مهر - مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست همزمان با روز هوای پاک (۲۹ دی) با دعوت از خودروسازان به منظور حضور در مناظره‌ای در خصوص نقش آنها در آلودگی هوای تهران گفت: در حالی که همه به سمت بنزین مصرفی به عنوان دلیل اصلی آلودگی هوا تهران در چند سال اخیر نشانه رفته‌اند، خودروسازان پشت جایگاه‌های بنزین سنگر گرفته‌اند. نوروزی بی‌توجهی به تعویض مبدل‌های کاتالیستی خودروها از سوی خودروسازان را تنها یکی از تخلفات خودروسازان دانست و اظهار کرد: در چند ماه اخیر که خودروهای آلاینده به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل تشدید آلودگی هوا مطرح شده، خودروسازان با آرامش کامل در هیچ مناظره‌ای نمی‌آیند و در هیچ رسانه‌ای حضور نمی‌یابند و سیاست سکوت را پیش گرفته‌اند.

مشاور معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه خودروسازان از حمایتی که از تولید ملی می‌شود سوء‌استفاده می‌کنند، اضافه کرد: بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت، سالانه ۴۵۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که عامل ۷۰ تا ۸۰ درصد مرگ و میر‌های ناشی از آلودگی هوا خودروهای غیر‌استاندارد و سوخت غیر‌استاندارد است.

نوروزی با بیان اینکه البته به این عدد و رقم کشته شدن حدود ۲۰ هزار ایرانی در سال بر اثر تصادفات رانندگی را که خودروهای نا‌ایمن نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند را نیز باید افزود، اظهار کرد: اصرار به ادامه تولید برخی خودروها که حتما استاندارد یورو ۲ را نیز نمی‌توانند پاس کنند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

وی با اعلام این که آلایندگی بنزین سوپر از بنزین‌ عادی کمتر است، اما موضوع این است که تکنولوژی بسیاری از خودروهای داخل آن قدر پایین است که بنزین سوپر به درد آنها نمی‌خورد، تصریح کرد: این در حالی است که برخی خودروهای خارجی آن قدر تکنولوژی بالایی دارند که تنفس مقابل اگزوز آنها از تنفس در روزهایی که هوای تهران ناسالم است، سالم‌تر است.

مشاور معاون شهردار تهران سوخت و خودرو را دو کفه ترازوی آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: داستان سوخت و خودروهای ما مانند حکایت مرغ و تخم مرغ شده، چون مسوولان سوخت می‌گویند خودروی استاندارد تولید کنند تا ما سوخت متناسب با آن ارائه کنیم و در مقابل خودروسازان می‌گویند سوخت استاندارد تولید کنند تا ما خودروی متناسب با آن عرضه کنیم.