مونا مشهدی رجبی

پس از بالا گرفتن بحران صنعت خودرو در آمریکا، قطعه‌سازان این کشور نیز اثار مشکلات اقتصادی را تجربه کردند. طبق گزارش‌های موجود قطعه‌سازان آمریکا از دولت این کشور درخواست کمک مالی کرده‌اند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. طبق گزارش‌های موجود روز جمعه سیزدهم فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی نمایندگان صنعت قطعه‌سازی آمریکا از دولت در خواست دریافت ۵/۱۸میلیارد دلار کمک مالی کردند ولی یک روز بعد از انتشار این خبر خزانه داری آمریکا اعلام کرد در درخواست رسمی نمایندگان این صنعت مبلغ ۵/۲۵میلیارد دلار دیده می‌شود که نشان‌دهنده بیشتر بودن نیاز آنها برای دریافت کمک است.

قطعه‌سازان آمریکا زمانی درخواست دریافت وام کردند که خودروسازن این کشور و دیگر شرکت‌های خودروسازی فعال در آمریکا به دلیل کاهش تقاضای خودرو تولید خود را تنزل دادند.

سخنگوی اتحادیه قطعه‌سازان آمریکا در مصاحبه‌ای که بعد از اعلام درخواست رسمی به خزانه داری آمریکا ترتیب داده بود گفت: «هم‌اکنون یک سوم قطعه‌سازان آمریکا در شرایط بحران مالی هستند و یک سوم دیگر هم اعلام کرده‌اند که تا انتهای سه‌ماه اول سال ۲۰۰۹ میلادی با چنین موقعیتی روبه‌رو خواهند شد. وی در مورد زمان اغاز بحران در صنعت قطعه‌سازی آمریکا گفت: «در انتهای ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی خودروسازان تولید خود را کاهش دادند و همین مساله سبب تنزل سطح تقاضا برای قطعات خودرو شد. بعد از آن در ماه ژانویه طرحی مشابه در صنعت خودروسازی آمریکا اجرا شد که موجبات آسیب بیشتر صنعت قطعه‌سازی آمریکا را فراهم آورد.»

در طرحی که قطعه‌سازان به خزانه داری آمریکا ارائه کردند از دولت درخواست شده تا به عنوان ضامن شرکت‌های خودروساز حضور داشته باشد و در صورت عدم باز پرداخت بدهی قطعه‌سازان توسط جنرال موتورز، فورد موتورز و کرایسلر این مبلغ را به قطعه‌سازان بپردازد.

طبق این طرح۵/۱۰میلیارد دلار بودجه برای حمایت از قطعه‌سازان در نظر گرفته شده و ۷میلیارد دلار از این بودجه پیشنهادی در برنامه پرداخت سریع قطعه‌سازان قرار دارد. این مبلغی است که هم‌اکنون قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروسازی آمریکایی طلب دارند و با دریافت آن، خودروسازان به دولت بدهکار می‌شوند. قرار است ۸میلیارد دلار بودجه به عنوان وام ضمانت تجاری در نظر گرفته شود.

سخنگوی اتحادیه قطعه‌سازی که در خواست دریافت حمایت مالی سریع از دولت را مطرح کرده است گفت: «در صورتی که این کمک مالی در کمترین زمان ممکن به قطعه‌سازان داده نشود یک‌میلیون فرصت شغلی در این صنعت در معرض خطر قرار گرفته و ممکن است مشکلات بسیار بزرگی دامن‌گیر اقتصاد آمریکا شود.» در ایالات متحده آمریکا بیشتر از ۴۰۰ شرکت و کارخانه قطعه‌سازی فعالیت می‌کند و فروش سالیانه آنها بیشتر از ۳۰۰میلیارد دلار آمریکا است.

از سوی دیگر خودروسازان آمریکا هم که به تازگی موفق به دریافت ۴/۱۷میلیارد دلار از دولت آمریکا شده‌اند، در خواست دریافت حمایت مالی بیشتر را مطرح کرده‌اند. آنها بر این باورند بدون این کمک ممکن است مجبور به اعلام ورشکستگی شوند زیرا ادامه کار در شرایط مالی کنونی غیر ممکن است. فروش خودرو در آمریکا در ماه ژانویه برای اولین‌بار از کشور چین کمتر بود و انتظار می‌رود در سال جاری نه تنها تقاضا برای خرید خودرو در بازار داخل کاهش یابد بلکه تقاضا برای خودروهای آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور نیز به کمترین سطح طی ۲۰ سال اخیر برسد.