گروه خودرو- بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی، طی ۱۰ ماه گذشته سال‌جاری نسبت به مدت مشابه، واردات خودرو به کشور از لحاظ تعداد، کاهش ۳۴ درصدی و از لحاظ ارزش نیز کاهش ۵۲/۳۰ درصدی را تجربه کرد.

آمار ارائه شده از سوی گمرک هرچند نشان‌دهنده کاهش واردات خودرو در ۱۰ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، اما این آمار از رشد ۵ درصدی واردات در دی‌ماه نسبت به ماه‌های گذشته حکایت دارد.

بر اساس آمار مذکور، در ۱۰ ماه سال جاری در مجموع ۲۹ هزار و ۹۶۳ دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش تقریبی ۵۹۹ میلیون دلار وارد کشور شد که این حجم از واردات نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته نشان‌‌دهنده کاهش ۳۴ درصدی از لحاظ تعداد و ۵۲/۳۰ درصدی از لحاظ ارزش است.

سال گذشته در مجموع ۴۵ هزار و ۲۹۳ دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش تقریبی ۸۶۲ میلیون دلار وارد کشور شده بود.

به گفته فعالان بازار خودرو، رکود به وجود آمده در بازار خودروهای وارداتی که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده بود موجب شد تا واردکنندگان تمایلی به ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور نداشته باشند اما با نزدیک شدن به پایان سال جاری و احتمال اجرای قانون اموال تملکی در خصوص خودروهای انبار شده در گمرکات کشور واردکنندگان ترخیص خودروهای موجود در گمرکات کشور را آغاز کرده‌اند که این امر رشد ۵ درصدی واردات خودرو را در دی ماه به همراه داشته است.