گروه خودرو - در حالی که وزیر «صنعت، معدن و تجارت» سیاست تسهیل روند واردات خودرو را در پیش گرفته، رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی معتقد است باید تا حد امکان جلوی واردات خودرو را گرفت.

سید حسین‌هاشمی که روز گذشته در گفت و گویی تلفنی پاسخگوی پرسش‌های ما شد، با اشاره به نوع رفتار خودروسازان خارجی در قبال بازار خودرو ایران، تاکید کرد که مردم باید با نخریدن محصولات آنها، به نوعی پاسخ توهین شان را بدهند. به گفته وی، وقتی مثلا هیوندایی و تویوتا اعلام کرده‌اند فقط از طریق «واسطه»، حاضر به فروش خودرو به ایرانی‌ها هستند، دلیلی ندارد محصولات آنها را خریداری کنیم.

رییس کمیسیون صنایع در این گفت و گو به مسائل دیگری مانند افزایش قیمت خودرو و همچنین ناکام ماندن طرح نظرسنجی از مشتریان خودروهای داخلی نیز اشاره کرده، که در ذیل می‌آید.

***

قرار بود نتایج نظرسنجی مجلس از مشتریان بابت کیفیت خودروها، اوایل آبان ماه اعلام شود، اما ظاهرا تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح به حدنصاب نرسیده است. شما این را تایید می‌کنید؟

همین طور است. کمیسیون صنایع مجلس قصد داشت با نظرسنجی از مشتریان، میزان رضایت آنها از کیفیت خودروهای داخلی و همچنین اقدامات خودروسازان در راستای اجرای قانون ارتقای کیفیت را بسنجد؛ اما متاسفانه تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح بسیار کم بود؛ بنابراین نمی‌توانیم برای بررسی اقدامات کیفی خودروسازان و میزان رضایت مشتریان، به این تعداد کم شرکت‌کننده، استناد کرده و نظر بدهیم.

حال چند نفر شرکت کرده‌اند؟ ظاهرا زیر هزار نفر بوده‌اند!

من عددی اعلام نمی‌کنم، فقط بدانید آمار شرکت‌کنندگان به حدنصاب نرسیده است.

فکر می‌کنید دلیل استقبال کم مشتریان از نظرسنجی مجلس چه بود؟

به نظرم تبلیغات کم و در نتیجه انعکاس ضعیف، دلیل اصلی استقبال اندک مشتریان از طرح نظرسنجی مجلس است. در واقع چون اطلاع‌رسانی قوی انجام نشد و مشتریان فقط می‌توانستند از طریق سایت خانه ملت در نظرسنجی شرکت کنند، استقبال مناسبی از این طرح به عمل نیامد. شاید بهتر بود از طریق روزنامه‌ها نیز امکان شرکت مشتریان را در طرح نظرسنجی می‌دادیم.

با این شرایط، مجلس چگونه عملکرد کیفی خودروسازان را مورد بررسی قرار خواهد داد؟

اشتباه نشود، ما به عنوان نمایندگان ملت همچنان وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهیم و عدم استناد به نظرسنجی انجام شده، ربطی به کلیت حساسیت مجلس بر اجرای قانون ارتقای کیفیت خودروها ندارد. ما سال گذشته این قانون را تصویب کردیم و هدفمان از انجام نظرسنجی نیز این بود که ببینیم خودروسازان با گذشت بیش از یک سال از تصویب قانون مذکور، چه اقداماتی انجام داده‌اند و آیا رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش یافته است؟ با این حال متاسفانه چون تعداد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به حدنصاب نرسید، نتوانستیم ارزیابی و بررسی لازم را انجام دهیم. البته در جلسه سه شنبه کمیسیون صنایع، این موضوع را مطرح خواهیم کرد، تا در صورت موافقت اعضا، نظرسنجی را دوباره و در سطحی گسترده‌تر با اطلاع‌رسانی بیشتر انجام دهیم.

از همین تعداد محدود شرکت‌کنندگان هم چیزی دستگیرتان نشد؟

خیر، چون نمی‌توانستیم به این تعداد کم بسنده کرده و نظر بدهیم. از طرفی، ما که دنبال موج سواری نیستیم و دلمان می‌خواهد اگر اظهارنظری انجام می‌دهیم، تاثیرگذار باشد. بنابراین وقتی اطلاعات کم بوده و قابل اتکا نیست، نمی‌توان به آن استناد کرد.

در صحبت‌هایتان به قانون ارتقای کیفیت خودرو اشاره کردید. طبق این قانون، خودروسازان می‌بایست هر سه ماه یک بار گزارشی از عملکرد کیفی خود به مجلس ارائه بدهند. با توجه به آنکه ۱۶ ماه از تصویب قانون مذکور می‌گذرد، تاکنون چند گزارش به دست شما رسیده است؟

فقط یک گزارش داده‌اند و ما به همین دلیل از وزارت «صنعت، معدن و تجارت» گله‌مند هستیم. هر چند ممکن است ادغام دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی، یکی از دلایل تاخیر در ارسال گزارش کیفی خودروسازان باشد، اما با این حال باید به قانون احترام بگذارند. ما سال گذشته به خاطر رشد کیفیت خودروهای داخلی، قانون ارتقای کیفی را مصوب کردیم و انتظار داریم خودروسازان و وزارت «صنعت، معدن و تجارت» نیز به آن احترام بگذارند. هم‌اکنون دنیا روز به روز در حال پیشرفت است و ما هم بالاخره باید یک سهمی در این پیشرفت‌ها داشته باشیم. به نظر من اگر ما فلان خودرو را در کشور با قیمت ۲۰ میلیون تومان می‌فروشیم، کیفیت این خودرو نباید بیش از ۱۰ درصد با کیفیت خودروی مشابه و هم قیمت آن در خارج فرق بکند. نمی‌شود خودروسازان هرچه خواستند تولید کنند و بگویند «همین است که هست.» در حال حاضر ارتقای کیفیت خودروهای داخلی به یک آرزو برای همه تبدیل شده؛ بنابراین باید همه دست‌اندرکاران در تحقق این هدف تلاش کنند. ما هم به عنوان نمایندگان ملت، گزارش‌های مربوط به عملکرد خودروسازان و روند کیفی تولیدات آنها را از سازمان گسترش و وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اخذ کرده و با استناد به آنها، وظیفه نظارتی خود را در این مورد انجام می‌دهیم.

این گزارش‌ها تا چه حد برای مجلس قابل اعتماد است؟

به هر حال باید اعتماد کنیم؛ چون اگر این گونه نباشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

حال که به وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اشاره کردید، می‌خواهم بدانم نظرتان در مورد عملکرد آقای غضنفری (وزیر صنعت) در حوزه خودرو چیست؟

در کل اقدامات آقای غضنفری را قبول دارم، اما به نظرم وی باید بیشتر در راستای قوی کردن «تولید» قدم بردارد. در واقع هم‌اکنون که وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی ادغام و به وزارت «صنعت، معدن و تجارت» تبدیل شده‌اند، بخش بازرگانی باید به تولید اهمیت بیشتری بدهد و بخش صنایع نیز در راستای «صادرات محور» شدن تولیدات صنعتی به خصوص «خودرو»، تلاش کند.

آقای غضنفری در طول چند ماهی که سرپرست و سپس وزیر صنعت کشور شده‌اند، دو اقدام مهم را انجام داده‌اند، یکی فراهم آوردن مقدمات افزایش قیمت خودروها و دیگری نیز، تسهیل واردات خودرو به کشور. در این مورد چه نظری دارید؟

اتفاقا چند وقت پیش جلسه ای با وزیر داشتیم و وی گزارشی از روند افزایش قیمت‌ها ارائه کرد که به نظر من قانع‌کننده بود. به هر حال وقتی قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده و قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافته است، نمی‌توان از خودروسازان انتظار داشت قیمت محصولات خود را ثابت نگه دارند. به نظر من، افزایش قیمتی که اعمال شده است، معقولانه بوده و مشکلی ندارد؛ چون نمی‌توان به خودروساز گفت با این افزایش هزینه‌ها، به تولید ادامه بده!

در مورد اقدام دوم وزیر «صنعت، معدن و تجارت» مبنی بر تسهیل روند ورود خودروهای خارجی به کشور و برداشتن قوانین دست و پاگیر از سر راه واردات، نظرتان چیست؟

نظر کلی ام این است که باید جلوی واردات خودرو را گرفت.

جلوی واردات را بگیریم؟ چرا؟

وقتی شرکت‌های خارجی اعلام می‌کنند حاضر نیستند مستقیما به ما خودرو بفروشند و این کار باید با واسطه انجام شود، دلیلی ندارد خودرو وارد کنیم.

منظورتان کدام شرکت‌ها است؟

تویوتا و هیوندایی. آنها اعلام کرده‌اند که خودروهای خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات می‌دهند و ایرانی‌ها باید برای خرید آنها، به سراغ کشورهای موردنظر بروند. این یعنی توهین به هویت و عزت ملت ایران. یعنی چه که ما برویم خودروهای آنها را با واسطه از امارات بخریم؟

خب اصلا نمی‌خریم، مگر چه اتفاقی می‌افتد؟ همین چند وقت پیش هم رهبر انقلاب اعلام کردند که در راستای تقویت تولید کشور، از واردات کالاهای مشابه جلوگیری شود، خب ما که خودمان خودرو داریم، چرا باید اجازه توهین به ملت را بدهیم؟ به نظر من دولت و مجلس باید در راستای تحقق این هدف قدم بردارند و مردم هم از خرید محصولات شرکت‌هایی که برای ما شرط و واسطه می‌گذارند، اجتناب کنند. وقتی شرکت‌هایی مانند تویوتا و هیوندایی با این حرف‌هایشان به هویت و عزت مردم ما توهین می‌کنند، باید آنها را تحریم کرد و جنس شان را نخرید.

با این صحبت‌هایی که کردید، نکند مجلس می‌خواهد واردات خودرو را ممنوع کند؟

به هر حال باید تا جایی که می‌شود، واردات را محدود کرد. حداقل دولت نباید بیش از سقفی که برای واردات انواع کالا به خصوص خودرو در نظر گرفته شده، واردات انجام دهد. در حال حاضر، دولت می‌تواند تا سقف هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو درآمد کسب کند و بیش از این، مجاز نیست. حتی به اعتقاد من، حال که خودروسازان خارجی به ما توهین می‌کنند، باید همین سقف در نظر گرفته شده را نیز کاهش داد.