گروه خودرو - حدود یک‌ماه از اعلام دو شرکت هیوندایی و کیا مبنی بر قطع هرگونه همکاری با شرکت‌های ایرانی می‌گذرد، این در حالی است که گمرک جمهوری اسلامی‌در آمار شش ماهه واردات و صادرات کشور اعلام کرده که کره صدرنشین تولید خودروهای صادراتی به ایران بوده است. این روند که از سال گذشته آغاز شد. در سال‌جاری نیز ادامه داشته و ظاهرا این کشور که با محصولات هیوندایی و کیا در کشور شناخته می‌شود، خیال واگذاری این مقام را به کشور دیگری ندارد، این در شرایطی است که هم‌اکنون برندهای متفاوتی میهمان بازار خودرو کشور هستند ، اما تاکنون هیچ یک از برند‌های مذکور نتوانسته اند از خودروسازان کره ای پیشی گیرند. صدر نشینی کره در میان کشورهای تولیدکننده در حالی است که در مدت زمان مذکور خودروسازان کره ای در بین کشورهای مبدأ واردکننده نیز همواره صدر نشین بوده است. براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک از مجموع خودروهای وارد شده به کشور، ۱۱ هزار و ۷۴۹ دستگاه خودرو مستقیما از کره وارد شده، این در حالی است که در مدت زمان مذکور ۳ هزار و ۹۲۶ دستگاه خودرو کره‌ای هم از سایر کشورها راهی ایران شده است.

پس از کره، امارات دومین مبدا واردات خودرو به کشور بوده است، به طوری که بر اساس آمار گمرک از مجموع خودروهای وارداتی پنج هزار و ۳۷۹ دستگاه خودرو نیز از این کشور وارد شده، پس از کره و امارات ،کویت رتبه سوم واردات را از آن خود کرده، به طوری که در مجموع ‌هزار و ۹۹۸ دستگاه انواع خودرو نیز از این کشور وارد شده است.

در آمار مذکور، کشورهایی نظیر امارات متحده عربی و کویت در حالی در رتبه‌ دوم و سوم واردکننده خودرو به کشور قرار گرفته‌اند که کشورهای مذکور، خودروساز محسوب نمی‌شوند، با این حال استفاده برخی خودروسازان از این کشور به عنوان پایگاهی برای صادرات از سویی و واردات برخی خودروها توسط افراد حقیقی از سوی دیگر موجب شده تا نام این کشور نیز در لیست گمرک ایران، در ردیف صادرکنندگان خودرو به کشور قرار گیرد.