ستاد خبری ایران‌خودرو- گروه صنعتی ایران خودرو برای طراحی و تولید موتور دیزل‌سواری از خانواده موتور ملی تفاهم نامه بین سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و دانشکده فنی دانشگاه تهران را امضا کرد‌.

حمید‌رضا تقوی‌نژاد، معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ایران خودرو با بیان مطلب فوق افزود‌: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته موتور دیزل در سال ۸۹ به تولید می‌رسد. وی خاطر‌نشان ساخت‌: عرضه نفت و گاز مطابق با استاندارد یورو پنج با گوگرد به میزان ۵۰ پی‌پی‌ام شرط لازم برای عرضه این موتور است و برنامه‌ریزی لازم برای این کار صورت گرفته و امید می‌رود در اواخر سال ۸۸ این امر تحقق یابد‌.

تقوی‌نژاد افزود: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده‌، موتور دیزل در دو حجم دو لیتری و ۲/۲ لیتری در دست مطالعه است و امکان دارد از شرکت‌های طراحی خارجی در این پروژه به عنوان همکار استفاده شود.

معاون استراتژی ایران خودرو بهبود سبد سوختی را از اهداف مهم این مجموعه عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در سال ۸۹ حدود ۷۰‌درصد خودروها گاز‌سوز، حدود ۲۰ تا ۲۵‌درصد بنزین‌سوز و ۵ تا ۱۰‌درصد دیزلی خواهند بود.

معاون استراتژی ایران خودرو درزمینه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهارداشت : امسال گروه صنعتی ایران خودرو ۳۰‌هزار دستگاه خودروی تجاری شامل اتوبوس، مینی‌بوس‌، ون و وانت تولید خواهد کرد.

وی افزود‌: این تعداد در سال گذشته ۱۷‌هزار دستگاه بوده است.

این مقام مسوول با اشاره به این که ایران‌خودرو کاهش میانگین عمر خودروها را به میزان تعیین شده در برنامه چهارم در دستور کار خود قرار داده، گفت: در این خصوص میانگین عمر خودروهای‌سواری به ۱۰‌سال رسیده و برای کاهش این شاخص در مورد خودروهای تجاری سبک و سنگین نیز برنامه‌ریزی شده است.

تقوی‌نژاد با اشاره به این که در سال گذشته ایران‌خودرو ۸۵‌هزار دستگاه خودروی‌سواری گاز‌سوز به بازار عرضه کرده‌است‌، این تعداد را برای امسال ۳۵۰‌هزار و برای سال آینده بیش از ۵۰۰‌هزار دستگاه عنوان کرد.