تولید هشت خودروی جدید روی پلت‌فرم لوگان

خبرنگار اعزامی به پاریس- افزایش بهای بنزین و مقررات سرسختانه مربوط به آلایندگی خودروها، نمایشگاه بین‌المللی خودروی پاریس ۲۰۰۸ را به کلکسیونی از خودروهای کم‌مصرف، ارزان و هیبریدی تبدیل کرده است.

شرایط موجود در کشورهای اروپایی و آمریکایی منجر به آن شده که حضور خودروهای سبز (پاک) در این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شده در این زمینه طی یکی دو سال گذشته، نمود بیشتری داشته باشد. به طوری که اکثر شرکت‌های خودروساز بخشی از غرفه‌های خود را به اینگونه از خودروها اختصاص داده‌اند.علاوه‌بر حضور پررنگ خودروهای کم‌مصرف در نمایشگاه بین‌المللی پاریس خودروهای الکتریکی و هیبریدی نیز مورد توجه قرار دارند، به طوری که اکثر شرکت‌های خودروساز بخشی از غرفه‌های خود در این نمایشگاه را به خودروهای هیبریدی و برقی اختصاص دادند که این امر نشان‌دهنده رشد این نوع از خودروها در سال‌های آینده خواهد بود.در این نمایشگاه شرکت تویوتا کوچک‌ترین و کم‌مصرف‌ترین خودروی خود را با نام IQ در معرض نمایش گذاشته که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است. این خودرو که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد، در نمایشگاه امسال بخشی از غرفه تویوتا را در رنگ‌های مختلف‌ به خود اختصاص داده است.علاوه‌بر تویوتا، هوندا نیز در این نمایشگاه اولین خودروی هیبریدی خود را در معرض دید قرار داده تا به این طریق بتواند در این عرصه نیز وارد شود.

اما از میان غرفه‌ شرکت‌های خودروساز می‌توان به غرفه شرکت رنو که به رنگ سبز مزین شده اشاره کرد. این شرکت که یکی از خودروهای جدید خود را نیز به رنگ سبز که نشان‌دهنده آلایندگی پایین است در این نمایشگاه رونمایی کرد، نشان داد که می‌خواهد در عرصه خودروهای کم‌آلاینده نیز وارد شود.

علاوه‌بر رونمایی خودروهای کم‌آلاینده، رنو به همراه دو زیرمجموعه خود یعنی رنو نیسان و داچیا توانست با رونمایی از ۱۳محصول جدید در صدر نمایشگاه خودروی پاریس قرار گیرد.

پنج ستاره برای رنو

کارلوس گون مدیر عامل شرکت رنو که در روز برگزاری این نمایشگاه حضور یافته بود پیش از رونمایی از محصولات جدید شرکت رنو در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این شرکت در نمایشگاه پاریس ۱۳محصول جدید را رونمایی خواهد کرد که از این تعداد ۸خودروی جدید بر روی پلت‌فرم ال-۹۰ (لوگان) طراحی شده است.

به گفته گون علاوه بر محصولات تولیدی بر روی پلت‌فرم لوگان، این شرکت خودروی اوندلیوس، مگان۳، هاچ‌بک، لاگونا، کانگو و خودروی پیکو را به معرض نمایش خواهد گذاشت. تولید هشت خودروی جدید بر روی پلت‌فرم لوگان (ال-۹۰) نشان‌دهنده آن است که این پلت‌فرم که در ابتدا برای کشورهای در حال توسعه طراحی شده بود توانسته در کشورهای اروپایی نیز جایگاهی پیدا کند به همین دلیل این شرکت سعی در توسعه این پلت‌فرم دارد. گون در بخش دیگری از گفته‌های خود به کسب حداکثر رتبه ایمنی در سال جاری برای شرکت رنو اشاره کرد و افزود شرکت رنو در سال جاری توانست خودروی کانگو را به سه خودروی برتر اروپا از لحاظ ایمنی برساند و از سوی دیگر این شرکت توانست ۵ ستاره ایمنی اروپا را اخذ کند.

مگان ۳ رونمایی شد

گون در ادامه گفت: شرکت رنو برای حفظ محیط‌زیست تولید خودروهای کم آلاینده را در برنامه کاری خود قرار داده که به همین منظور تولید موتورهای هیبریدی را آغاز تا به این طریق میزان CO۲ خودرو را تا ۲۰درصد کاهش دهد.

وی ادامه داد علاوه بر موتورهای هیبریدی تولید موتورهای برقی را نیز طراحی کرده که این موتور تا سال ۲۰۱۰ در آمریکا عرضه خواهد شد و در حال حاضر نیز این موتور بر روی مدل کانگو بی‌باک نصب شده است.

مدیر عامل شرکت رنو در بخش دیگری از گفته‌های خود به عرضه مدل جدید مگان با نام مگان ۳ اشاره کرد و افزود: در خصوص خودروی مگان سعی در بازسازی این خودرو داریم و این بدان علت است که این خودرو با استقبال بسیار در دنیا مواجه شد به‌طوری‌که از سال ۱۹۹۵ که تولید این خودرو آغاز شد تاکنون ۸میلیون از این خودرو در دنیا به فروش رسیده است.

مدیر اقتصادی شرکت نیسان نیز که از زیرمجموعه‌های شرکت رنو است در روز برگزاری نمایشگاه با اشاره به رونمایی محصول جدید این شرکت با نام NUVU(نیوو) عنوان کرد: نیوو محصول جدید شرکت نیسان است که خودروی کاملا برقی بوده و دارای سه صندلی برای سرنشین است.وی در ادامه عنوان کرد: نیوو نشان‌دهنده آن است که هدف شرکت نیسان تولید خودروهای برقی در آینده است و به این طریق ما سعی می‌کنیم که میزان آلایندگی خودروها را تا حد صفر کاهش دهیم.پاتریک بلان، مدیر اقتصادی داچیا نیز در این مراسم اظهار داشت: داچیا فعالیت خود را ازسال ۲۰۰۴ آغاز کرد و در‌حال‌حاضر در ۵۰کشور مختلف کارخانه احداث کرده که این نشان‌دهنده رشد خوب این شرکت در دنیا است، به‌طوری‌که در سال ۲۰۰۸ ما توانستیم رشد ۱۳درصدی را تجربه کنیم.

به گفته بلان شرکت داچیا در سال‌جاری هشت محصول جدید بر روی پلت‌فرم لوگان تولید کرده که در این میان می‌توان به ساندرو، ون، کوپه‌ و وانت، لوگان GTL و لوگان MCV اشاره کرد.وی در بخش دیگری از گفته‌های خود به ساندرو محصول جدید این شرکت اشاره کرد و افزود: ساندرو محصول جدید شرکت داچیا است که موتور DCI بر روی آن نصب شده و خروجی آلایندگی آن در حداقل قرار دارد.

بلان با اشاره به اینکه خودروی ارزان‌قیمت نشان‌دهنده، بی‌کیفیت بودن خودرو نیست، افزود: ساندرو با قیمت ۹هزارو ۸۰۰ یورو در اروپا عرضه می‌شود اما این نشان‌دهنده پایین بودن کیفیت این خودرو نیست زیرا ما می‌خواهیم خودروی ارزان کم‌مصرف و با کیفیت عرضه کنیم.وی در ادامه با اشاره به محصول بعدی این شرکت با نام لوگان MCV نیز اظهار داشت: لوگان MCV خودروی هفت نفره است که از لحاظ ظاهری تغییر بسیاری کرده و از لحاظ فنی نیز ترمز آن تقویت شده است.