خبرگزاری فارس- رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه جدول استاندارد آلایندگی خودروها در هیات دولت هنوز نهایی نشده است، گفت: وزارت صنایع با پیشنهاد ما مبنی بر ارتقای شاخص‌های آلایندگی در هر دو سال یکبار موافق است و امیدواریم این جدول طی دو ماه آینده مصوب شود.

محمدی‌زاده در ادامه اظهار داشت: پیشنهاد وزارت صنایع در خصوص تعیین جدول استاندارد آلایندگی خودروها، رعایت استاندارد یورو ۲ تا انتهای سال۹۰ و اعمال استاندارد یورو ۴ از ابتدای سال ۹۱ بود، ولی ما معتقدیم شاخص‌ آلایندگی باید برای سال ۸۹ یورو ۳ ، سال ۹۱ یورو ۴ و از سال ۹۳ نیز استاندارد یورو ۵ اعمال شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب استاندارد آلایندگی خودروها به صورت پلکانی تعیین می‌شود و وزارت صنایع نیز متقاعد شد که این شاخص‌ها هر دو سال یکبار ارتقا یابد.

وی در توضیح، علت تاخیر در نهایی شدن شاخص آلایندگی خودروها را در هیات دولت گفت: دلیل این تاخیر آن است که وقتی خط تولید خودرو اصلاح می‌شود، باید همزمان سوخت استاندارد نیز تامین شود و این در حالی است که وزارت نفت توانایی تامین سوخت مناسب با استاندارد یورو ۳ را برای سال جاری ندارد. وی افزود: در حال حاضر میزان آلایندگی فرآورده‌های نفتی بیش از حد مجاز است و نیاز خودروهای تولیدی با استاندارد بالا را پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه برای تامین بخشی از سوخت مورد نیاز کشور با استاندارد یورو ۵ در حال رایزنی با وزارت نفت هستیم، گفت: مسوولان وزارت نفت در این خصوص اعلام آمادگی

کرده‌اند. وی با بیان اینکه بخشی از شاخص آلایندگی خودروها از محل تجدیدنظر در خطوط تولید قابل دسترس خواهد بود، افزود: در صورتی که امکان تامین فرآورده سوختی مطابق با استاندارد یورو ۳ برای امسال فراهم شود، مشکلی در خصوص ارتقای استانداردها نخواهیم داشت.

وی اظهار امیدواری کرد: تعیین معیار آلایندگی خودروها طی دو ماه آینده در هیات دولت نهایی و مشخص شود.