ایکوپرس - شرایط بازار و قیمت خودروهای مشابه، از عوامل مهم و موثر بر قیمت‌گذاری هر خودرو به شمار می‌رود و «رانا» نیز از همین قاعده پیروی می‌کند.

حمیدرضا تقوی‌نژاد معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ایران خودرو، با بیان این مطلب گفت: چهار سال پیش قیمت «رانا» ۱۱۰میلیون ریال هدف‌گذاری شد؛ اما با توجه به تغییرات در شرایط بازار و افزایش قیمت خودروهای مشابه، نمی‌توان انتظار داشت که این محصول با همان قیمت عرضه شود. وی قیمت تمام شده محصول شامل مواد اولیه، قطعات، سربار و دستمزد را دیگر عامل مهم موثر بر قیمت خودرو دانست و گفت: در این چهار سال افزایش قیمت در این بخش‌ها به ویژه مواد و قطعات، قابل توجه بوده و روی قیمت تمام شده محصولات اثر گذاشته است.

تقوی‌نژاد افزود: برای نزدیک کردن قیمت «رانا» به قیمت هدف و توجیه‌پذیر کردن آن، علاوه بر کاهش سرمایه‌گذاری پروژه، برخی قالب‌های قطعات بدنه که پیش‌تر از منابع خارجی تامین می‌شد، به سازندگان داخلی واگذار و برای رنگ و تزئینات، خطوط جدیدی ایجاد نشده، بلکه از خطوط موجود استفاده می‌شود.

معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ایران خودرو افزایش هدف ساخت داخل «رانا» از ۶۵ به ۸۵ درصد در نقطه آغاز تولید و افزایش بهره‌وری تولید را از دیگر اقداماتی توصیف کرد که برای تعدیل قیمت «رانا» در برابر افزایش قیمت عوامل تولید انجام گرفته است.