مونا مشهدی رجبی - در شرایطی که بازار خودروی آمریکا همچنان بحرانی است و خودروسازان از هر کاری برای باقی ماندن در عرصه اقتصادی آمریکا استفاده می‌‌‌‌‌کنند باراک اوباما رییس جمهوری منتخب آمریکا در اولین کنفرانس خبری خود به اهمیت حمایت از خودروسازان اشاره کرد. او حمایت از خودروسازان آمریکایی را در اولویت برنامه‌‌‌‌های اقتصادی خود ذکر کرد و از دولت بوش خواست تا ۲۵میلیارد دلار کمک مالی این قشر را قبل از آغاز ژانویه به آنها بدهد. ۲۵میلیارد دیگر نیز در سال ۲۰۰۹ میلادی برای تصویب به سنا می‌‌‌‌‌رود و به احتمال زیاد این مبلغ در نیمه اول امسال به خودروسازان داده می‌‌‌‌‌شود.

وی با اشاره به بحران‌‌‌‌‌ های موجود در شرکت‌‌‌‌‌ های خودروسازی، از بین رفتن هزاران فرصت شغلی در این صنعت و همچنین کاهش درآمد آنها اعلام کرد که حمایت دولت اوباما از خودروسازی امری غیر قابل اجتناب است و اولین طرح وی در حمایت از خودروسازان ارائه وام ۲۵میلیارد دلاری اضافه بر مبلغ تصویب شده در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش است.

اوباما تاکید کرد: ما در نظر داریم سیاست‌‌‌‌های انرژی را تغییر دهیم تا به این وسیله از خودروسازان آمریکایی حمایت کنیم. وی گفت: در سال‌‌‌‌های گذشته که شرکت‌‌‌‌‌های خودروسازی غیر آمریکایی سرمایه‌گذاری‌‌‌‌های زیادی برای تولید خودرو‌‌‌‌های کم مصرف کرده بودند ما برای تولید خودرو‌‌‌‌های قدرتمند‌تر، سریع‌تر و بزرگ‌تر سرمایه‌‌گذاری می‌‌‌‌‌کردیم. اوباما اعلام کرد: ما به خودروسازان آمریکایی وام‌‌‌‌های بلند مدتی ارائه می‌‌‌‌‌دهیم تا خودروهایی تولید کنند که سوخت کمتری مصرف کرده یا با سوخت‌‌‌‌های جایگزین کار کنند. اوباما اعلام کرد: برای شرکت‌هایی که در ساخت خودرو‌‌‌‌های هیبریدی سرمایه‌‌گذاری می‌‌‌‌‌کنند ما کمک‌‌‌‌های مالی برای تامین هزینه‌‌‌‌های درمانی بازنشستگان و کارگران آنها ارائه می‌‌‌‌‌دهیم که این مبلغ ده درصد از کل هزینه‌‌‌‌های شرکت را پوشش می‌‌‌‌‌دهد. این مبلغ برابر با ۷میلیارد دلار آمریکا است که تا سال ۲۰۱۷ میلادی به اقتصاد این شرکت‌ها تزریق می‌‌‌‌‌شود. قرار بر این است سه میلیارد دلار آمریکا برای تجهیز کارخانه‌‌‌‌های خودرو سازی آمریکا سرمایه‌‌گذاری شود. اوباما در شرایطی این سخنان را اعلام کرد که اخبار از وخامت اوضاع مالی جنرال موتورز، کرایسلر و فورد خبر می‌‌‌‌‌دهد. بحران موجود در این سه شرکت به اندازه‌‌‌ای است که حتی اخباری در مورد تقاضای خودروسازان آمریکایی برای

ملی شدن این صنعت به گوش می‌رسد. روسای سه شرکت خودروسازی آمریکایی در روز اول بعد از انتخابات به ملاقات باراک اوباما رفتند تا از رییس تازه دولت بخواهند حمایت مالی بیشتری از این صنعت بکند. صنعت خودروسازی آمریکا نیازمند کمک مالی ۵۰میلیارد دلاری است و اوباما تا کنون با ارائه ۲۵میلیارد دلار به خودروسازان علاوه بر مبلغ تایید شده در دولت بوش موافقت کرده است.

اما وضعیت اقتصادی این شرکت‌‌‌‌‌های خودروسازی چگونه است که بخش خصوصی دیگر توان کار در آن را ندارد و برای ادامه بقا نیازمند منبع مالی دولتی است؟ فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود در مورد وضعیت اقتصادی جنرال موتورز نوشته است: در صورت ادامه وضعیت کنونی در اقتصاد آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۰۹ میلادی این شرکت هیچ بودجه‌‌‌ای برای ادامه حضور در فعالیت‌‌‌‌های اقتصادی را ندارد و حتی توان خرید مواد اولیه تولیدی را از دست می‌‌‌‌‌دهد. بزرگترین شرکت خودروسازی جهان اعلام کرد ذخیره نقدی این شرکت در انتهای ماه سپتامبر سال جاری میلادی به ۲/۱۶میلیارد دلارآمریکا رسید در حالی‌که در سه ماه پیش از آن ذخیره نقدی این شرکت برابر با ۲۱میلیارد دلار بود. مدیر عامل جنرال موتورز اعلام کرد برای اینکه بتواند همچون گذشته در بازار فعالیت کند به ۱۱ تا ۱۴میلیارد دلار بودجه نقدی نیازدارد. ریک واگونر مدیر عامل این شرکت خودروسازی در مصاحبه‌‌‌ای در مورد احتمال ورشکستگی جنرال موتورز گفت: ما از هیچ کاری برای ممانعت از ورشکستگی فرو‌گذار نمی‌‌‌‌‌کنیم و مهمترین کاری که می‌‌‌‌‌کنیم تقاضای کمک مالی از دولت آمریکا است. واگونر از جمله تلاش‌‌‌‌های این شرکت برای جلوگیری از ورشکستگی را کاهش ۱۵میلیارد دلاری هزینه‌‌‌‌های شرکت از طریق تعدیل نیرو و تعطیلی برخی از کارخانه‌ها، کاهش هزینه‌ها تا انتهای سال آینده میلادی به اندازه ۸/۴میلیارد دلار و تزریق ۵میلیارد دلار به ذخیره نقدی این شرکت از طریق وام‌‌‌‌های بانکی دانست. همزمان شرکت خودروسازی فورد نیز خبر از کاهش ذخیره نقدی خود داد. این شرکت در سه ماه گذشته میلادی با کاهش ۷/۷میلیارد دلاری ذخیره نقدی خود روبه‌رو شد. این شرکت ده درصد از نیرو‌‌‌‌های خود را اخراج کرد که هزینه فعالیت تولید خود را کاهش دهد. این شرکت اعلام کرد در انتهای ماه سپتامبر سال جاری میلادی ۹/۱۸میلیارد دلار ذخیره نقدی ناخالص داشته است در حالی‌که در انتهای سه ماه دوم همین سال ذخیره نقدی ناخالص این شرکت معادل ۶/۲۶میلیارد دلار بود.

شرکت کرایسلر که کوچکترین شرکت خودروسازی در میان این سه شرکت خودروسازی آمریکایی است نیز وضعیت مشابهی دارد و همین مساله سبب شد تا تقاضای ادغام با شرکت جنرال‌موتورز را بپذیرد. این شرکت خودروسازی علاوه بر جنرال موتورز با شمار دیگری از شرکت‌‌‌‌‌های خودروسازی اروپایی از قبیل رنو نیز مذاکراتی انجام داده است ولی هنوز هیچ یک از این مذاکرات به نتیجه نرسیده است. مدیرعامل این شرکت در زمینه استراتژی‌‌‌‌های کرایسلر برای بقا در شرایط کنونی می‌‌‌‌‌گوید: ما در جست‌وجوی شریک قدرتمندی هستیم که موجب بازگشت سودآوری به اقتصاد این شرکت شود. سودآوری مهمترین مساله در عملکرد کرایسلر است.