رونمایی از تینا و قشقایی

عکس: نگار متین‌نیا

مژگان میرزایی - روز گذشته همزمان با رونمایی از محصولات تازه‌وارد پارس‌خودرو، مدیران عامل دو شرکت سایپا و پارس‌خودرو در جمع خبرنگاران قرار گرفتند و به برخی از سوالاتی که پیرامون این دو شرکت طی هفته‌های گذشته مطرح بود، پاسخ دادند.

از جمله سوالات مطرح شده می‌توان به اجبار در نصب ترمز ABS و برچسب سوخت که سردار رویانیان رییس‌پلیس راهور ناجا چندی پیش آن را برای خودروسازان اجباری اعلام کرده بود،‌ همکاری سایپا با شرکت‌های خودروساز آمریکایی، خرید سهام شرکت زاگرس‌خودرو توسط شرکت پارس‌خودرو که اواخر سال گذشته خرید آن قطعی به نظر می‌رسید اما در سال جاری و به دلیل عدم‌تشکیل جلسه هیات‌مدیره شرکت پارس‌خودرو همچنان این خرید و فروش بلاتکلیف مانده، اشاره کرد. همچنین از دیگر موضوعات مطرح‌شده با تفرشی در حاشیه این مراسم در خصوص رفتن وی از شرکت پارس‌خودرو و حضور در شرکت سایپا بود که وی در این خصوص اظهار داشت: اطلاعی در خصوص تغییر و تحولات ندارم، اما در ایام عید کار را در شرکت پارس‌خودرو به صورت جدی آغاز کردیم که این نشان‌دهنده آن است که تمایل دارم در این شرکت بمانم و درخصوص تغییر و تحولات نیز هیات‌مدیره شرکت باید تصمیم بگیرد و من نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر کنم.

سال سختی در پیش رو داریم

روز گذشته طی مراسمی که در غیاب محرابیان، وزیر صنایع و معاون و با حضور وزیر راه‌و‌ترابری و مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و پارس‌خودرو برگزار شد از ۵ خودرو جدید این شرکت رونمایی صورت گرفت. در این مراسم خودرو سایپا ۱۱۱ (مروارید) با حجم موتور ۱۳۰۰ سی‌سی و مصرف بنزین ۹/۶ لیتر، خودرو قشقایی محصول سال ۲۰۰۷ شرکت نیسان با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی و مصرف بنزین ۹/۹لیتر و خودرو تینا محصول سال ۲۰۰۸ با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی و مصرف بنزین ۹ لیتر در هر صد کیلومتر به بهره‌برداری رسید.

دو مدل جدید خودرو مگان «مگان اتوماتیک و هفت دنده» نیز رونمایی شدند،‌ مسیح تفرشی مدیرعامل پارس‌خودرو در این مراسم اظهار داشت: سال ۸۷ را می‌توان سخت‌ترین سال برای صنعت خودروسازی در جهان نامید؛ زیرا در این سال رکود فروش که کاهش تولید و توسعه محصول را در پی داشت موجب شد تا برخی از خودروسازان جهان در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.

وی در ادامه گفت: هر چند این بحران سال گذشته خیلی به صنعت خودروسازی ما آسیب وارد نکرد، اما سال جاری می‌تواند سال سختی برای خودروسازان داخلی باشد. به گفته تفرشی بخش توسعه محصول یکی از بخش‌های سخت در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود که پارس‌خودرو نیز سال گذشته مذاکرات بسیاری را با شرکت‌های خارجی صورت داد تا به این طریق بتواند جایگزینی برای دو محصول قدیمی این شرکت یعنی ماکسیما و رونیز پیدا کند که این مذاکرات با شرکت نیسان برای تولید دو خودروی تینا و قشقایی جواب داد و این دو خودرو به مرور جایگزین خودروهای قدیمی شرکت پارس خودرو خواهند شد. گفته تفرشی در حالی است که حذف تولید ماکسیما در شرکت مادر و انتقال تولید نسل جدید آن به آمریکا موجب شد تا شرکت پارس خودرو برای تولید این خودرو با مشکل تامین قطعه مواجه شود که این امر شرکت مذکور را بر آن داشت تا جایگزینی را برای ماکسیما که طی سال‌های گذشته همواره رتبه اول خودروهای با کیفیت را ازآن خود کرده بود بیابد که بر اساس مذاکرات صورت گرفته مقرر شد تا تینا جایگزین این خودرو قدیمی در پارس خودرو شود.

به گفته تفرشی با وجود آنکه این خودرو مورد قبول مردم است و سال گذشته نیز قرارداد حضور آن در ناوگان پلیس به امضا رسید، اما باید برای آن جایگزینی در نظر گرفته می‌شد که تینا خودروی کلاس E برای این منظور در نظر گرفته شد. این خودرو تولید سال ۲۰۰۸ میلادی است و تا آخر سال جاری نیز به صورت CKD وارد بازار خواهد شد و بلافاصله پس از ورود به بازار داخلی‌سازی آن آغاز خواهد شد. تفرشی در خصوص قشقایی نیز اظهار داشت: مذاکرات برای ورود این خودرو به کشور بیش از هشت‌ماه زمان برد که طولانی شدن این زمان نیز به دلیل آن بود که شرکت نیسان با وجود دادن تخفیف خوب با داخلی‌سازی آن موافقت نمی‌کرد اما در نهایت توانستیم موافقت این شرکت را برای داخلی‌سازی قشقایی جلب کنیم و به این طریق به محض ورود این خودرو به بازار، داخلی‌سازی آن نیز آغاز خواهد شد. قشقایی اولین خودروی که به صورت CUV یعنی شاسی‌بلند و سدان واردات کشور خواهد شد. تینا در سایر کشورها به‌صورت تی‌ینا تلفظ می‌شود، اما به گفته تفرشی این شرکت تلفظ آن را تغییر داده و آن را تینا می‌خواند. تینا در زبان فارسی نام نوعی گل است و به این طریق نام این خودرو نیز همانند قشقایی فارسی خواهد بود.مدیرعامل شرکت پارس خودرو در خصوص قیمت این دو خودرو نیز اظهار داشت: تینا با قیمتی در حدود ۵۰میلیون تومان و قشقایی نیز ۴۲ الی ۴۳میلیون تومان، بهمن‌ماه وارد بازار خواهند شد.از سوی دیگر شرکت پارس خودرو روز گذشته دو خودروی مگان ۲۰۰۰ سی‌سی و مگان هفت‌دنده را یکسال پس از آغاز تولید مگان ۱۶۰۰ دنده معمولی رونمایی کرد. به گفته تفرشی پیش‌فروش و فروش فوری مگان ۲۰۰۰ سی‌سی و مگان هفت‌دنده هفته آینده آغاز و این دو خودرو با قیمتی کمتر از ۳۰میلیون تومان به بازار عرضه خواهند شد. مدیرعامل شرکت پارس خودرو در این مراسم همچنین خبر از تولید مگان ۱۶۰۰ سی‌سی مدل E۲ طی چند ماه آینده داد و اظهار امیدواری کرد که این خودرو تا آخر سال جاری وارد بازار شود. تفرشی همچنین از مذاکره با چند شرکت خارجی برای تولید خودرویی در کلاس A خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این مذاکره تا پایان سال جاری به نتیجه برسد. حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری نیز یکی دیگر از میهمانان این مراسم بود که حضور وی در مراسمی خودرویی کمی عجیب به نظر می‌رسید؛ به‌طوری که وی نیز به هنگام سخنرانی به این نکته اشاره کرد که شاید حضار از بودن من در اینجا تعجب کنند.بهبهانی در این مراسم با اشاره به آنکه در سال جاری آمار تصادفات با توجه به رشد ۱۵درصدی سفر در حدود ۱۵ درصد کاهش داشته، اظهار داشت: سال ۸۸ تصادفات به میزان قابل توجهی کاهش یافت که این امر نشان‌دهنده آن است که خودروسازان توانسته‌اند در جهت ایمن کردن خودروهای داخلی گام‌های اساسی بردارند.

به گفته وزیر راه در سال ۸۷ در حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار خودرو وارد جاده‌های کشور شده که باید ایمنی در این خودروها لحاظ شود تا میزان تصادفات جاده‌ای کاهش یابد.

نصب ABS یکسال دیگر

مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا نیز در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مذاکرات صورت گرفته با شرکای خارجی و میزان تولید این شرکت اظهار داشت: سعی شرکت سایپا در این است که تا سال ۹۰ حدود ۵۰درصد از محصولات تولیدی خود را تحت برند شرکت‌های خارجی و ۵۰درصد را تحت برند این شرکت که در گام اول مینیاتور و پس از آن پراید است به تولید رساند.

به گفته بذرپاش در حال حاضر سایپا مذاکره با شرکای جدید را آغاز کرده و براساس هدف‌گذاری تا سال ۹۰ سعی دارد تا در تمام کلاس‌ها محصول جدید تولید کند که بخشی از محصولات جدید به صورت پلت فرم مشترک و برخی دیگر مونتاژی خواهد بود. از سوی دیگر اواسط ماه گذشته سردار رویانیان رییس پلیس راهور ناجا خبر از نصب اجباری ترمز ABS و برچسب سوخت و توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد این دو آپشن از ابتدای اردیبهشت ماه داده بود، خبری که در همان ابتدا با مخالفت خودروسازان مواجه شد. به اعتقاد خودروسازان نصب ترمز ABS در این مدت زمان امکان‌پذیر نبوده و باید فرصت بیشتری برای این کار به آنها داده شود. بذرپاش در پاسخ به این پرسش که مذاکرات با راهور ناجا در این خصوص به کجا انجامید اظهار داشت: نصب برچسب سوخت هم اکنون انجام می‌شود و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد؛ اما در خصوص نصب ترمز ABS آن هم به صورت اجباری امکان‌پذیر نیست، زیرا نصب این سیستم موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد که بالطبع مردم از این افزایش قیمت استقبال نخواهند کرد. بذرپاش در ادامه می‌گوید: برخی از خودروها به صورت تحت لیسانس تولید می‌شوند که باید برای آنها مجوز لازم از سوی شرکت مادر دریافت کرد که این امر نیز زمان بر است و به همین دلیل با ارسال نامه‌ای به سردار رویانیان از وی خواستیم تا شش ماه الی یکسال به خودروسازان فرصت دهند تا شرایط برای تجهیز خودرو فراهم شود که این پیشنهاد پذیرفته شده و خودروسازان نیز در حال حاضر نصب ترمز ABS را آغاز کرده‌اند.

بررسی پیشنهاد خودروسازان آمریکایی

هفته گذشته بذرپاش خبر از آغاز مذاکره با شرکت‌های آمریکایی برای تولید خودرویی مشترک داد، خبری که با توجه به روابط سیاسی ایران و آمریکا تا حدودی بعید به نظر می‌رسد. وی در مراسم روز گذشته در این خصوصی اظهار داشت: دو شرکت خودروساز آمریکایی پیشنهاد همکاری با سایپا را مطرح کرده‌اند که شرکت در حال بررسی پیشنهاد آنها است. بذرپاش در خصوص نام شرکت‌های مذکور اظهار داشت: اعلام نام شرکت‌ها را به اتمام مذاکرات موکول و در صورت موافقت برای همکاری نام آنها را اعلام خواهیم کرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات برای تولید خودرو به صورت CKD است نیز عنوان کرد: پیشنهاد این شرکت‌ها پلت‌فرم مشترک است و بحث CKD کاری مطرح نیست.