گروه خودرو- در قرن ارتباطات، هنوز هم هستند مردمانی خانه به دوش که با نام ایل، زمستان‌ها به قشلاق می‌روند و تابستان‌ها به ییلاق!

مردمانی که بسیار اصیل‌اند و سخت‌کوش و شاید ایل قشقایی اصیل‌ترین آنها باشد ایلی که چشم بادامی‌های مدرن ژاپنی با الهام از همین اصالت و سخت‌کوشی ناشی از قدرت و توان بالای مردمانش، نام شاسی‌بلند محبوب و جدید خود را قشقایی گذاشته‌اند.

این خودرو که از برندهای جدید شرکت نیسان به حساب می‌آید دیروز قدم به ساحت قدیمی‌ترین خودروساز ایران گذاشت تا به تدریج جایگزین رونیز از مد افتاده شود و ما نیز امروز به رسم میهمان نوازی، ستون حق انتخاب را به این چشم بادامی شاسی‌بلند اختصاص دادیم تا بیشتر آن را بشناسید.

قشقایی که به رغم جثه عظیم خود از موتوری ۲هزار سی‌سی بهره‌ می‌برد توانایی تولید ۱۰۴ اسب‌بخار قدرت را داشته و ۱۶ سوپاپه و ۴ سیلندر به حساب می‌آید. گیربکس این شاسی‌بلند هر چند اتومات است، اما قابلیت تبدیل شدن به حالت ۶ دنده دستی را نیز دارد. در واقع قشقایی را باید خودرویی دو حالته در این زمینه دانست.

هرچند در کاتالوگ این چشم بادامی اشاره‌ای به سرعت و شتاب اولیه آن نشده، اما با توجه به موتور دوهزار و وزن بالایش، بعید است سرعتی بیش از ۱۸۰ کیلومتر در ساعت داشته و زودتر از ده، یازده ثانیه به شتاب صدکیلومتر برسد. اما نگاهی به میزان مصرف سوخت قشقایی بیندازیم.

این محصول در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۹/۹ لیتر بنزین می‌بلعد در حالی است که پارس‌خودرویی‌ها دیروز در جریان رونمایی، اشاره به مصرف سوخت قشقایی در سیکل شهری و اتوبان نکردند؛ هرچند با توجه به رقم ۹/۹ برای سیکل ترکیبی، قطعا مصرف شهری این شاسی بلند، پشت چراغ‌ قرمزهای کشور بیش از ۱۲ لیتر است.

قشقایی که باکی ۶۵ لیتری دارد به آپشن‌هایی نیز تجهیز شده که از این بین می‌توان به ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ (کیسه هوا) اشاره کرد. این خودرو البته به کامپیوتر سفر و گرمکن صندلی نیز مجهز است آن طور که پارس‌خودرویی‌ها وعده داده‌اند قشقایی با قیمتی بین ۴۲ تا ۴۳میلیون تومان روانه بازار خواهد شد.

قرار است این شاسی‌بلند، ابتدا به صورت CBU وارد کشور و اوایل سال آینده داخلی سازی آن آغاز شود. قشقایی با توجه به محدوده قیمتی‌‌اش باید با رقیبانی چون کیا اسپورتیج، سوناتا، توسان و سوزوکی گرندویتارا رقابت کند.