شکایت مشتریان از تاخیر در تحویل و قیمت خودرو

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی مشتریان خودرو با ثبت پویشی با عنوان «چرا خودروسازان خودرو را سر موعد تحویل نمی‌‌‌دهند؟» اظهار کرده‌‌‌اند با وجود اینکه براساس طرح یکپارچه عرضه خودرو زمان‌بندی تحویل خودرو به مشتریان مشخص شده است، خودروسازان در انجام به موقع تعهدات خود کوتاهی می‌‌‌کنند.

 به گفته آنها، خودروسازان نسبت به تحویل به موقع خودرو به مشتریان تعهدی ندارند و به بهانه کمبود قطعه و ارز از تحویل به ‌‌‌موقع خودرو امتناع می‌‌‌کنند.

طبق گفته ثبت‌‌‌کننده‌های این پویش، خودروسازان با وجود اینکه وجه خرید خودرو را دریافت کرده‌اند، نسبت به اجرای تعهدات خود در مقابل آنها بی‌‌‌توجهند و اگر هم با اعتراض آنها در خصوص علت تاخیر در تحویل مواجه شوند، اعلام می‌‌‌کنند که انصراف دهید.

 تاکنون دو مرحله طرح عرضه یکپارچه خودرو براساس سیستم نوبت‌دهی اجرایی شده است. بر اساس این طرح همه متقاضیان خرید خودرو با ثبت‌‌‌نام در سامانه بر اساس سیستم نوبت‌‌‌دهی در نوبت تحویل خودرو قرار گرفته‌‌‌اند و خودروساز مکلف شده تا در نوبت تعیین شده خودرو را به مشتری تحویل دهد؛ با این حال خودروسازان به دلایل مختلف در مواردی تاخیر در تحویل دارند. به عنوان نمونه ایران خودرو هنوز خودروهای پژو پارس با موعد تحویل تابستان را به مشتریان تحویل نداده و فراخوانی نیز برای مشتریان این خودرو که نوبت دریافت آنها پاییز است، ارسال نکرده است.

به گفته مدیر بازار‌‌‌یابی ایران‌‌‌خودرو، به ۷‌هزار و ۳۰۰ نفر مشتری پارس، پیشنهاد شرایط تبدیل به ۲۰۷ داده شده که مورد استقبال قرار نگرفته، بنابراین حداکثر تا پایان شهریور، فراخوان خواهند شد تا برای خودرو پارس واریز وجه کرده و قرار‌داد منعقد می‌شود.

 وی تاکید کرده که بخشی از مشتریان خودرو پارس با موعد تحویل شهریور، ممکن است در همین شهریور ‌‌‌خودروی خود را تحویل بگیرند و بخشی هم در مهرماه تحویل خواهند گرفت، اما بیشتر افرادی که در شهریور‌‌‌ واریز وجه کنند، در همین ماه خودروی خود را تحویل می‌‌‌گیرند.

تقاضا برای کاهش قیمت کوئیک

اما در پویشی دیگر، برخی مشتریان خودرو ضمن گلایه از قیمت تعیین‌‌‌ شده برای کوئیک GXR از سوی شورای رقابت، خواستار تجدیدنظر در قیمت‌‌‌ این محصول سایپا شده‌اند.

اخیرا قیمت ۵ محصول سایپا که طبق ادعای شورای رقابت در نرخ‌‌گذاری‌‌های قبلی تعیین نشده بود، تعیین شد. این خودروها همان خودروهایی هستند که شورای رقابت در نرخ‌‌گذاری قبلی قیمت مشخصی برای آنها تعیین کرده است، اما سایپا با حذف یا اضافه کردن یک حرف انگلیسی پس از نام خودروهای قبلی قیمت‌گذاری شده، به بهانه اینکه این نوع خودرو از سوی شورای رقابت قیمت‌گذاری نشده است، درخواست قیمت‌گذاری می‌دهد و با افزودن مثلا یک «دی‌‌لایت» (لامپ روشن در روز) که شاید ۵۰۰‌هزار تومان هم هزینه ندارد، تا ۳۰ میلیون تومان به قیمت خودروی قبلی اضافه می‌کند.

در بهار امسال، قیمت ‌‌خودروهایی مانند ساینا S، ساینا S دوگانه سوز و ساینا S اتوماتیک از ۲۰۸ تا ۲۷۹ میلیون تومان بود. در خودروهایی مانند کوئیک گیربکس معمولی، کوئیک S، کوئیک R، کوئیک اتوماتیک پلاس نیز قیمت بین ۱۶۶ تا ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت خودروی شاهین نیز ۳۶۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

به گفته آنها، شورای رقابت به تازگی قیمت کوئیک GXR محصول تولیدی شرکت سایپا را اعلام کرده، اما قیمت تعیین شده برای این محصول با محصولات مشابه بازار همخوانی نداشته و قیمت بالایی برای آن تعیین شده است. آنها تاکید کرده‌اند که حواله‌‌‌‌داران خودروی مذکور، توان تکمیل وجه آن را ندارند و به همین دلیل از سازمان حمایت و شورای رقابت خواسته‌اند قیمت را بازنگری کنند.

آنها همچنین از شرکت سایپا خواسته‌اند شرایطی فراهم کند تا محصولات دیگر از جمله ساینا که قیمت ارزان‌‌‌تری نسبت به این خودرو دارد، جایگزین شود و به این ترتیب متقاضیان بعد از ماه‌‌‌ها انتظار بتوانند با مبلغی که برای خرید پیش‌بینی کرده بودند، صاحب خودرو شوند. شورای رقابت در تاریخ ۲۱ شهریور قیمت ۵ خودروی شاهین اتومات، ساینا DAS، ساینا GX، اطلس G و کوئیک GXR عرضه شده شرکت سایپا در سامانه یکپارچه را اعلام کرد. بر این اساس، قیمت فروش محاسباتی درب کارخانه شاهین اتومات بیش از ۵۴۵ میلیون و ۹۹۲‌هزار تومان، ساینا DA-S بیش از ۲۷۳ میلیون تومان، ساینا GX بیش از ۲۸۳ میلیون تومان، اطلس G بیش از ۳۴۴ میلیون تومان و ‌‌‌کوئیک GXR بیش از ۳۲۱ میلیون و ۵۳۷‌هزار تومان ‌‌‌اعلام شد.

 شرکت سایپا در خودروهایی نظیر ساینا و کوئیک، ‌‌‌بدون تغییر اساسی در موتور، بدنه یا سیستم‌‌‌های این دو خودروی پرفروش‌‌‌، صرفا به بهانه اضافه کردن یکی دو آپشن محدود، ‌‌‌ اقدام به تغییر نام این محصولات کرده و سپس از شورای رقابت مجوز افزایش چند ده میلیون تومانی آنها را

گرفته است.

 این در حالی است که آپشن‌های نصب شده هزینه به مراتب کمتری نسبت به رقم اضافه شده به قیمت این خودروها دارد.