گروه خودرو- ایران‌خودرویی‌ها در حالی به تازگی اعلام کرده‌اند «رانا» را با قیمت ۱۱ میلیون تومان به تولید می‌رسانند که چندی دیگر «تیبا» نیز در همین محدوده قیمتی روانه بازار خواهد شد. در واقع با توجه به اینکه تیبا و رانا در محدوده قیمتی تقریبا مشترکی قرار خواهند گرفت، باید از آنها به عنوان دو رقیب در بازار آینده خودرو کشور یاد کرد.

در این مورد، البته برای مشتریان نیز قطعا این پرسش پیش خواهد آمد که «تیبا» بهتر است یا «رانا»؟

اگرچه در حال حاضر اظهارنظر در مورد بار کیفی رانا و تیبا، با توجه به آنکه هنوز روانه بازار نشده‌اند، زود است، اما با نگاهی به مشخصات فنی این دو، می‌توان تا حدی نسبت به وضعیت کیفی‌شان، حدس‌هایی زد.

«رانا» که ایران‌خودرویی‌ها آن را دومین برند ملی خودروسازی کشور می‌دانند و سایپایی‌ها، سومین، روی پلت‌فرم بهینه شده پژو ۲۰۶ طراحی و در دو ورژن ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ سی‌سی، به تولید خواهد رسید، حال آنکه پلت‌فرم تیبا، مخلوطی از ریو و پراید بوده و حجم موتور آن، ۱۵۰۰ سی‌سی است.

هر دو خودرو به امکانات ایمنی مانند ترمز ضد قفل (ABS)، مجهز هستند و البته با توجه به اجباری شدن نصب ایربگ (کیسه هوا)، این سیستم ایمنی نیز در «تیبا» و «رانا» تعبیه خواهد شد.

ایران‌خودرو چند گزینه را برای سیستم موتور رانا در نظر گرفته که البته در این بین، موتور EF۷ شانس بیشتری برای نشستن بر سینه رانا دارد. این موتور ۱۰۳ اسب‌بخار در حالت گازسوز و ۱۱۳ اسب‌بخار در حالت بنزین‌سوز قدرت تولید می‌کند. موتوری که سایپایی‌ها برای تیبا در نظر دارند نیز توانایی تولید ۸۰ اسب بخار قدرت را دارد.

از جنبه مصرف سوخت نیز، رانا با موتور EF۷ خود در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۷/۶لیتر بنزین می‌بلعد، در حالی که تیبا در همین سیکل، دو دهم لیتر کمتر سوخت مصرف می‌کند.

رانا آن طور که ایران‌خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند، به سیستم ایمنی عابر پیاده مجهز است.

این خودرو طبق آخرین وعده ایران‌خودرویی‌ها، با قیمت ۱۱ میلیون تومان در اواخر سال آینده به تولید خواهد رسید.

سایپایی‌ها نیز تیبا را ۱۰ میلیون منهای ۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده اند تا وعده «خودرو زیر ۱۰ میلیون تومانی»، عملی شده باشد. باید منتظر ماند و دید در کورس تیبا و رانا را ایران‌خودرویی‌ها می‌برند یا سایپایی‌ها؟