گروه خودرو - مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در حالی از سپردن کلیه اختیارات و اعمال نظر قیمت‌گذاری خودرو به این سازمان خبر داد که سازمان مذکور ضوابط جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو تدوین کرده است. به گفته میرآخورلو این ضوابط در غالب آیین نامه اجرایی، هفته آینده با حضور اعضای کمیته خودرو به شور گذاشته می‌شود.

ظاهرا سازمان حمایت خواستار تغییر سازو کار کمیته قیمت‌گذاری خودرو است، چرا که مدیر کل دفتر کالاهای فلزی و معدنی این سازمان معتقد است همه مسائل خودروسازان با افزایش قیمت حل و فصل می‌شود.

از سوی دیگر در حالی شهرام میرآخورلو از نهایی شدن آیین نامه اجرایی کمیته قیمت‌گذاری خودرو طی هفته آینده خبر داد که در این آیین نامه علاوه بر چگونگی قیمت‌گذاری خودرو تعهداتی نیز بر نحوه خدمات رسانی خودروسازان در نظر گرفته شده تا قیمت‌گذاری و خدمات رسانی نیز زیر نظر این سازمان قرار گیرد.تدوین این آیین نامه در حالی در دستور کار کمیته قیمت‌گذاری خودرو قرار گرفته که پیش از این نیز آیین نامه‌ای به منظور ضابطه‌مند کردن فروش خودرو در وزارت صنایع پیشین تدوین شده بود؛ اما این آیین نامه هیچ‌گاه نهایی نشد.

در آیین نامه فروش خودرو، کمیته کارگروه شورای سیاست‌گذاری خودرو ضوابط و وظایف عرضه‌کنندگان در قبال مشتریان در بخش فروش را مشخص کرده بود که عمده شرایط آن به ضوابط فروش، چگونگی پایش، عملکرد عرضه‌کنندگان، چگونگی رتبه‌بندی عرضه‌کنندگان و ارزیابی فرآیند فروش مربوط بود که در صورت نهایی شدن و ابلاغ این آیین‌نامه بسیاری از مشکلات بخش فروش مرتفع می‌شد؛ اما تاخیر در ابلاغ این آیین نامه موجب شد تا آیین‌نامه‌ای دیگر برای ضابطه‌مند کردن فروش تدوین شود.

به گفته مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت سعی شده تا بخشی از آیین‌نامه فروش تدوین شده در وزارت صنایع و معادن پیشین نیز در این آیین نامه لحاظ شود که در صورت موافقت اعضای کمیته قیمت‌گذاری خودرو، آیین نامه اجرایی کمیته خودرو تا حدودی آیین نامه فروش را نیز پوشش خواهد داد.

میرآخورلو در خصوص تاخیر در برگزاری جلسه کمیته قیمت‌گذاری نیز اظهار کرد: براساس برنامه قرار بود جلسه کمیته قیمت‌گذاری خودرو به منظور بررسی آیین نامه اجرای این کمیته امروز برگزار شود؛ اما تداخل جلسات موجب شد تا بررسی آیین نامه به هفته آینده موکول شود به همین دلیل کمیته در هفته جاری تشکیل جلسه نخواهد داد.

وی در ادامه عنوان کرد: بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، تمامی اختیارات و اعمال نظر قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سپرده شده و ما نیز اعلام کردیم تا زمانی که آیین‌نامه جدید برای برگزاری جلسات کمیته خودرو نهایی نشود، این کمیته تشکیل جلسه نخواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که در آیین نامه کمیته قیمت‌گذاری خودرو چه مواردی تبین شده عنوان کرد: در آیین نامه مذکور بررسی شرایط و نحوه رسیدگی به تقاضا و اصلاح قیمت خودرو پیش‌بینی شده است و بر اساس آن باید جلسات کمیته خودرو تمام مبنای قیمت خودرو را در بر گیرد.

میرآخورلو در پاسخ به این پرسش که مبنای آیین نامه مذکور برای تعیین قیمت خودرو چیست، افزود: در این آیین نامه علاوه بر حاشیه بازار اسناد و مدارک خودروسازان مانند صورت‌های مالی، یادداشت‌های توضیحی، سوابق و عملکرد شرکت سازنده و مستندات هزینه مواد اولیه نیز بررسی خواهد شد تا معیار برای تعیین قیمت تنها به حاشیه بازار نباشد.

وی در ادامه افزود: سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص تعیین قیمت خودرو نمی‌خواهد سلیقه‌ای عمل کند به همین دلیل در آیین نامه اجرایی کمیته خودرو پیش‌بینی شده تا خودروسازان تولید یک ماه خود را به سازمان اعلام کنند و ما نیز باید اسناد خودروسازان را در مدت زمان ۱۰ روزه بررسی کرده و پس از آن اعلام نظر کنیم علاوه بر این سود تاخیر نیز از یک‌ماه به

۱۰ روز تقلیل می‌یابد.

میرآخورلو همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نهایی شدن آیین نامه مذکور به تغییر در روش فروش منجر خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به آیین نامه مذکور روش قیمت‌گذاری خودرو تغییر خواهد کرد صفر تا صد تعیین قیمت خودرو تنها براساس حاشیه بازار نخواهد بود، بلکه اسناد و مدارک خودروسازان نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.

به گفته مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیش از این خودروسازان افزایش نرخ ارز، تغییر حقوق و دستمزد و افزایش قیمت مواد اولیه را دلیل در خواست اصلاح قیمت اعلام می‌کردند که در آیین نامه جدید سهم کالای در جریان ساخت و فاکتورهای موثر در مواد اولیه نیز بررسی خواهد شد.

چرایی تدوین آیین نامه

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود چرایی تدوین آیین نامه اجرایی کمیته قیمت‌گذاری خودرو است و اینکه آیا با تدوین این آیین‌نامه مشکلات به وجود آمده در بخش فروش مرتفع خواهد شد؟

بخش فروش خودروهای داخلی همیشه با مشکلاتی همراه بوده به همین دلیل آیین‌نامه‌ها و مقررات زیادی در این زمینه تدوین شده است. در این خصوص می‌توان به آیین نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، آیین نامه فروش خودرو و آیین نامه کلی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اشاره کرد.

در آیین نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، بخش فروش به دلیل اختلاف میان دو وزارتخانه پیشین صنعت و معدن و بازرگانی حذف شد و وزارت بازرگانی این بخش را در آیین نامه کلی گنجاند؛ اما این نامه نیز هنوز اجرایی نشده است.

پرونده آیین نامه فروش نیز در وزارت صنایع و معادن در حال خاک خوردن است و با توجه به آیین نامه جدید ظاهرا هرگز اجرایی نخواهد شد.

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص چرایی تدوین این آیین نامه می‌گوید: با نهایی شدن آیین نامه اجرایی کمیته قیمت‌گذاری خودرو ،نحوه قیمت‌گذاری خودرو ضابطه مند خواهد شد و به این طریق نوسان قیمتی بازار از بین خواهد رفت که این امر علاوه بر تولیدکنندگان به نفع مصرف‌کنندگان نیز خواهد بود.

فریدون بلغاری مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد و یکی دیگر از اعضای کمیته قیمت‌گذاری خودرو نیز در خصوص دلایل تدوین این آیین نامه می‌گوید: در آیین نامه مذکور تعهداتی برای تولیدکننده در نظر گرفته شده که اجرای آن به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد در پاسخ به این پرسش که چه تعهداتی برای تولیدکننده در این آیین نامه در نظر گرفته شده است نیز می‌گوید: علاوه بر ضابطه‌مند کردن قیمت خودرو در این آیین نامه تعهداتی نیز در خصوص چگونگی خدمات‌رسانی به مشتریان و زمان تحویل در نظر گرفته شده است.

به گفته بلغاری با اجرای آیین نامه مذکور قیمت‌گذاری با نظارت سازمان حمایت انجام می‌شود و به این طریق از شرایط بازار سوءاستفاده نخواهد شد و دولت نیز پیش‌بینی می‌کند که با اجرای این آیین نامه نوسان غیرواقعی قیمت در بازار از بین برود.