانونی تصویب کرده است که به موجب آن شرکت‌های خارجی فعال در این کشور موظف هستند تکنولوژی تولید خود را در اختیار تولیدکنندگان چینی قرار دهند. طبق این قانون، امکان کار شرکت‌های خارجی در بازار چین بدون انتقال آخرین تکنولوژی‌ها به تولیدکنندگان چینی و آموزش به‌کارگیری آنها، وجود ندارد. به اعتقاد یک تحلیل‌گر بازار خودرو، اجرای این طرح مانند شوکی بزرگ در اقتصاد بیکار و بحران زده امروزی است که می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد کند، شوکی که از یک طرف اقتصاد داخلی چین را با مشکل روبه‌رو می‌کند و زمینه‌ساز کاهش نرخ رشد آن می‌شود و از طرف دیگر بازار خودرو را با بحرانی تازه روبه‌رو خواهد کرد. شوکی تازه برای بازار خودرو

مونا مشهدی رجبی - دولت کشور چین به تازگی قانونی تصویب کرده است که به موجب آن شرکت‌های خارجی فعال در این کشور آسیایی موظف هستند تکنولوژی تولید خود را در اختیار تولیدکنندگان چینی قرار دهند. طبق این قانون که به تازگی به تصویب رسیده است، امکان کار شرکت‌های خارجی در بازار چین بدون انتقال اخرین تکنولوژی‌ها به تولیدکنندگان چینی و آموزش به‌کارگیری آنها، وجود ندارد.

این قانون که با اعتراض شمار زیادی از شرکت‌های خارجی فعال در چین مواجه شده‌ است جدیدترین قانون مربوط به صنعت خودروسازی است ولی از انجا که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش سطح سرمایه‌گذاری خارجی شرکت‌های غیر چینی در بازار داخلی این کشور شود در مورد اجرا یا عدم اجرای آن تردیدهای زیادی وجود دارد.

اهمیت این قانون تازه تصویب شده در چین به اندازه‌ای بود که به یکی از موضعات مهم مورد بحث در حاشیه نمایشگاه خودروی پاریس بدل شد. نماینده شرکت پژو که دومین خودروساز بزرگ اروپا است و سهم بزرگی از بازار مصرف کشور چین را به خود اختصاص داده است در مصاحبه با دیترویت فری پرس گفت: حضور در بازار چین برای ما سود زیادی دارد و می‌تواند بر رشد اقتصادی شرکت ما بیفزاید. ما در نظر داشتیم در سال ۲۰۱۱ میلادی یک کارخانه تازه در چین احداث کنیم و خط تولید شماری از برندهای محبوب مصرف‌کنندگان چینی را به بازار داخلی این کشور منتقل کنیم.

بدون شک اجرای این طرح می‌تواند زمینه‌ساز افزایش فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی چین شود. اما اگر قرار باشد در ازای حضور در بازار چین آخرین تکنولوژی‌های خود را در اختیار چینی‌ها قرار دهیم و قدرت رقابت خود را در بازارهای جهانی از دست دهیم به راحتی از بازار پر رونق چین چشم‌پوشی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم تکنولوژی تولید خودرو باید در کنترل خودمان باشد تا بتوانیم از این تکنولوژی در تمامی‌بازارها بهره بریم. مدیر عامل شرکت خودروسازی نیسان هم که چین را بازاری پر رونق برای خودروی تمام الکتریکی لیف می‌داند بر این باور است: انتقال تکنولوژی به شرکت یا کشور دیگر مساله‌ای نیست که به سادگی بتوان با آن مواجه شد. هر شرکتی برای ایجاد تکنولوژی که برای تولید خودروهای خود به‌کار می‌برد سال‌ها تلاش کرده است و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده است و به راحتی نتیجه این سرمایه‌گذاری‌های کلان را به دیگر کشورها منتقل نمی‌کند.

وی از دولت چین خواست تا در قانون تغییراتی ایجاد دهد و امکان مذاکره در مورد همکاری دو جانبه چین با شرکت‌های خودروسازی را ایجاد کند در غیر این صورت شمار زیادی از شرکت‌های فعال در چین مجبور به تعطیل کردن کار و خروج از بازار چین خواهند بود. این مساله نه تنها برای شرکت‌های خودروسازی فعال در چین زیان‌آور است بلکه اقتصاد چین را نیز با مشکل بزرگ بیکاری روبه‌رو خواهد کرد.

اغلب شرکت‌های خارجی فعال در چین با انتقال بخشی از تکنولوژی خود به شرکای چینی موافقت کرده‌اند و حتی در سال‌های گذشته هم این طرح را اجرا کرده‌اند، ولی تکنولوژی‌های منتقل شده را خود انتخاب کرده بودند و ضرورتی برای انتقال تمامی ‌تکنولوژی وجود نداشت.

بعد از انتشار این خبر سخنگوی شرکت فولکس واگن آلمان تاکید کرد که اجرایی شدن این طرح سبب می‌شود تا ما تقاضای داخلی چین را با صادرات تامین کنیم و دیگر کارخانه فعالی در داخل چین نداشته باشیم. سخنگوی شرکت جی ام نیز در حاشیه نمایشگاه تاکید کرد که اجرای این طرح سبب تعطیل شدن تمامی‌ کارخانه‌های خودروسازی ما در چین می‌شود. نمایندگان شرکت‌های خودروسازی ژاپنی هم کم و بیش همین مطالب را تکرار کردند و از دولت چین خواستند تا در این قانون تجدید نظر کند. الن وایت یکی از تحلیل گران بازار خودرو می‌گوید: اجرای این طرح در چین مانند شوکی بزرگ در اقتصاد بیکار و بحران زده امروزی است که می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد کند. شوکی که از یک طرف اقتصاد داخلی چین را با مشکل روبه‌رو می‌کند و زمینه‌ساز کاهش نرخ رشد آن می‌شود و از طرف دیگر بازار خودرو را با بحرانی تازه روبه‌رو خواهد کرد.

از سال گذشته میلادی هجوم شرکت‌های خودروسازی به بازار چین آغاز شد. سال ۲۰۰۹ میلادی اولین سالی بود که فروش خودرو در چین از مرز ۱۷ میلیون دستگاه گذشت و این کشور به بزرگترین بازار خودروی دنیا تبدیل شد. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری و سال آینده میلادی هم فروش خودرو در چین بیش از ۱۷ میلیون دستگاه باشد و این کشور همچنان بزرگترین بازار خودروی دنیا باقی بماند. مرکز مطالعات بازار خودروی چین در گزارش خود پتانسیل رشد بازار خودروی چین را صددرصد برآورد کرده است. این مرکز اعلام کرد هم‌اکنون ۸۵ میلیون دستگاه خودرو در خیابان‌های چین مشغول تردد هستند که شماری از آنها را خودروهای سنگین و اتوبوس‌ها تشکیل می‌دهند. این تعداد خودرو در کشوری که بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد رقم بسیار اندکی است و نشان می‌دهد بازار خودروی این کشور آسیایی پتانسیل زیادی برای رشد دارد. از طرف دیگر بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در چین گواهینامه دارند و حداقل ۱۶۰ میلیون نفر توانایی لازم برای رانندگی و استفاده از وسیله نقلیه شخصی را دارا هستند.