خودروسازها دیگر رمقی ندارند

مونا مشهدی رجبی

افزایش بحران اعتباری در سراسر جهان سبب شد تا بازار خودروی جهان نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد. بر طبق گزارش‌های موجود در ماه‌های اخیر فروش انواع خودرو در جهان کاهش یافت و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی برای باقی ماندن در بازار جهانی اقدام به... تعطیل کردن برخی از کارخانه‌های خود یا اخراج بخشی از نیروهایشان کردند. این مساله که خود موجب رشد مشکلات اقتصادی مردم و بیشتر شدن بحران در دنیا شد کاهش بیشتر تقاضای خودرو را در جهان به همراه داشت.

بر طبق گزارش‌های موجود بحران بازار خودروی جهان در ماه سپتامبر امسال به بیشترین سطح خود طی ده سال گذشته رسید.

در این ماه فروش خودرو در بازار اروپا ۲/۸درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. در نه ماه اول سال جاری میلادی فروش خودرو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۴/۴درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

اتحادیه صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا در این مورد می‌گوید: «بحران اعتباری در جهان سبب شد تا توانایی شرکت‌های خودروسازی در تامین مالی پروژه‌های جدید این صنعت کاهش پیدا کند و توانایی آنها برای سرمایه‌گذاری در تولید خودروهایی که با سوخت پاک کار می‌کنند یا خودروهای الکتریکی که بسیاری آن را نسل آینده خودروهای دنیا می‌دانند تنزل پیدا کند. اهمیت ساخت خودروهای الکتریکی و هیبریدی به اندازه‌ای بود که بانک‌های اروپا و آمریکا وام‌های کلانی با سود بسیار کم به شرکت‌هایی که قصد مطالعه روی این قبیل خودروها را داشتند می‌داد.

اتحادیه صنعت خودروی اتحادیه اروپا همچنین در گزارش اخیر خود نوشت: «تقاضا برای خودروهای تازه در اروپا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن بی‌انگیزه شدن مردم برای پرداخت مبالغ کلان برای خرید خودرو در اثر بی‌اعتمادی به فضای اقتصاد جهانی است. برخی دیگر که برای خرید خودرو وام می‌گرفتند نیز به دلیل ضعف نظام بانکی نمی توانند وام مورد نیاز برای خرید خودرو را دریافت کنند و خودروی مورد نظرشان را بخرند.»

فروش خودرو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر سال جاری به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۹۸ میلادی تا به حال رسید. در این ماه یک میلیون و ۳۰۴‌هزار و ۵۸۳ دستگاه خودرو در اروپا به فروش رسید. مطالعات نشان می‌دهد معمولا ماه سپتامبر به دلیل نزدیک شدن به سال جدید و تعطیلات ژانویه ماهی است که بیشترین شمار خودروها در اروپا به فروش می‌رسد. اما در سال جاری میلادی وضعیت تغییر کرد و بازار خودروی اروپا ضعیف‌ترین ماه خود را تجربه کرد. آمارها نشان می‌دهد در ماه سپتامبر سال جاری فروش خودرو در کشورهای اروپای غربی ۳/۹درصد نسبت به سال قبل کمتر بود. در این ماه یک میلیون و ۲۱۱‌هزار و ۳۰۸ دستگاه خودرو در کشورهای اروپای غربی به فروش رسید.در میان کشورهای این منطقه بازار آلمان و فرانسه نسبت به دیگر کشورها پر رونق‌تر بوده است. بازار خودروی کشور فرانسه در ماه سپتامبر سال جاری ۴/۸درصد رشد کرد در حالی که در ماه اوت همین سال کاهش ۱/۷درصدی را تجربه کرده بود.

بازار خودروی کشور آلمان در ماه سپتامبر سال جاری ۵/۱درصد نسبت به سال پیش از ان کاهش یافت، در حالی که در ماه اوت این بازار کاهشی ۵/۱۰درصدی را تجربه کرد.

بیشترین نرخ کاهش بازار خودرو در کشورهای اروپای غربی به انگلیس اختصاص داشت. در ماه سپتامبر سال جاری فروش خودرو در انگلیس ۲/۲۱درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن کاهش داشت. بازار خودروی اسپانیا نیز در ماه سپتامبرنسبت به سال قبل ۲/۳۲درصد و بازار خودروی ایتالیا ۵/۵درصد کاهش یافت. این در حالی است که فروش خودرو در اعضای جدید اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر سال جاری ۸/۷درصد رشد کرد. در ماه سپتامبر سال جاری ۹۳‌هزار و ۲۷۵‌دستگاه خودرو در این کشورها به فروش رسید. در میان شرکت‌های خودروسازی فعال در اتحادیه اروپا بیشترین کاهش فروش به تولیدات جنرال موتورز اختصاص داشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد در ماه سپتامبر سال جاری ۱۲۹‌هزار و ۷۴۶‌دستگاه خودروی تولید جنرال موتورز در اروپا فروش رفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۱۸درصد تنزل داشته است. همین مساله سبب شد تا جنرال موتورز شماری از کارخانه‌های فعال در اتحادیه اروپا را تعطیل کند و تولید در برخی از کارخانه‌ها را کاهش دهد. در اروپا بیشترین استقبال از خودروهای اوپل، شورلت، ساب و Vauxhall بوده است.

شرکت خودروسازی نیسان که پیش از این خبر از کاهش تولید خود در کارخانه اسپانیا داده بود اعلام کرد در ماه سپتامبر با کاهش ۲/۵درصدی فروش تولیداتش در اروپا روبه‌رو شد.این شرکت در ماه سپتامبر ۳۲‌هزار و ۷۶۲ دستگاه خودرو در اروپا به فروش رسانید. شرکت‌های فرانسوی رنو و پژو نیز به‌ترتیب کاهشی ۱/۲درصدی و ۹/۰درصدی را در فروش تولیداتشان در بازار اروپا تجربه کردند. شرکت رنو در ماه سپتامبر ۱۰۲‌هزار و ۹۱۷دستگاه خودرو و شرکت پژو نیز ۱۵۳‌هزار و ۵۳۳ دستگاه خودرو در جهان فروخته‌اند. در این ماه فروش خودروهای فیات از جمله لانمپیا و برندهای آلفا رومئو با کاهش ۴/۱درصدی نسبت به سال قبل به ۹۷‌هزار و ۵۵۳ دستگاه خودرو رسید. فولکس واگن تنها شرکتی بود که در این ماه رشد را تجربه کرد.

این شرکت در ماه سپتامبر سال جاری ۲۶۳‌هزار و ۴۳۵ دستگاه خودرو در اروپا به فروش رسانید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۱درصد رشد کرده است.مدیر عامل شرکت تویوتا نیز با تاکید روی کاهش فروش این شرکت در اروپا و همچنین سایر مناطق دنیا گفت: «بحران اعتباری دنیا زودتر از آنچه تصور می‌شد وارد بازار خودروی جهان شده است. هم‌اکنون شمار افرادی که توانایی مالی برای خرید خودرو دارند یا افرادی که در شرایط بحرانی کنونی سهمی از پول خود را به این کار اختصاص می‌دهند کاهش پیدا کرده است.

کاتسواکی واتانابه، مدیرعامل شرکت تویوتا آخرین مدیر عاملی بود که تایید کرد بازار خودرو در سال ۲۰۰۹ میلادی با کاهش روبه‌رو خواهد بود.وی در این مورد گفت: «اگر انتظار داشته باشیم بازار خودرو یا اقتصادجهان از سال ۲۰۰۹ میلادی اصلاح می‌شود نشان از کوته نگری ما است. بدون شک نیمه اول سال ۲۰۰۹ میلادی نیز وضعیت اقتصاد جهان و بازار خودرو مشابه امسال خواهد بود بنابراین باید شرکت‌های خودروسازی از روش‌هایی استفاده کنند که در این بازه زمانی بتوانند خود را در بازار نگه دارند. یکی از آن کارها تعدیل هزینه‌ها است.»