گروه خودرو - سایت ثبت سفارش موردی خودرو پس از یکسال و نیم، در حالی برای متقاضیان واردات خودرو باز شد که هم اکنون امیدهایی برای رفع اختلاف چند میلیونی قیمت این خودروها در بازار و نمایندگی‌ها به‌وجود آمده است. حال این سوالات مطرح است که با باز شدن سایت ثبت سفارش برای متقاضیان حقیقی و حقوقی بازار وارداتی‌ها چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟ آیا ورود موردی‌ها به افزایش عرضه منجر خواهد شد و به همراه آن بازار شاهد کاهش قیمت این خودروها می‌شود؟ آیا امیدی به پایان انحصار نمایندگی‌ها در بازار وارداتی‌ها است؟

اگر چه سایت ثبت سفارش موردی با توقف طولانی مدت دوباره باز شد، اما متقاضیان در شرایطی می‌توانند نسبت به ثبت سفارش خودروهای مورد نظر خود اقدام کنند که بتوانند نظر نمایندگی‌های مجاز در کشور را برای ارائه خدمات پس از فروش جلب ،و مجوز واردات را کسب کنند چرا که در آیین نامه واردات خودرو، ارائه خدمات پس از فروش یکی از شروط اصلی برای صدور مجوز در کشور در نظر گرفته شده است. این در شرایطی است که سال گذشته پس از بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، اوراق ثبت سفارش به چندین برابر قیمت از سوی برخی نمایندگی‌ها به فروش می‌رسید که این امر افزایش قیمت وارداتی‌ها در بازار را به همراه داشت، حال در سال جاری اگر چه معضل خرید و فروش اوراق ثبت سفارش در بازار از میان رفته اما هم اکنون به اعتقاد فعالان بازار خودرو این نگرانی وجود دارد که خرید و فروش مجوز نمایندگی‌ها به بازار دلال‌ها راه پیدا کند، چرا که اوراق مذکور تنها از سوی نمایندگی‌های مجاز صادر می‌شود که این امر این امکان را به نمایندگی‌ها می‌دهد تا عرضه سهم خود در بازار را جایگزین عرضه خودرو کنند. از سوی دیگر براساس آیین نامه واردات خودرو متقاضیان ملزم به پرداخت سه درصد از قیمت واقعی خودرو (CIF) جهت ارایه خدمات پس از فروش به نمایندگی‌ها هستند، این در حالی است که برخی از نمایندگی‌ها به صورت توافقی رقم مذکور را تعیین می‌کنند که این رقم نیز به‌صورت مستقیم تاثیر خود را بر قیمت خودرو خواهد داشت. تعیین رقم توافقی را در حالی با برخی از مسوولان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در میان گذاشتیم که آنها نیز ضمن تایید غیررسمی عنوان کردند که به دلیل توافق دوطرف تاکنون شکایتی در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

امید به کاهش قیمت

با باز شدن سایت ثبت سفارش موردی این امید به وجود آمده که بالاخره طلسم افزایش قیمت در بازار وارداتی‌ها شکسته شود. به گفته برخی فعالان بازار خودرو، افزایش عرضه خودرو در بازار طی چند ماه آینده و شکستن انحصار در بازار وارداتی‌ها منجر به کاهش قیمت این خودروها در بازار خواهد شد. یکی از مسوولان نمایندگی در تهران در این خصوص می‌گوید: باز شدن سایت ثبت سفارش قطعا به لحاظ روانی روی بازار تاثیر خواهد گذاشت ،اما تاثیر واقعی زمانی خواهد بود که خودرو به صورت واقعی وارد بازار شود.

به گفته وی از زمان ثبت سفارش تا ورود خودرو به کشور مدت زمانی در حدود چهار تا پنج ماه صرف می‌شود که این مدت زمان شامل تولید خودرو، حمل، ترخیص و گشایش LC است به همین دلیل تا اواخر و یا اوایل سال جاری شاهد افزایش عرضه نخواهیم بود. یکی از واردکنندگان نیز که قبلا به‌صورت موردی خودرو وارد می‌کرد، در این خصوص می‌گوید: باز شدن سایت ثبت سفارش به شکستن قیمت‌های کاذب منجر خواهد شد چرا که در حال حاضر تعیین کننده قیمت در بازار، نمایندگی‌های مجاز هستند اما با ورود افراد حقیقی این انحصار شکسته خواهد شد.

اگر چه برخی از نمایندگی‌ها و فعالان بازار خودرو معتقدند که بازار وارداتی‌ها شاهد کاهش قیمت خواهد بود اما یکی دیگر از وارد کنندگان خودرو به صورت موردی معتقد است که پرداخت عوارض جانبی به نمایندگی‌های مجاز موجب خواهد شد تا امکان رقابت در بازار گرفته شود و شرایط باز هم به نفع نمایندگی‌ها تمام شود.

به گفته این واردکننده خودرو، با وجود اینکه براساس آیین نامه واردات خودرو متقاضیان ملزم به پرداخت سه درصد از قیمت واقعی خودرو (CIF) هستند اما نمایندگی‌ها رقم مذکور را به صورت توافقی معین می‌کنند که این امر به افزایش قیمت خودرو منجر خواهد شد به همین دلیل نمی توان به کاهش قیمت وارداتی‌ها در بازار دل بست.

علاوه بر ارائه خدمات پس از فروش، واردات خودرو از مبدا یکی دیگر از الزامات در نظر گرفته در آیین نامه واردات خودرو است که به گفته برخی از نمایندگی‌ها این امر به معنی افزایش مذاکره‌کنندگان با شرکت‌های مادر و پیرو آن از دست دادن قدرت چانه‌زنی برای واردکنندگان خواهد بود. به گفته این نمایندگی مجاز، از سوی دیگر برخی از شرکت‌های مادر تنها با نمایندگی رسمی مذاکره می‌کنند که این امر افراد حقیقی را دچار چالش خواهد کرد و در این صورت واردکنندگان ناچار باید از شرکت‌های طرف قرارداد با شرکت سازنده استفاده کنند که این امر نیز به افزایش هزینه‌ها منجر خواهد شد.

دو هفته تا اتمام مهلت ثبت سفارش

از سوی دیگر اگرچه خبرها از موافقت اکثر نمایندگی‌ها برای ارائه خدمات به خودروهایی که به صورت موردی وارد کشور می‌شوند دارد اما شنیده‌ها از سوی متقاضیان ثبت سفارش موردی بیانگر عدم همکاری برخی از نمایندگی‌ها با افراد این افراد است. به گفته برخی واردکنندگان سایت ثبت سفارش تا ۳۰ شهریور ماه باز است اما عدم همکاری برخی از نمایندگی‌ها موجب شده تا واردکنندگان نتوانند نسبت به ثبت سفارش خودروهای مورد نظر خود اقدام کنند.

این واردکنندگان در ادامه می‌گویند: علاوه بر تاییدیه‌های وزارت صنعت و معدن و تجارت، مجوز نمایندگی‌ها نیز یکی از ملزومات واردات خودرو در نظر گرفته شده، این در حالی است که برخی از نمایندگی‌ها با توجه به نزدیک شدن اتمام مهلت ثبت سفارش در این زمینه کوتاهی می‌کنند.