گروه خودرو- میهمانان امروز ستون حق انتخاب خودروهای معروف و نسبتا محبوبی به شمار می‌روند. خودروهایی که در حال حاضر بخش قابل توجهی از سهم بازار ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان خودرو کشور را به خود اختصاص داده و جایگاه مناسبی در این محدوده قیمتی دارند. در این بین به رسم احترام هم که شده ابتدا قدیمی‌ترین آنها یعنی پژو ۴۰۵ را بررسی می‌کنیم.

این محصول از موتوری ۱۸۰۰ سی‌سی با توان ۹۷اسب بخار بهره می‌برد. حداکثر سرعتی که می‌توان با ۴۰۵تجربه کرد، ۱۸۲کیلومتر در ساعت است و در عرض ۱۱ثانیه نیز می‌شود با این خودرو به شتاب صد کیلومتر رسید. ۴۰۵ از لحاظ مصرف سوخت، خودرو پرخوری محسوب شده و به همین دلیل نیز بارها سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در این زمینه به ایران خودرو هشدار داده است. ۴۰۵ در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۹ لیتر بنزین می‌سوزاند و در سیکل اتوبان نیز مصرف سوختی برابر با ۸/۶لیتر دارد. این محصول قدیمی در مدل پایه (GLX) فاقد امکانات ایمنی نظیر سیستم ترمز ABS و ایربگ به شمار می‌رود اما نوع سفارشی آن با نام SLX این امکانات را دارا است. در حال حاضر ۴۰۵ معمولی (GLX) با قیمت ۱۳میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پس از پژو ۴۰۵ فرانسوی نوبت به مدل ایرانی و تغییر شکل یافته آن یعنی سمند معمولی می‌رسد. محصولی که ایران خودرو آن را روی پلت‌فرم ۴۰۵ طراحی و تولید کرد. سمند از موتوری ۱۸۰۰سی‌سی با توان ۱۰۰ اسب بخار بهره برده و حداکثر سرعتی برابر با ۱۸۵کیلومتر در ساعت دارد. این محصول که استاندارد یورو ۲ را پاس می‌کند هر چند کم‌مصرف‌تر از ۴۰۵ است اما در کل خودرو پرمصرفی به حساب می‌آید. چرا که در هر صدکیلومتر سیکل ترکیبی ۵/۸لیتر بنزین سوزانده و در سیکل شهری و اتوبان نیز به ترتیب ۲/۹ و ۸/۶لیتر بنزین می‌بلعد. در سمند معمولی خبری از امکانات ایمنی نظیر سیستم ترمز ABS و ایربگ نبوده و گیربکس آن نیز ۵ دنده دستی محسوب می‌شود. این در شرایطی است که هم اکنون این خودرو با نرخی برابر ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما از ۴۰۵ و سمند به عنوان دو محصول پرفروش ایران خودرو در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان بازار خودرو کشور که بگذریم باید از ریو، کره‌ای مونتاژی سایپا نیز یاد کرد. این خودرو که تیراژ نسبتا پایینی دارد، از موتوری ۱۵۰۰سی‌سی با توان ۹۷ اسب بخار بهره می‌برد. پشت فرمان آن می‌توان تا ۱۷۵کیلومتر در ساعت پدال گاز را فشرد ریو محصول نسبتا کم مصرفی به حساب می‌اید به نحوی که در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۹/۶لیتر بنزین می‌سوزاند. این خودرو کره‌ای در مدل پایه فاقد امکانات ایمنی مانند ایربگ و ABS بوده و گیربکس آن نیز معمولی است. این در حالی است که نوع اتومات این خودرو نیز به تازگی رونمایی شد ریو معمولی در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار دارد. ریو اتومات نیز بنا به گفته سایپایی‌ها ۱۶میلیون تومان در نمایندگی‌های این شرکت قیمت خواهد داشت.