زلزله خودروهای ارزان قیمت در راه است

رضا زرین‌خاک- برندهای مختلف تولیدکننده خودروهای مجلل کم کم فشار محصولات ارزان قیمت‌تر را که به صورت انبوه تولید می‌شوند، بر فعالیت‌های خود احساس می‌کنند. براساس یکی از آخرین بررسی‌های انجام شده توسط موسسه «جی‌دی پاور» در زمینه قابل اعتماد بودن محصولات برندهای مختلف مشخص شد، فاصله کیفی محصولات مجلل با خودروهای متعارف رو به کاهش گذاشته و طی چهار سال گذشته این فاصله به کمتر از نصف کاهش یافته است. برای بسیاری از مدیران صنعت خودرو و کارشناسان این صنعت نظرسنجی از مالکان خودرو به منزله دماسنجی برای تعیین وضعیت این صنعت و آینده تلقی می‌شود. براساس این تحقیق که در چارچوب آن معایب محصول در سه سال اول پس از تولید، اختلاف نرخ نقایص بین برندهای ممتاز با محصولات متعارف در صدر موارد مورد بررسی قرار داشت، مشخص شد، گزارش نقص محصولات متعارف از ۳۱ مورد در هر یکصد خودرو در سال ۲۰۰۳ میلادی به ۱۵ مورد در سال‌جاری میلادی کاهش یافته است.

در طی این مدت خودروهای متعارف شاهد رشدی قابل توجه در زمینه ارتقای کیفی محصولات بوده‌اند که اکثر موارد بهبود کیفی محصولات در حیطه‌هایی بوده که برای مشتریان کاملا ملموس است. ارتقای کیفی در زمینه راحت راندن، نگهداری و ترمزها برجسته‌تر از سایر موارد است، در حالی که در مورد قوای محرکه و سیستم انتقال نیرو هم بر همین سیاق است.

تداوم استقبال از برندهای محبوب

یکی از دلایل اصلی ارتقای کیفی محصولات متعارف استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک است که علاوه بر کاهش قیمت تمام شده محصولات امکان استفاده از جدیدترین فناوری‌ها را در خودروهای جدید فراهم آورده است. در اکثر این موارد خودروهای جدید بر روی پلت‌فرم محصولات قدیمی‌تر تولید می‌شوند. به عنوان مثال کرایسلر ۳۰۰، که خودرویی پرطرفدار است، بر روی پلت‌فرم قدیمی یکی از محصولات بنز تولید شده و فورد در پاره‌ای موارد پلت‌فرم خود را با ولوو به اشتراک می‌گذارد. ادنیل اودس، مدیر واحد تحقیقات تولید و آنالیز جی دی‌پاور می‌گوید: باید این‌گونه نتیجه گرفت که اشتراک پلت فرم می‌رود تا اندک اندک نتایج خود را نشان دهد.

در واقع محصولات ارزان‌قیمت‌تر طی سال‌های اخیر به بخش‌های بالاتر رده‌بندی کیفی خودروها که هر ساله از سوی جی دی پاور تهیه می‌شود، راه‌ یافته‌اند. اگرچه هنوز هم لگزس صدرنشین این قدرت است اما در رده‌های دوم و سوم برندهای متعارف و نه‌چندان ممتازی چون مرکوری و لینکلن قرار می‌گیرند که هر دو از زیرمجموعه‌های فورد هستند.

برنده‌ها و بازنده‌ها

تولیدکنندگان خودرو معمولا در کشور مبدا خود عملکرد بهتری در قیاس با سایر جاهایی که در آن فعال هستند، دارند. از ۱۳ برند که در آخرین بررسی جی دی پاور مورد بازبینی قرار گرفتند، اکثرشان آمریکایی بودند. در واقع شش برند آمریکایی، پنج برند ژاپنی، یک انگلیسی و یک آلمانی بودند.

اگرچه هنوز هم برندهای مجلل چون مرسدس بنز، BMW و جاگوار اعتبار خاصی نزد خریداران دارند و افکار عمومی این خودروها را به عنوان محصولاتی کیفی می‌شناسند، اما فاصله آنها از این حیث روز به روز با خودروهای ارزان‌قیمت‌تر کاهش پیدا می‌کند.

تداوم این روند به معنای کاهش استقبال از محصولات تولیدکنندگان خودروهای مجلل و افت فروش آنها در سال‌هایی که از پی می‌آیند خواهند بود. در حالی که اختلاف قیمت خودروهای مجلل با محصولات متعارف بسیار زیاد است، نزدیک شدن آنها به یکدیگر به لحاظ سطح کیفیت به معنای گرایش بیشتر به محصولات متعارف خواهد بود.