بر سر ایمنی سرنشینان خودرو فرافکنی نکنید

پس از نزدیک به دو ماه، سرانجام وزیر صنایع و معادن سکوت خود درباره انتقادات پلیس و وزارت راه و ترابری از خودروسازان داخلی را شکست و ضمن دفاع از ایران خودرو و سایپا، به انتقاد از ضعف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و نبود نظارت کافی بر اجرای آنها پرداخت. علی‌اکبر محرابیان که در مراسم افتتاح خط تولید ایربگ شرکت نیمه هادی عماد در قزوین سخن می‌گفت با انتقاد از ناکارآمد بودن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و همچنین گلایه از عدم نظارت کافی پلیس بر اجرای این قوانین، نه تنها ناگفته‌های خود در زمینه انتقادات پلیس از ایمنی تولیدات خودروسازان داخلی را گفت، بلکه بدین وسیله نیز خودروسازان را از اتهام تولید خودروهای ناامن و بی‌توجهی آنها نسبت به رعایت مباحث ایمنی، تبرئه کرد.

وی البته ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت را نیز از انتقادات خود بی نصیب نگذاشت و با اشاره به وجود خودروهای فرسوده در کشور، این موضوع را به همراه ضعف قوانین و ناامنی جاده‌ها، از دلایل اصلی بروز تصادفات و تلفات جانی در کشور دانست.

انتقاد وزیر از پلیس

وزیر صنایع با اشاره به اینکه افزایش ایمنی، یکی از نشانه‌های رشد تکنولوژی به حساب می‌آید، گفت: ایمنی خودرو به چند عامل مهم بستگی دارد که یکی از آنها عامل انسانی است، در حالی که هم‌اکنون با عدم رعایت قانون و نبود سختگیری کامل برای رعایت قوانین روبرو هستیم و این مساله افزایش تصادفات را به همراه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه ضعف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، یکی دیگر از دلایل اصلی بروز تصادفات جاده ای در کشور محسوب می‌شود، افزود: پرسش من این است که آیا قوانین و مقررات ما در زمینه تخلفات رانندگان، بازدارنده است؟ آیا اصلا پلیس نظارت کافی را بر اجرای این قوانین اعمال می‌کند؟

محرابیان ادامه داد: در حال حاضر طبق قانون، خودروها باید هنگام تردد، فاصله مشخصی را از یکدیگر رعایت کنند، اما آیا به واقع این چنین است؟

وی با طرح این پرسش که چند درصد از رانندگان کشور، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند و مسوول نظارت بر اجرای قانون کیست، توپ را به زمین پلیس انداخت و تاکید کرد: اگر ایمن‌ترین خودروها هم ساخته شود ولی فاصله مجاز بین دو خودرو رعایت نشود، باز هم شاهد وجود تصادفات در جاده‌ها خواهیم بود.

وزیر صنایع در ادامه این پرسش را نیز که چند درصد از تصادفات کشور به دلیل انحراف خودرو صورت گرفته است؟ مطرح کرد و گفت: مسوول انحراف خودرو چه کسی است و اگر راننده‌ای نخواست ایمنی خودرو و سرنشینان آن را تامین کند، چه کسی در این زمینه مسوول است و آیا اصلا مرجع نظارتی در این خصوص وجود دارد؟

محرابیان افزود: همه خودروهای تولید داخل به ترمز ضد قفل مجهز می‌شوند، ولی این آخر ماجرا نیست و با وجود نظارت فعلی اگر تمام خودروهای تولیدی نیز به پیشرفته‌ترین تجهیزات ایمنی مجهز شوند باز هم تصادفات، تلفات و خسارات کاهش چشمگیری پیدا نمی‌کند.

وزیر صنایع در بخش دیگری از انتقادات خود به ماجرای ترمز ABS اشاره کرد و گفت: برای افزایش ایمنی در کشور باید مطالعات اصولی صورت گیرد، نه اینکه فرافکنی شود و مثلا بگوییم به این دلیل که ترمز ABS روی خودروها نصب نمی‌شود، تصادفات افزایش یافته است.

اظهارات محرابیان در شرایطی است که طی یکی دو سال گذشته پلیس همواره نسبت به عملکرد خودروسازان در زمینه ایمنی محصولات آنها انتقاد کرده و حتی در نتیجه همین انتقادات حدود دو ماه پیش با به اوج رسیدن تقابل این دو، شماره‌گذاری پژو ۴۰۵، روآ و تندر E۰ به دلیل عدم نصب ترمز ضدقفل (ABS) برای مدتی متوقف شد.

آن روزها البته وزیر صنایع، هیچ موضعی در این زمینه نگرفت و شخصا اظهارنظری بابت انتقادات پلیس و توقف شماره‌گذاری‌ها نکرد.

این در شرایطی بود که سایپا در همان روزهای ابتدایی جنجال ABS، با پلیس بر سر برنامه زمان‌بندی نصب ترمز ضدقفل، به توافق رسید، اما ایران خودرو، دو هفته تمام به این جنجال ادامه داد و مدیرعامل این شرکت نیز اعلام کرد که نظارت بر ایمنی خودروها در حیطه اختیارات پلیس نیست.

جنجال ABS البته سرانجام با توافق میان پلیس و ایران خودرو نیز، پایان یافت و پس از آن، اوضاع به شکلی پیش رفت که گویی مسوولان، همه چیز را در این زمینه به‌دست فراموشی سپرده و به نوعی آتش‌بسی میان صنعت و پلیس برقرار شده است.

اما کار به اینجا ختم نشد و وزیر صنایع که در این جنجال، سکوت اختیار کرده بود،این بار سکوت خود را شکست و به انتقادات

پاسخ داد.

پاسخ محرابیان البته تنها به پلیس نبود و وی به نوعی از وزارت راه نیز بابت ناامن بودن جاده‌ها گلایه کرد و گفت: عامل جاده یکی دیگر از موارد مهم در افزایش تصادفات است و در حال حاضر بیش از ۸۷ درصد از تصادفات به دلیل این عامل و عوامل انسانی اتفاق می‌افتد و تنها منشاء ۱۳ درصد این تصادفات، خودرو به شمار می‌رود.

محرابیان در ادامه این پرسش را نیز مطرح کرد که «آیا جاده‌های کشور باید ناامن باشند؟»

این گفته وزیر صنایع در شرایطی است که همتای وی در وزارت راه چندی پیش عنوان کرد نمی‌توان انتظار داشت این وزارت پول خرج کند و جاده بسازد، اما سود آن به جیب خودروسازها برود.

وزارت راه و خودروسازها طی چند سال گذشته معمولا بر سر تولید خودرو و تلفات انسانی در جاده‌ها اختلاف نظر داشته‌اند، به نحوی که وزارت راه از کمبود جاده و ضرورت کاهش تولید خودرو در کشور می‌گوید و خودروسازها نیز معتقدند وظیفه آنها تولید است و اینکه وزارت راه توانایی افزایش جاده‌ها را ندارد، مشکل ایران خودرو و سایپا نیست.

انتقاد از ستاد مدیریت

اما محرابیان در این مراسم با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در تصادفات جاده‌ای، به نوعی از ستاد مدیریت و مصرف سوخت نیز به عنوان مسوول طرح خروج فرسوده‌ها انتقاد کرد.

وزیر صنایع با اشاره به اینکه فرسودگی خودروها، ناامنی آنها را به همراه دارد، تاکید کرد: در تصادفات جاده ای کشور، عامل خودرو ۱۳ درصد نقش دارد که بر اساس مطالعات دقیق انجام شده اکثر تصادفات در قالب این ۱۳ درصد نیز به خودروهای فرسوده مربوط می‌شود.

محرابیان بدون آنکه نامی از ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت به زبان بیاورد، این پرسش را مطرح کرد که باید دید مسوول نظارت بر عدم حرکت این نوع خودروها در جاده‌های کشور چه دستگاهی است؟

وزیر صنایع ادامه داد: چرا اجازه می‌دهیم خودروی فرسوده در کشور حرکت کند و جان ده‌ها نفر را به خطر بیاندازد و در مقابل نیز این مساله را از چشم صنعت ‌ببینیم؟

وی این را هم پرسید که آیا به همان میزان سخت‌گیری که در بخش خودروسازی صورت می‌گیرد، بقیه دستگاه‌ها نیز چنین سخت‌گیری‌هایی را در مورد خودشان اعمال می‌کنند؟

تاکید بر رعایت ایمنی در خودروها

حضور مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور در مراسم افتتاح خط تولید ایربگ، اگرچه با توجه به آمدن وزیر صنایع به این مراسم، طبیعی به نظر می‌رسید، اما از سوی دیگر نیز مشخص بود که محرابیان قصد داشت با حضور خود و مدیران ایران خودرو و سایپا، نشان دهد که مجموعه صنعت خودرو تا چه حد نسبت به مباحث ایمنی حساس است و دغدغه دارد.

وزیر صنایع در جایی از صحبت‌های خود با اشاره به حضور جواد نجم الدین مدیرعامل ایران خودرو و نعمت‌الله پوستین دوز

مدیر عامل سایپا، تاکید کرد: خودروسازان به تعهد خود مبنی بر نصب ترمز ضد قفل بر روی تولیداتشان عمل خواهند کرد و این برنامه در حال انجام است، اما اگر تست‌های دوره‌ای و بازبینی بر روی این خودروها انجام نشد و ایرادات فنی آنها رشد پیدا کرد، مسوول این موضوع خودروساز نیست.

حذف تولید اس.کی.دی در صنعت خودرو

سیدمجید هدایت رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این مراسم با اشاره به سهم ۵/۱۹ درصدی صنعت خودرو در ارزش افزوده بخش صنعت اظهار داشت: بر اساس سند توسعه صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴ بیش از

۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود که ۳۰ درصد آن تجاری است و از هر ۳ خودروی سواری یک خودرو و از هر ۴ خودروی تجاری یک خودرو صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه، تولید اس.‌کی.‌دی خودرو متوقف و زنجیره‌ تامین توسط تولید‌کنندگان ایرانی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمان لازم صنعت خودرو به سمت خصوصی‌سازی پیش خواهد رفت، افزود: خودروسازان چه ماهیت دولتی داشته باشند و چه خصوصی، باز هم توسط یک هسته مرکزی در کشور مورد پایش و حمایت قرار خواهند داشت تا با کنترل و نظارت کامل این صنعت پیش رود.

وی ادامه داد: برنامه‌های عملیاتی لازم برای سند توسعه صنعت خودرو تا اوایل سال ۸۹ ارائه می‌شود و بر اساس این سند صنعت خودروسازی بهتر از گذشته به مسوولیت‌های خود عمل خواهد کرد.

سهم ۲۰ درصدی خودرو از گردش نقدینگی کشور

حجت‌الاسلام سید محمد‌حسن ابوترابی، نایب رییس اول مجلس نیز در مراسم افتتاح نخستین کارخانه تولید کیسه هوا در کشور با اشاره به سهم ۲۰ درصدی صنعت خودرو از گردش نقدینگی کشور، اظهار داشت: تولید خودرو اقدام بزرگی است که پس از پیروزی انقلاب در کشور صورت گرفته است. تولید بیش از ۹۰ درصد قطعات و مهندسی و طراحی یک خودروی ملی در کشور نشان‌دهنده رشد صنعت خودرو است.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده ایران جزو تولیدکنندگان رده اول جهان در صنعت خودرو قرار گیرد.