شوک آتشفشان ایسلند به صنعت خودروسازی

مونا مشهدی رجبی

آتشفشان ایسلند و خاکستر حاصل از آن که سبب لغو تمامی پروازها در قاره اروپا شده بود، هزینه زیادی را به اقتصاد دنیا تحمیل کرد. این هزینه نه تنها به صنعت حمل و نقل هوایی تحمیل شد، بلکه صنعت خودروسازی نیز در اثر این آتشفشان آسیب بسیاری دید. خودروسازان اروپایی اعلام کردند که لغو پروازها هزینه‌های زیادی را به آنها وارد کرده است و برخی نیز ادعا کردند که این مشکل سبب کاهش توان تولیدی آنها در کارخانه‌های خارج از اروپا شده است.

سخنگوی شرکت خودروسازی BMW در مورد تاثیر این آسیب روی تولید کارخانه‌های BMW می‌گوید: سهم زیادی از قطعات مورد نیاز برای کارخانه آمریکا از کارخانه اروپا صادر می‌شود، اما پس از توقف پروازها در اروپا این قطعات به کارخانه آمریکا نرسیده است. این مساله موجب شد تا کارخانه BMWدر آمریکا در یک هفته گذشته تولید کمتری داشته باشد و ادامه این روند سبب تعطیلی موقت کارخانه شود. وی ادامه داد: با توجه به اخباری که در مورد افزایش حجم خاکستر در اروپا شنیده می‌شود و با توجه به پیش‌بینی‌های مربوط به افزایش مدت تعطیلی فرودگاه‌ها، انتظار می‌رود مواد اولیه کافی برای ادامه کار کارخانه آمریکا وجود نداشته باشد. وی تاکید کرد: هم‌اکنون کارخانه BMW در آمریکا با ۶۰ درصد توان تولیدی خود کار می‌کند و اگر پروازها تا پنج‌شنبه به حالت عادی بازنگردد این کارخانه موقتا تعطیل خواهد شد. کارخانه BMWدر آمریکا دارای ۴ هزار کارگر است و سالانه ۱۲۳ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند.

دیوید لیکر تحلیل گر بازار خودرو می‌گوید: خودروسازانی که کارخانه‌های مونتاژی در قاره آمریکا و آسیا تاسیس کرده اند و برای تامین قطعات خودروهای تولیدی خود به بازار اروپا نیاز دارند در جریان این حادثه طبیعی آسیب دیدند که این امر شامل اغلب خودرسازان اروپایی در بازار آمریکا می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: هم‌اکنون بازار خودرو دنیا با شرایط سختی مواجه است. بازار خودرو در دو سال گذشته با رکود مواجه و فروش خودرو در اغلب کشورهای جهان کاهش یافته بود. هرچند به کمک تزریق دولت‌ها به اقتصاد و حمایت از صنعت خودروسازی در ماه‌های اخیر فروش خودرو در دنیا رشد کرده است.

دیوید لیکر افزود: این بازار به تازگی در مسیر رشد قرار گرفته بود به همین دلیل این بحران هوایی شوک بزرگی به بازار وارد کرد. اغلب خودروسازان به دلیل تقاضای اندک در بازار کشورهای صنعتی دارای ذخایر اندکی در انبارهای قطعات خود هستند و توقف پروازها باعث کاهش تولید آنها شده است.

شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا در گزارش اخیر خود اعلام کرد تا کنون در اثر اختلال درپروازهای بین‌المللی زیان ندیده است ولی اگر این اختلال ادامه پیدا کند و امکان انتقال خودروهای تولیدی این شرکت به بازارهای اروپا وجود نداشته باشد، متحمل زیان خواهد شد.البته حمل و نقل هوایی برای انتقال قطعات خودرو بین بازارهای مختلف استفاده می‌شود و در اغلب موارد خودروهای صادراتی از طریق کشتی به بازار هدف صادر می‌شوند.

سخنگوی GM می‌گوید: شرکت جنرال موتورز قطعات مورد نیاز خود را از کارخانه‌های مختلفی تامین می‌کند و زمانی که فرودگاه‌های اروپا تعطیل است این قطعات از کارخانه‌های دیگر نقاط دنیا تامین می‌شود. بنابراین تاکنون هیچ مشکلی برای ما ایجاد نشده است. سخنگوی شرکت خودروسازی دایملر کشور آلمان نیز در پاسخ به این سوال که آتشفشان ایسلند و توقف پروازهای اروپا چه آسیبی به آنها وارد کرده است، گفت : در روزهای اخیر شمار زیادی از کارمندان و مدیران شرکت برای توسعه بازار و مذاکرات قرار‌دادی در سفر بودند و به دلیل این مشکل هیچ یک موفق به بازگشت نشده‌اند. این مساله آسیب مالی زیادی را به دایملر وارد می‌کند زیرا از یک طرف هزینه سفر افزایش می‌یابد و از طرف دیگر عدم حضور مدیران در شرکت باعث کاهش کیفیت کار می‌شود.سخنگوی شرکت رنو فرانسه نیز تاثیر این مشکل جوی را روی سفرهای کاری نیروها می‌داند. سخنگوی این شرکت با اشاره به اینکه رنو تمامی قطعات را داخل فرانسه تولید می‌کند گفت: ما برای تامین قطعات و تولید نیازی به بازارهای خارجی نداریم بنابراین در اثر لغو شدن پروازها سطح تولیدتغییر نکرد ولی نیروهایی که برای سفر به کشورهای دیگر رفته بودند و نتوانستند به فرانسه باز گردند باعث ضعف اجرایی شرکت شدند. رنو نیز خودروهای خود را از طریق کشتی به بازارهای خارجی صادر می‌کند.

تاخیر در نمایشگاه پکن

از طرف دیگر قرار بود در روز بیست و سوم آوریل سال ۲۰۱۰ میلادی نمایشگاه خودروی پکن برگزار شود که برای تمامی شرکت‌های خودروسازی حادثه بزرگی محسوب می‌شد. اهمیت این نمایشگاه زمانی بیشتر شد که چین درسال گذشته میلادی به بزرگترین بازار دنیا تبدیل شد و تمامی خودروسازان راه نجات از بحران را ورود به بازار چین اعلام کردند.

انتظار می‌رود این بحران در صنعت هوایی دنیا مانع از سفر نمایندگان شرکت‌های اروپایی به چین شود. البته مسوول برگزاری نمایشگاه در کشور چین اعلام کرده است، تاریخ برگزاری نمایشگاه تغییر خواهد کرد .ولی بسیاری از مقامات کشور چین بر این باورند که احتمال تعویق نمایشگاه برای مدت طولانی بسیار کم است و حداکثر می‌توان این نمایشگاه را سه روز به تعویق انداخت.

خلاصه آتشفشان ایسلند و خاکسترهای پخش شده در هوا و به دنبال آن لغو تمامی پروازها برای بیشتر از شش روز نه تنها روزانه ۲۰۰ میلیون دلار به صنعت هوایی دنیا زیان وارد کرد بلکه زمینه‌ساز کاهش تولید و حتی افزایش هزینه‌های شرکت‌های خودروسازی هم شد.