گروه خودرو - بازدید مقام معظم رهبری از خط تولید موتور ملی ایران خودرو و سخنان ایشان در حمایت از تولید داخل و انتقاد از سیاست‌های اخذ شده، در خصوص واردات و تعرفه خودرو موجب شد تا احتمال بررسی مجدد تعرفه واردات خودرو از سوی نمایندگان مجلس قوت گیرد. پیش از این و در آخرین روزهای سال ۱۳۸۸ و در فصل تدوین بودجه، نمایندگان مجلس کاهش ۲۰ درصدی تعرفه واردات خودرو را در دستور کار خود قرار دادند، این امر موجب شد تعرفه ۹۰ درصدی واردات خودرو پس از گذشت سه سال ثبات به ۷۰ درصد برسد.

اقدام صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس از همان ابتدا با مخالفت از سوی خودروسازان و صنعت‌گران مواجه شد، علاوه بر خودروسازان این اقدام موضع‌گیری از سوی وزارت صنایع و رییس‌جمهور را نیز به همراه داشت. دست‌اندرکاران صنعت خودرو مهم‌ترین دلیل مخالفت خود با کاهش تعرفه را اشتغال عنوان می‌کردند، این امر در حالی است که مجلس نظرش درباره تصویب کاهش تعرفه واردات خودرو ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بود.

هرچند طرح کاهش تعرفه واردات خودرو مخالفان بسیاری داشت، اما نمایندگان مجلس در نهایت امر و پس از چند سال ثبات در تعرفه واردات خودرو طرح کاهش ۲۰ درصدی تعرفه را نهایی کردند، اما اقدام صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس علاوه بر وزارت صنایع و رییس‌جمهور با مخالفت مقام معظم رهبری نیز مواجه شد، به طوریکه رهبری معظم انقلاب طی بازدید سه ساعته از خط تولید موتور ملی ایران خودرو و نمایشگاه صنعت خودروسازی‌، صراحتا از سیاست‌های واردات خودرو و تصمیماتی که در این زمینه گرفته شده است ابراز ناخرسندی کرده‌ و گفتند: «فراوانی و ارزانی خوب است اما از آن مهم‌تر رشد صنعت داخلی است و نباید به استناد دلایل عمدتا واهی دروازه را به روی واردات باز کرد. عموما فلسفه و منطقی که برای افزایش واردات مطرح می‌شود، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است، اما برای این هدف گزینه‌های بهتری هم وجود دارد که یکی از آنها اعمال سیاست‌ها و ضوابطی برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است.»

موضع مقام معظم رهبری، در مخالفت با کاهش تعرفه واردات خودرو‌، به نفع صنایع داخلی با توجه به اعمال سیاست‌ها و ضوابطی که افزایش کیفیت محصولات داخلی را به همراه داشته باشد موجب شد تا احتمال بررسی مجدد تعرفه واردات خودرو در مجلس به وجود آید.

سید مهدی صادق‌، رییس کمیته صنعت مجلس در این خصوص می‌گوید: با توجه به نظر مقام معظم رهبری در خصوص تعرفه واردات خودرو و در شرایط کنونی وظیفه نمایندگان و دولت تامین نظر مقام معظم رهبری از سویی و جلوگیری از زیان خودروسازان از سوی دیگر است.

به گفته رییس کمیته صنعت مجلس برای تحقق این امر بهتر است دولت در قالب لایحه و مجلس به صورت طرح تغییر تعرفه را در دستور کار خود قرار دهند که این امر می‌تواند با بازگشت تعرفه به تعرفه سال گذشته یا کاهش ۵ الی۱۰درصدی تعرفه صورت گیرد.

صادق در پاسخ به این پرسش که طرح، تغییر تعرفه در مجلس چه زمانی مطرح خواهد شد اظهار داشت: با توجه به تعطیل بودن مجلس طرح کاهش تعرفه هنوز مطرح نشده‌، اما پس از آغاز به کار کمیسیون صنایع طرح تغییر تعرفه در کمیسیون مطرح و در صورت پذیرش طرح پیشنهادی از سوی اعضای کمیسیون، به صورت دو فوریتی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد، در صورت پذیرش از سوی صحن علنی تعرفه تغییر خواهد یافت.