گروه خودرو- اوایل هفته جاری به بررسی محصولات خودروسازان نیمه دولتی کشور حاضر در محدوده قیمتی ۱۵تا ۲۰میلیون تومانی کشور پرداختیم و امروز نوبتی هم که باشد نوبت خودروسازان خصوصی است. خودروسازانی که ۳ نماینده به نام‌های فولکس گل، ورنا و لیفان در این محدوده قیمتی دارند.

ابتدا به سراغ گران‌ترین آنها یعنی ورنا می‌رویم این محصول در دو حجم موتور ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ سی‌سی تحت برند هیوندایی کره در شرکت کرمان خودرو به مونتاژ می‌رسد که نوع ۱۵۰۰سی‌سی آن ۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با این مدل ورنا می‌توان تا ۱۷۵کیلومتر در ساعت گاز داد و در عرض ۱۱ ثانیه به شتاب صدکیلومتر رسید این محصول در سیکل ترکیبی، ۶/۷لیتر بنزین بلعیده و استاندارد آلایندگی یورو ۳ را پاس می‌کند. ورنا ۱۵۰۰ سی‌سی هم‌اکنون با قیمت ۱۷میلیون و ۳۰۰ در بازار به فروش می‌رسد.اما کرمان خودرو محصول دیگری را نیز با نام گل مونتاژ می‌کند. این خودرو که تحت برند فولکس واگن آلمان مونتاژ می‌شود دارای موتوری ۱۸۰۰سی‌سی با قدرت ۱۰۰ اسب بخار است. پشت فرمان گل می‌توان رانندگی تا مرز ۱۹۰کیلومتر در ساعت را تجربه کرد و در عرض ۸/۶ ثانیه به شتاب صدکیلومتر دست یافت. این محصول مونتاژی با ابعاد تقریبا کوچکی که دارد خودرویی نسبتا پرمصرف به حساب آمده و در هر صدکیلومتر سیکل ترکیبی ۸/۷ لیتر بنزین می‌سوزاند. گل هم‌اکنون با بهره‌گیری از ایربگ قیمتی برابر با ۱۷میلیون تومان را در بازار دارا است.این در شرایطی است که شنیده‌ها خبر از توقف تولید گل پس از اتمام تعهدات کرمان خودرو به مشتریان حکایت دارد.

از برندهای معتبر فولکس و هیوندایی که بگذریم باید از خودرو چینی لیفان نیز یاد کنیم. این محصول که هنوز به بازار عرضه نشده، دارای موتوری ۱۶۰۰ سی‌سی با قدرت ۱۰۶ اسب‌بخار است. استاندارد یورو ۳ را پاس کرده و با باک ۵۱ لیتری خود مصرف سوختی برابر با ۷/۶ لیتر در سیکل ترکیبی دارد. با این محصول چینی می‌توان رانندگی تا مرز ۱۷۷ کیلومتر در ساعت را تجربه کرد.لیفان ۱۶۰۰ سی‌سی طبق وعده مدیرعامل کرمان موتور قیمتی برابر با ۱۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان را دارا است.لیفان البته مدلی با موتور کم حجم‌تر (۱۳۰۰ سی‌سی) نیز دارد که قیمت آن زیر ۱۵میلیون تومان اعلام شده است.