دبیر انجمن خودروسازی کشور راهکار کلیدی ارتقای کیفیت در قطعه‌سازی را ایجاد قطعه‌سازان رده اول داخلی با کلاس جهانی دانست. به گزارش ستاد خبری گروه خودروسازی سایپا، مهندس احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازی کشور در جلسه مباحث کارشناسی تالار گفت‌وگو و اندیشه که به همت مدیریت ارتباطات گروه خودروسازی سایپا برگزار می‌شود، رعایت استانداردهای مصوب را نشان‌دهنده کیفیت خودرو دانست.

وی افزود: نزدیک به ۶/۸ درصد از ارزش افزوده یک خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهد، با این حال استاندارهای اعمال شده فقط روی تعداد محدودی از قطعات اعمال می‌گردد.

نعمت بخش گفت: کنترل استانداردهای موجود به‌صورت ترجمه مورد به مورد ایزو برای هریک از قطعات می‌باشد که پیشنهاد می‌شود مانند کشور ترکیه، ایزو به‌عنوان معیار اصلی استاندارد برای تمامی قطعات اعمال گردد.

وی تاکید کرد: تولید خودرو تحت لیسانس شرکت‌های بزرگ یا انعقاد قرارداد خودروسازان با چند تامین‌کننده بزرگ، راه‌حل بالا بردن کیفیت قطعات خودرو است.

نعمت بخش در خاتمه با تاکید بر این مطلب که پایین بودن قیمت خودروهای صادراتی به علت معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و مشوق‌های صادراتی است، از عدم پرداخت این مشوق‌ها از سوی نهادهای ذی‌ربط اظهار گلایه کرد.