طراحی پلت فرم مشترک ایران خودرو و پژو

عکس: آکو سالمی

گروه خودرو- سالن سمند ایران خودرو پس از مدت‌ها، دیروز بار دیگر میزبان رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی شد تا قائم مقام ارشد آبی‌پوش‌ها به همراه برخی دیگر از همکاران خود، از اخبار کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص بگویند و پاسخگوی پرسش‌ها و حواشی بزرگترین خودروساز کشور باشند. «عواقب قطع رابطه با پژو»، «وضعیت فعلی رانا»، «محصولات جدید» و برخی حاشیه‌ها مانند «مصرف سوخت پژو ۲۰۶»، مهم‌ترین محور پرسش‌های خبرنگاران بود .

پژو برود، اتفاق خاصی نمی‌افتد

معاون اول رییس جمهور شنبه گذشته در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت، با صراحت عنوان کرد که اگر وزارت صنایع تصمیم به قطع روابط پژو و ایران خودرو بگیرد، فروش سالانه این شرکت فرانسوی ۵/۲ میلیارد دلار افت خواهد کرد.در این مورد برخی خبرنگاران از قائم‌مقام ایران خودرو پرسیدند که اگر روابط این شرکت با پژو قطع شود، چه اتفاقی برای طرفین رخ خواهد داد و وی نیز در پاسخ تاکید کرد که ایران خودرو دچار مشکل نخواهد شد.میرجواد سلیمانی با تاکید بر اینکه ایران خودرو در مورد رابطه با پژو، تابع تصمیم وزارت صنایع است، گفت: ما به جز پژو ۲۰۶، در سایر محصولات گروه پژو به خودکفایی تولید قطعه رسیده‌ایم و در مورد ۲۰۶ نیز تا پایان سال، به خودکفایی خواهیم رسید. وی به این پرسش که در صورت قطع روابط ایران‌خودرو و پژو، چه اتفاقی برای طرف فرانسوی می‌افتد، تنها تاکید کرد که ایران خودرو در این مورد تابع تصمیم وزارت صنایع است.

قائم مقام ارشد ایران خودرو، خودکفایی نسبی در تولید قطعات خودروهای تولیدی را نیز عاملی برای عدم افزایش قیمت محصولات این شرکت دانست و تاکید کرد: افزایش نرخ ارز نیز تاثیر چندانی بر نرخ محصولات ایران‌خودرو ندارد.

محصولات جدید در راهند

طراحی و تولید محصولات جدید در ایران خودرو، دیگر محور مهم نشست خبری دیروز مسوولان ارشد این شرکت بود.

سلیمانی در این مورد با اشاره به اینکه طراحی و تولید چند پلت فرم و محصول جدید تا سه سال آینده،در دستور کار ایران‌خودرو قرار گرفته است، گفت: در مرحله اول «سمند NX۷» را با همین پلت فرم فعلی، اما با بدنه ای جدید، تولید و عرضه خواهیم کرد. وی افزود: در مرحله بعدی علاوه بر تغییر بدنه سمند، پلت فرم آن را نیز تغییر داده و به نام «سمند NX» به تولید می‌رسانیم.

به گفته قائم مقام ایران خودرو، «وانت سمند» نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته و جایگزین وانت پیکان فعلی خواهد شد.

سلیمانی در ادامه از بررسی پروژه‌ای جدید با همکاری پژو خبر داد و گفت: پژو پیشنهاد داده که پلت فرمی‌مشترک را با همکاری یکدیگر طراحی و تولید کنیم که در این مورد هم اکنون مشغول بررسی موضوع هستیم و نتایج کار را بعدا اعلام خواهیم کرد. سلیمانی همچنین در ادامه تاکید کرد: طراحی دو پلت فرم جدید را نیز که یکی در کلاس A/B است و دیگری در کلاس A، در دستور کار قرار داده‌ایم و هم اکنون در مرکز تحقیقات، مشغول کار روی آنها هستیم. به گفته سلیمانی، این دو پلت فرم، طراحی و تولید داخل به حساب می‌آیند.

رانا را اقتصادی کردیم

فروردین ماه سال گذشته همزمان با مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل ایران خودرو، «رانا» نیز به عنوان دومین برند داخلی این شرکت رونمایی شد، اما چندی بعد اعلام شد که این محصول، توجیه اقتصادی ندارد و شاید به تولید نرسد.

ایران خودرو حتی پس از اعلام این خبر، در چند نوبت عنوان کرد که محصولاتی دیگر را از جمله خودرویی چینی، به جای رانا طراحی و تولید خواهد کرد.

این در حالی است که چندی پیش مسوولان ایران خودرو خبر از در دستور کار قرار گرفتن دوباره پروژه رانا و تولید این محصول دادند.

در نشست خبری دیروز نیز، قائم مقام ایران خودرو با اشاره به اقتصادی شدن پروژه رانا، تاکید کرد: این محصول شهریور سال آینده در خط تولید ایران خودرو قرار خواهد گرفت. وی گفت:با بررسی‌های انجام شده، رانا با قیمت ۱۱ میلیون تومان قابل عرضه است. سلیمانی در پاسخ به این پرسش که چرا بررسی اقتصادی این پروژه حدود یک سال طول کشید، تاکید کرد:رانا با اهداف قیمتی اولیه، قابل تولید نبود، اما همکاران ما در ساپکو (شرکت تامین قطعات ایران خودرو) توانستند قیمت قطعات را به روش‌های مختلف، تعدیل کنند، به نحوی که رانا با قیمت پایه ۱۱‌میلیون تومان قابل عرضه خواهد بود. پروژه رانا از ابتدا در محدوده قیمتی ۵/ ۱۰ تا ۱۳میلیون تومان تعریف شده بود.

پژو ۲۰۶ مشکل سوخت ندارد

چندی است برخی مالکان پژو ۲۰۶، نسبت به میزان مصرف سوخت این خودرو معترض بوده و معتقدند ۲۰۶ بیش از عددی که در کاتالوگ آن ثبت شده، بنزین می‌سوزاند. به گفته آنها که طی یک سال گذشته این محصول را خریداری کرده‌اند، مصرف سوخت ۲۰۶ بین ۵/۱ تا دو برابر عدد ثبت شده در کاتالوگ آن است .این سوال در شرایطی از قائم‌مقام ایران خودرو پرسیده شد که وی از بررسی شکایت برخی مشتریان در این مورد خبر داد.

سلیمانی گفت: ما از برخی مشتریانی که نسبت به این موضوع معترض بودند، خواستیم که خودروهای خود را به شرکت بیاورند تا بررسی‌های لازم صورت گرفته و عیب احتمالی برطرف شود. وی ادامه داد: پس از تست متوجه شدیم که مصرف سوخت پژو ۲۰۶، مطابق با کاتالوگ آن بوده و مغایر با ادعای مشتریان است. وی گفت: اینکه مالکان پژو ۲۰۶ مصرف سوخت این خودرو را بیش از حد طبیعی آن می‌دانند، ناشی از برداشت حسی آنها است، ضمن آنکه به هر حال نوع رانندگی و ترافیک نیز در این مورد تاثیرگذار است.

نوع سوخت هم شرط است

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت، اوایل هفته اعلام کرد که از سال آینده، خودروسازان باید میانگین مصرف سوخت محصولات خود را طبق جدول زمانبندی، کاهش داده و در عرض پنج سال به پنج لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برسانند. در این مورد، «نماینده مدیرعامل ایران خودرو در کسب استانداردهای انرژی»، با تاکید بر اینکه کاهش مصرف سوخت جزو سیاست‌های ایران خودرو است، گفت:ما برای کاهش مصرف سوخت، سه استراتژی را در نظر گرفتیم که یکی از آنها بهینه سازی موتورهای فعلی و دو استراتژی دیگر نیز تولید موتورهای کم‌مصرف TU۵ و EF۷ (موتور ملی)، است.

کیوان وزیری افزود:هم اکنون میانگین مصرف سوخت محصولات ایران خودرو، ۲/۷ است که توانایی کاهش آن نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران خودرو نگرانی در مورد تدوین «جدول زمانبندی برای کاهش مصرف سوخت» ندارد، ادامه داد: البته نباید فراموش کرد برای کاهش مصرف سوخت، بنزین استاندارد نیز فاکتور اساسی و مهمی‌به حساب می‌آید و باید در این مورد نیز اقدامات لازم انجام شود.

تولید ون پژو در کرمانشاه

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند، احداث سایت تولید خودرو در شهرستان‌ها توجیه اقتصادی ندارد، اما ایران خودرو قصد دارد پس از خراسان، تبریز و بابل، کرمانشاهی‌ها را نیز صاحب کارخانه خودروسازی کند. قائم‌مقام ارشد ایران خودرو در این مورد گفت: ما یک ون خاص را برای کارخانه کرمانشاه در نطر گرفته‌ایم. وی اگرچه نامی‌از برند تجاری این ون نبرد، اما ظاهرا این ون متعلق به پژو خواهد بود.

تولید تندر را افزایش می‌دهیم

تندر-۹۰، سوژه همیشگی خودروسازی ایران در چند سال گذشته، در نشست خبری دیروز نیز مطرح شد و قائم مقام ایران خودرو با حساسیتی خاص از رشد تولید این محصول خبر داد.سلیمانی با تاکید بر اینکه تمرکز تولید تندر-۹۰ در پارس خودرو، منتفی شده است، گفت: در شش ماه نخست امسال، تندر ما ۱۵۵ درصد رشد کرده و تا پایان سال ۳۵ هزار دستگاه از این محصول را به تولید خواهیم رساند.

قطع برق ایران خودرو سنگال

اما قطع برق کارخانه ایران خودرو سنگال و اختلال در روند تولید آن نیز، دیگر موضوعی بود که در نشست خبری دیروز با پرسش خبرنگاران روبه‌رو شد. قائم مقام ارشد ایران‌خودرو در این مورد با تاکید بر اینکه مشکل از نیروگاه‌های برق سنگال است، گفت: چند نیروگاه برق سنگال از کار افتاده که هم‌اکنون به وسیله ژنراتورهای دیزلی، برق کارخانه سنگال تامین می‌شود.