گروه خودرو- طی چند سال اخیر وعده‌های بسیاری مبنی بر معرفی خودروهای ناامن از سوی راهور ناجا، سازمان آتش‌نشانی و محیط زیست مطرح و تاریخ‌های بسیاری نیز در این خصوص اعلام شد اما با وجود اعلام تاریخ‌های مختلف تاکنون هیچ‌کدام از مراجع، خودروهای ناایمن داخلی را معرفی نکرده‌اند.

اما روز گذشته سردار رویانیان در نشست خبری باز هم تاریخ دیگری را برای معرفی خودروهای ناایمن اعلام کرد.

سردار رویانیان در این نشست از قطعیت معرفی خودروهای ناایمن در خردادماه خبر داد و افزود: خردادماه قطعا خودروهای ناایمن به مردم معرفی خواهند شد.

گفته سردار رویانیان مبنی بر معرفی خودروهای ناایمن در حالی است که خودروسازان، وزارت صنایع و موسسه استاندارد معتقد هستند که معرفی خودروهای ناایمن باید از سوی موسسه استاندارد صورت گیرد و سایر مراجع در این خصوص نمی‌توانند اظهارنظر کنند. وی با اشاره به اینکه رانندگان بیشترین نقش را در وقوع تصادفات دارند، گفت: نوعا رانندگان ما در کشور بی‌احتیاطند. وی با تاکید بر اینکه توسعه و ایمنی راهها نیز بسیار ضروری است، گفت: متاسفانه محلی که اتوبوس کرمانشاه در آن تصادف کرد و منجر به مرگ بیش از ۳۰ نفر از شهروندان شد، محلی بود که دو سال قبل هم به علت اشکال در راه، در همان نقطه تصادف خونین دیگری رخ داد.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا در کروکی این تصادف، یکی از علل بروز حادثه نقص راه اعلام شده است.

وی تاکید کرد: در خرداد ماه قطعا خودروهای ناایمن به مردم معرفی خواهند شد.

سردار رویانیان با انتقاد از برخی اظهارات صورت گرفته مبنی بر این که راهنمایی و رانندگی تنها اولتیماتوم می‌دهد و اقدام خاصی صورت نمی‌دهد، گفت: در بحث پیگیری راهنمایی و رانندگی برای آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ حدود ۱۷ قطعه و موضوع نقص خودروی ریو ۶۹ قطعه تعویض شد؛ همچنین در بحث پراید کمربند ایمنی خودرو اصلاح شد و در موضوع کشنده‌های هوو نیز هم اکنون ترمز ABS بر روی آنها نصب شده است. رییس پلیس راهور ناجا در ادامه این نشست و در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر وضعیت شماره‌گذاری رانا نیز اظهار داشت: بنده به‌رغم اینکه در مراسم رونمایی خودروی «رانا» شرکت کردم، اما پس از خروج از این مراسم به دلیل نداشتن مجوز محیط زیست اجازه شماره‌گذاری حتی یک دستگاه از این خودرو را نیز ندادم و تا زمان دریافت این مجوز را نمی‌دهم.

وی در خصوص نصب اجباری ترمز ABS و ایربگ روی خودروهای داخلی نیز اظهار داشت: بجز خودروهای «روآ» ، «پیکان وانت» و «نیسان وانت» که تولید‌کنندگان آنها اعلام کرده‌اند تا سال آینده شرایط نصب ترمز ضد قفل را پیدا می‌کنند، هم‌اکنون ۶۰درصد خودروهای تولید داخل به سیستم ترمز ABS، مجهز شده‌اند.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به تعطیلی ۷۲ ساعته شماره‌گذاری محصولات ایران خودرو و سایپا در اول اردیبهشت ماه سال جاری به دلیل عدم اجرای مصوبه دولت برای نصب ترمز ABS و برچسب انرژی، گفت: مدیران هر دو شرکت تعهد دادند با کمی تاخیر این مصوبه را اجرایی می‌کنند، هر چند که معتقدم خودروسازان نسبت به تکلیف خود در این خصوص کوتاهی کرده‌اند.

از سوی دیگر چندی پیش خبری مبنی‌بر توقف شماره‌گذاری خودروهای ایران‌خودرو دیزل و سایپادیزل مطرح شد که رییس‌پلیس راهور ناجا با تایید این خبر افزود: هم‌اکنون ۱۰ روز است که شماره‌گذاری محصولات شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل و سایپادیزل به دلیل مشخص نشدن تکلیف نصب ترمز ABS و برچسب انرژی متوقف شده است و تا زمانی که این تکلیف روشن نشود، هیچ کدام از محصولات آنها شماره‌گذاری نمی‌شود.وی در ادامه خبر از خروج ۵۸۰هزار خودروی فرسوده داد و افزود: از سال ۸۴ تاکنون حدود ۵۸۰‌هزار خودرو و ۵۰‌هزار موتورسیکلت‌ فرسوده از رده خارج شده است.

سردار رویانیان با اشاره به اینکه اسقاط اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده نیز حدود دو ماه است آغاز شده است، گفت: براساس سن مجاز، ۵‌هزار مینی‌بوس و اتوبوس و ۲۹‌هزار کامیون غیرمجاز در کشور وجود دارد که فعلا با دریافت معاینه فنی اجازه تردد آنها داده شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۲‌هزار تاکسی بالای سن مجاز در کشور افزود: به این ترتیب ۹۵‌درصد اتوبوس‌ها، ۹۰‌درصد کامیون‌ها و ۹۵‌درصد تاکسی‌ها در کشور سن مجاز دارند.