گروه خودرو- در حالی که رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس، معتقد به خصوصی‌سازی هرچه زودتر خودروسازی کشور است، رییس دیگر کمیسیون مهم خانه ملت، یعنی صنایع و معادن، اعتقادی به واگذاری سهام این صنعت به بخش خصوصی ندارد و خروج خودروسازان از زیر چتر حمایتی دولت را در شرایط فعلی، عجولانه می‌داند.

حسین هاشمی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه واگذاری واحدهای صنعتی کشور، موضوعی پیچیده به حساب می‌آید، گفت: دولت طبق قانون می‌تواند برای واگذاری زیرمجموعه‌های خود از سازمان خصوصی‌سازی مهلت بگیرد که این موضوع شامل حال خودروسازی نیز شده و برای واگذاری سهام این صنعت، تا سال ۹۳ فرصت است. رییس کمیسیون صنایع با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، واگذاری خودروسازان صلاح نیست، تاکید کرد: ممکن است این صنعت بزرگ با شرایط خاصی که دارد، پس از واگذاری، با مشکلاتی روبه‌رو شود.

به گفته هاشمی، اهداف اصلی از واگذاری واحدهای صنعتی، افزایش بهره‌وری، بالا بردن قدرت رقابت و صادرات است، اما تجربه واگذاری‌ها نشان داده که بسیاری از این واحدها پس از خصوصی‌ شدن، به مشکل برخورده‌‌اند و به همین دلیل در مورد خودروسازی باید بسیار با احتیاط رفتار کرد.

اظهارات هاشمی در شرایطی است که چندی پیش سازمان خصوصی‌سازی با قرار دادن سهام خودروسازی در گروه دوم واگذاری، مهلتی حدودا پنج ساله را برای خصوصی‌سازی این صنعت به دولت داد و در این زمینه رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس، اعلام کرده که با این اقدام سازمان خصوصی‌سازی مخالف است.

حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه خودروسازی جزو صنایع مادر به حساب نمی‌آید و باید هرچه زودتر واگذار شود، تاکید کرده که این اتفاق، عقب افتادن روند خصوصی‌سازی خودروسازی و دولتی ماندن آن را به دنبال خواهد داشت. این درحالی است که یکی از مشکلات اساسی صنعت خودرو در ایران، دولتی بودن آن است.