دنیای اقتصاد- در حالی که حدود سه هفته از سال جدید می‌گذرد، بازار خودروی کشور، تقریبا وضعیتی مشابه روزهای پایانی سال ۸۶ را تجربه می‌کند. با این تفاوت که شیب افزایش قیمت در برخی خودروها بیشتر شده و در برخی دیگر متوقف مانده است. البته اکثر نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقدند تا پایان هفته جاری نمی‌توان چندان به بازار فعلی و قیمت‌های موجود اعتماد کرد. قیمت خودرو همچنان در نوسان

نوروز به بازار خودرو نرسید

حمیدرضا بهداد

در حالی که حدود سه هفته از سال جدید می‌گذرد. بازار خودروی کشور، تقریبا وضعیتی مشابه روزهای پایانی سال ۸۶ را تجربه می‌کند.

با این تفاوت که شیب افزایش قیمت در برخی خودروها بیشتر شده و در برخی دیگر متوقف مانده است. البته اکثر نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقدند تا پایان هفته جاری نمی‌توان چندان به بازار فعلی و قیمت‌های موجود اعتماد کرد.

به گفته آنها با توجه به تعطیلات نوروزی و سیر نزولی خرید و فروش خودرو از یک سو و مشخص نبودن برنامه فروش خودروسازان در آینده نزدیک، از سوی دیگر، بازار فعلی از اعتبار چندانی برخوردار نبوده و باید منتظر استراتژی فروش خودروسازان و میزان تقاضای مشتریان طی دو سه هفته آینده ماند.

افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا

اما در حالی که علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن بارها بر ثبات بهای کارخانه‌ای محصولات خودروسازان داخلی تاکید کرده و همواره این موضوع محل اختلاف انجمن خودروسازان و وزارت صنایع بوده است، مدیر فروش سایپا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از افزایش بهای کارخانه‌ای محصولات این شرکت خبر داد و گفت: شرکت سایپا بهای محصولات خود را طی سال جاری در کارخانه‌ تا سقف حدودا ۲۰۰هزار تومان افزایش داده است. وی افزود: پراید بنزین‌سوز ۱۷۰هزار تومان افزایش بها داشته و ۱۵۰هزار تومان نیز به قیمت زانتیا اضافه شد. در حالی که ریو مشمول این تغییرات قرار نگرفته است. گرجی همچنین در مورد برنامه‌های سایپا برای فروش و عرضه محصولات خود تصریح کرد: این شرکت تا خردادماه سال جاری در گیر تحویل خودروهای پیش‌فروش شده سال گذشته بوده و اجرای برنامه‌های جدید فروش در سایپا منوط به اتمام تعهدات سال ۸۶ خواهد بود. این اقدام سایپا در شرایطی است که وزارت صنایع اعتقاد دارد که طی ۶-۵ سال گذشته قیمت خودرو ثابت بوده و این وزارتخانه اجازه هیچ گونه افزایش بهایی را در این زمینه به خودروسازان نداده است. از طرف دیگر شرکت‌های خودروساز داخلی معتقدند که اختلاف زیاد میان بهای کارخانه‌ای محصولاتشان با آنچه که در بازار به فروش می‌رسد، سبب ایجاد رانت و در نتیجه سیر صعودی قیمت خودروها شده است. به این وسیله که دلالان و واسطه‌ها با خرید خودرو از نمایندگی‌ها و فروش آنها در بازار آزاد موجبات ایجاد رانت و بازاری گران و کاذب را فراهم می‌آورند.

خودروسازان داخلی همچنین مدعی‌اند به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، بهای دستمزد کارگران و مسائلی از این دست، در حالتی که قیمت کارخانه‌ای محصولاتشان ثابت مانده، متضرر شده و برخی تولیدات آنها با حاشیه ضرر روبه‌رو است. این در حالی است که محرابیان طی آخرین اظهارنظر خود در اواخر سال گذشته باز هم بر ثبات بهای کارخانه‌ای خودروهای تولید داخلی تاکید کرده و حتی‌ اظهار داشت که خودروسازان داخلی از این وضعیت نه تنها متضرر نشده‌اند، بلکه به اندازه کافی سود نیز نصیبشان شده است. با تمام این مسائل سوالی که هم‌اکنون مطرح است، اینکه ‌خودروسازان چگونه به‌رغم تاکید وزارت صنایع مبنی‌بر ثبات بهای کارخانه‌ای خودروهای تولیدی، اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، از طرفی اگر به ادعای آنها با افزایش بهای کارخانه‌ای خودروها، بازار نیز کنترل می‌شود پس چطور در خودرویی مانند زانتیا باز هم با افزایش بهای آن در بازار مواجه هستیم؟

و اما قیمت‌ها

پراید از محصولات شرکت سایپا که پس از خروج پیکان از خط تولید ایران‌خودرو پرفروش‌ترین خودروی تولید داخل لقب گرفت، هم‌اکنون اندکی نسبت به بازار شب عید دچار رکود قیمت شده است. مدل بنزین‌سوز این خودرو با کاهش حدودا ۴۰۰هزار تومانی به بهای ۷میلیون و ۶۵۰هزار تومان رسید. این در حالی است که مدل دوگانه‌سوز آن نیز حدود ۲۰۰هزار تومان ارزان‌تر از شب عید شده و با بهای ۸ میلیون و ۱۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به ظاهر ادعای خودروسازان مبنی بر اینکه اگر بهای کارخانه‌ای محصولاتشان افزایش یابد، بهای این محصولات در بازار سیر نزولی را طی می‌کند، حداقل در مورد پراید درست از آب درآمده است. هرچند که به اعتقاد کارشناسان همین قیمت نیز برای خودرویی مانند پراید، گران محسوب می‌شود.

یکی زانتیا را بگیرد!

زانتیا خودروی فرانسو‌ی‌الاصل تولیدی در سایپا حتی پس از تعطیلات نوروز نیز، دچار رکود قیمت نشده و بهای آن از مرز ۳۰میلیون تومان نیز گذشته است. هم‌اکنون این خودرو ۳۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار معامله می‌شود. این در حالی است که بهای کارخانه‌ای این خودرو نیز افزایش یافته است. کاهش تولید زانتیا و همچنین تقاضای بالا برای این خودرو از عوامل سیر صعودی بهای آن به حساب می‌آید. حال این افزایش قیمت زانتیا در شرایطی است که ریو دیگر محصول سایپا تفاوت قیمتی با بازار شب عید نداشته و با بهای ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

تیراژ کم، قیمت بالا

ماکسیما محصول محبوب پارس خودرو که تیراژ نسبتا اندکی نیز دارد، همچنان در سبد خودروهای گران‌قیمت قرار داشته و بهای آن تفاوت چندانی با روزهای پایانی سال گذشته نکرده است. هم‌اکنون مدل دنده‌ای این محصول، ۳۷میلیون تومان معامله می‌شود و بهای ماکسیمای اتوماتیک نیز ۴۳میلیون تومان است. به اعتقاد کارشناسان، تیراژ پایین و تقاضای بالای این خودرو، اجازه کاهش قیمت را به آن نمی‌دهد.

«روآ و ۴۰۵»

روآ مدل ارتقا یافته پژو RD از آن لحاظ که ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو به حساب می‌آید، معمولا با تقاضای بالای مشتریان روبه‌رو است و همین امر نیز سبب شده است بهای این خودرو پس از تعطیلات نیز کاهش نیابد. در‌حال‌حاضر مدل بنزین‌سوز روآ، ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت داشته و مدل دوگانه‌سوز آن نیز با یک‌میلیون اختلاف، ۹میلیون و ۳۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که پژو ۴۰۵ در هر دو مدل بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز ۱۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که با توجه به خروج این محصول از خط تولید ایران‌خودرو و جایگزینی مدل SLX به جای آن طی اواسط سال‌جاری و تقاضای بالای مشتریان برای آن اندکی بعید است بهای این خودرو از میزان فعلی پایین‌تر بیاید؛ چرا که پژو ۴۰۵ همچنان در سبد محصولات محبوب و پرفروش ایران‌خودرو قرار دارد. بنابراین حذف آن از خط تولید این شرکت با توجه به تقاضای آن، قطعا تعادل عرضه و تقاضا را به هم زده و اجازه تعدیل قیمت ۴۰۵ را نخواهد داد.

۲۰۶ بدون تیپ ۳ و ۵

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که قرار است به سرنوشت پژو ۴۰۵ دچار شود، اندکی ارزان شده و بهای آن طی هفته جاری به ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسیده است. در حالی که تیپ ۶ این خودرو، با قیمت ۱۸میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود که کاهش قیمتی ۶۰۰هزار تومانی را نسبت به روزهای پایانی ۸۶ تجربه کرده است. تیپ ۳ و ۵ این خودروی محبوب نیز هم‌اکنون در بازار موجود نیست.

پژو «پرشیا» دیگر محصول خانواده پژو نیز در مدل بنزین‌سوز ۱۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان معامله شده و نوع دوگانه‌سوز آن نیز ۱۷میلیون و ۸۵۰هزار تومان قیمت دارد.

صندوق گران

اما قیمت مدل‌های صندو‌ق‌دار پژو۲۰۶ نسبت به بازار شب عید جهش نسبتا قابل توجهی داشته است. به طوری که مدل V۱ این خودرو با بهای ۱۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار داخل معامله می‌شود و قیمت مدل V۸ آن نیز به ۱۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده است. مدل V۹ پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز با بهایی برابر با ۱۸میلیون و ۳۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که مدل V۲۰ این خودرو در بازار داخل موجود نیست.

سورن، اندک اندک

در میان محصولات گروه سمند، مدل پیشرفته این خودرو یعنی سورن حدود ۶۰۰هزار تومان ارزان شده و بهای آن به ۱۷میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسیده است. البته طبق گفته مسوولان ایران‌خودرو که کاهش قیمتی بیش از این مقدار را برای سورن وعده داده‌اند، این خودرو هنوز هم از بهای واقعی خود گران‌تر بوده و جای ارزانی بیشتری دارد. یکی از دلایل گرانی سورن، به عرضه پایین آن برمی‌گردد. قیمت سمند LX دوگانه‌سوز نیز به ۱۵میلیون و پانصد هزار تومان رسیده و نوع بنزین‌سوز آن نیز، ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت دارد. در حالی که سمند معمولی بنزین‌سوز با بهایی معادل ۱۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود، ولی مدل دوگانه‌سوز آن که اتفاقا عرضه چندانی در بازار ندارد با قیمتی معادل ۱۳میلیون و ۸۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

وارداتی‌ها

اما خودروهای وارداتی نیز که مشتریان خاص خود را در کشور دارند، از روند صعودی قیمت‌ها بی‌بهره نبوده و بهای آنها نیز افزایش یافته است. در این میان، مگان که محبوبیت بالایی را نیز در بین مشتریان داخلی دارد در نوع اتوماتیک، بهایی معادل ۳۶میلیون تومان دارد و نوع دنده‌ای آن، ۲۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار داخل معامله می‌شود. تویوتا کمری GL نیز در نوع فول اتوماتیک ۴۴میلیون تومان به فروش رسیده و هیوندای آزارا هم بهایی معادل ۵۳میلیون تومان دارد. تویوتا کرولا نیز با قیمت ۳۸میلیون تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود.

گرانی با سرعت تندر

از سویی دیگر تولید و عرضه اندک خودروی تندر ۹۰ در مقابل تقاضای بالای آن، قانونا مهم‌ترین دلیل گرانی و قیمت غیرواقعی هر سه مدل این خودرو به حساب می‌آید گرانی که نسبت به روزهای پایانی سال ۸۶ سیر صعودی بیشتری را به خود گرفته است. در‌حال‌حاضر مدل E۰ تندر ۹۰ که تقریبا فاقد آپشن و امکانات خاصی به حساب می‌آید، قیمتی برابر با ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان دارد، در حالی که مدل E۱ آن با بهای ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار داخل معامله شده و مدل E۲ فول این خودرو نیز با قیمتی معادل ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.