نبود تنوع در خودروهای داخلی واردات را افزایش داد

مژگان میرزایی

هرچند برنامه روز گذشته شرکت زامیاد به رونمایی از دو خودروی وانت شوکا و مینی‌بوس آذر اختصاص داشت، اما .... حضور عزت‌اله اکبری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مراسم فرصت مناسبی دست داد تا با توجه به بررسی لایحه بودجه دولت در مجلس و همچنین تعیین تعرفه واردات خودرو از سوی کمیسیون تلفیق در مورد چند و چون این موضوع سوالاتی مطرح کنیم.

همه ساله نمایندگان مجلس با فرا رسیدن فصل بررسی بودجه تعرفه واردات خودرو را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهند این در حالی است که تعرفه واردات خودرو طی دو سال گذشته ثابت بوده، به‌طوری که طی این دو سال تعرفه واردات از ۹۰درصد فراتر نرفته است هرچند که در سال‌جاری علاوه بر این تعرفه عوارض جانبی دیگری نیز برای واردات خودرو در نظر گرفته شد و هم‌اکنون تعرفه واقعی خودرو به ۱۱۰درصد رسیده است.

در هر حال آنچه مشخص است نمایندگان مجلس امسال با توجه به بحران به وجود آمده در صنعت خودروسازی ظاهرا تمایلی به کاهش تعرفه ندارند، به‌طوری که روز گذشته عزت‌اله اکبری نیز در حاشیه مراسم رونمایی دو خودروی وانت شوکا و مینی‌بوس آذر در شرکت زامیاد در جمع خبرنگاران درخصوص برنامه مجلس برای تعرفه سال آینده اظهار داشت: برای مجلس حمایت از صنعت داخلی است اما صنعت داخلی هم باید با افزایش کیفیت و ایجاد تنوع در محصولات نیاز مردم را پاسخگو باشد

تا مردم برای برطرف کردن نیاز خود به خودروهای وارداتی روی نیاورند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال‌جاری تعرفه واردات خودرو تغییر خواهد کرد یا خیر؟ افزود: تعرفه سال ۸۸ در دست بررسی است و علاوه بر نمایندگان و کارشناسان، خودروسازها نیز باید پیشنهاد خود را برای میزان تعرفه به مجلس ارائه کنند که تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی خودروسازها به مجلس ارائه نشده است. اکبری در ادامه اظهار داشت: افزایش واردات خودرو طی یکسال گذشته نشان دهنده آن است که شرکت‌های خودروساز داخلی نتوانسته‌اند نیاز مردم را برآورده کنند که باید تدابیر لازم از سوی خودروسازان برای برطرف کردن نیاز متقاضیان صورت گیرد تا پاسخگوی نیاز متقاضیان داخلی باشد.

علاوه بر تعرفه واردات خودرو رکود مالی به وجود آمده در دنیا که کاهش قیمت خودرو را نیز در پی داشت یکی دیگر از مباحث مطرح شده با رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود.

رکود به وجود آمده در صنعت خودروسازی دنیا موجب شده که توقع کاهش قیمت در تولیدات داخلی نیز به وجود آید. به‌طوری که در‌حال‌حاضر فشار به خودروسازان برای کاهش قیمت خودروهای داخلی و همطراز شدن بازار داخلی با بازار جهانی مشکلات بسیاری را برای این صنعت به وجود آورده است اکبری در خصوص کاهش قیمت جهانی خودرو و تاثیر آن در بازار داخلی گفت: افت قیمت خودرو در دنیا موجب شده که این توقع نیز برای تولیدات داخلی به وجود آید که این امر نشان‌دهنده آن است که بازار داخلی به دنبال خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب است.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا قیمت خودرو در بازار داخلی متعادل است یا خیر نیز افزود: برخی از مشتریان از قیمت خودرو ناراضی هستند که مجلس هم حرف مردم را می‌زند اما این شامل عده‌ای از متقاضیان و برخی خودروها می‌شود و تمام خودروها را دربر نمی‌گیرد.

اکبری همچنین در پاسخ به این پرسش که مردم به دنبال کاهش قیمت خودرو هستند برنامه مجلس برای تحقق این خواسته چیست نیز عنوان کرد: سیاست کمیسیون صنایع و معادن این‌گونه نیست که به مسائل حاشیه‌ای و بالانس کردن مسائل سیاسی بپردازد، صنعت خودروسازی یک واقعیت است و ما باید به این واقعیت توجه کنیم از طرفی خودروساز نیز باید به دنبال این باشد که در رقابت روز از لحاظ کیفی و کمی از سایر خودروسازها عقب نماند.

وابستگی به فرانسه باید قیچی شود

اکبری در ادامه در خصوص سیاست‌های تحریمی اعمال شده از سوی دولت فرانسه نیز اظهار داشت: برخورد کشور فرانسه با ایران بسیار نامناسب است به همین دلیل در گفت‌و‌گویی با منطقی مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو به ایشان گفتم که باید وابستگی به این کشور را قیچی کند تا مسوولین این کشور در برخورد خود با ایران تجدیدنظر کنند.

اکبری در حاشیه این مراسم در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس تمایلی به همکاری بیشتر خودروسازها با فرانسه دارد یا خیر اظهار داشت: این موضوع هنوز در مجلس مطرح نشده بلکه بنده به عنوان رییس کمیسیون صنایع با مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو مذاکراتی را صورت دادم و به ایشان گفتم که بهتر است نگاه خود را به سایر کشورها گسترش دهید تا برخورد این کشور با ایران مناسب شود.

به خودروساز فشار نیاورید

مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا نیز در حاشیه این مراسم در خصوص افت قیمت جهانی خودرو و مواد اولیه و تاثیر آن بر صنعت داخلی اظهار داشت: اوایل سال جاری قیمت مواد اولیه در دنیا با افزایش ۱۲۰درصدی مواجه بود، اما در همان مقطع اجازه افزایش قیمت را به خودروسازان داخلی ندادند به طوری که خودروسازان ناچار به عرضه و تولید خودرو با حاشیه ضرر شدند در حال حاضر نیز قیمت مواد اولیه در دنیا کاهش پیدا کرده که مواد اولیه ارزان‌قیمت سال آینده به خط تولید خواهد رسید که این کاهش قیمت نیز به خودروسازان اجازه می‌دهد که تنها از حاشیه ضرر خارج شوند نه آن که سود بیشتری ببرند.

به گفته بذرپاش بر اساس شاخص تورم از ابتدای دهه ۷۰ تاکنون تورم رشدی ۵۰۰درصدی داشته که در این شاخص قیمت خودرو نیز لحاظ می‌شود اما طی این مدت قیمت خودرو تنها ۶۰درصد افزایش داشته که این امر نشان‌دهنده آن است که خودروسازان طی این مدت با تورم ۴۳۰درصدی مواجه بودند و در صورتی که خودروسازان می‌خواستند همزمان با تورم پیش بروند باید قیمت خودرو تا ۵۰۰درصد افزایش می‌یافت.

به گفته بذرپاش وانت شوکا رونمایی شده در مراسم روز گذشته با سه موتور بنزین‌سوز، دیزلی و گازسوز به بازار عرضه خواهد شد. عرضه خودروی گازوئیل سوز با توجه به استاندارد نبودن گازوئیل موجود در کشور مورد تایید سازمان محیط‌زیست نبوده و سازمان محیط‌زیست نیز شماره‌گذاری خودروهای گازوئیل‌سوز را منوط به عرضه گازوئیل استاندارد اعلام کرده است.

بذرپاش در حاشیه این مراسم در پاسخ به این پرسش که مشکل نبود گازوئیل استاندارد را چگونه برطرف خواهید کرد افزود: ناخالصی گازوئیل موجود در کشور بیش از شش‌هزار PPM است که این ناخالصی مورد تائید سازمان محیط‌زیست و وزارت راه نبوده و از این رو سازمان با گازوئیل موجود مجوز شماره‌گذاری به خودروهای گازوئیل‌سوز نمی‌دهند برای برطرف

کردن این مشکل دو راهکار وجود دارد مسوولین یا باید پالایشگاه‌های کشور را تجهیز کنند که این امر زمان‌بر بوده و در کوتاه مدت جوابگو نیست و یا اینکه گازوئیل مورد نیاز از طریق واردات تامین شود که در حال حاضر روش واردات بهترین روش است وی در ادامه اظهار داشت: به منظور برطرف کردن این مشکل در حال حاضر راه میان‌بری را به وزارت نفت پیشنهاد داده‌ایم که مورد تائید این وزارت‌خانه نیز قرار گرفته و این تفاهم‌نامه به این شکل است که وزارت نفت از محل واردات گازوئیل برای اتوبوسرانی کشور گازوئیل مورد نیاز کشور

را نیز برطرف کند تا امکان استفاده از خودرو گازوئیل‌سوز فراهم شود.

رونمایی مینی‌بوس آذر و وانت شوکا

در ادامه این مراسم همایون ریاحی مدیرعامل شرکت زامیاد نیز گفت: بر اساس قرارداد با وزارت کشور در مرحله اول بیست‌هزار دستگاه وانت شوکا تا پایان سال آینده تولید می‌شود.

همایون ریاحی گفت: این وانت روی شاسی زامیاد ۲۴تولید می‌شود و اتاق آن به صورت CBU وارد کشور می‌شود.

وی با بیان این که مینی‌بوس جدید آذر هم بر اساس قرارداد با وزارت کشور در مرحله پانصد دستگاه تولید خواهد شد، گفت: موتور این مینی‌بوس توربو شارژ است و از لحاظ آلایندگی استاندارد یورو ۲ را دارد.