انتقاد مجلسی از قیمت دستوری خودرو

عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی در نشست با نمایندگی‌های ایران‌خودرو در مشهد با تاکید بر اینکه به صورت جدی پیگیر وضعیت صنعت خودرو هستیم، اظهار کرد: باید فرمول ثابتی برای نحوه محاسبه قیمت تمام‌شده محصولات خودروسازان در نظر گرفته شود؛ دولت باید تنها نقش سیاستگذاری در صنعت خودرو را ایفا کند.

وی با بیان اینکه در زمینه ساختار در حوزه خودرو، تلاش بسیار زیادی در مجلس شورای اسلامی می‌شود، عنوان کرد: شرایط نامناسبی در حوزه خودرو به وجود آمده که ریشه آن، دخالت غیرکارشناسی دولت در شرکت‌های خودروساز است. این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بهتر است دولت به این مجموعه خودروساز، مدیرعامل و نمایندگی‌های فروش آن اعتماد کند. ایران‌خودرو بنگاهی اقتصادی است؛ وقتی سرچشمه یک بنگاه اقتصادی دچار خللی می‌شود، در نهایت تبعات آن گریبان‌گیر مردم خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک بنگاه اقتصادی دارای قواعدی بوده و از واحدهای تولیدی و خدماتی گرفته تا نمایندگی‌ها، یک مجموعه به‌هم پیوسته است، تصریح کرد: اگر هر نمایندگی اخلاق را رعایت کند به افزایش سود خود کمک کرده است، بنگاه اقتصادی باید توجیه داشته و درآمد آن پاسخگوی هزینه‌ها باشد، اگر ایرادی است باید برطرف شود و در زمینه ایراداتی که حل آن از توان خودروساز خارج بوده یا برعهده آن نیست، مجلس شورای اسلامی باید ورود کند که تاکنون نیز همین بوده است.

اکبری‌تالارپشتی با بیان اینکه خودروسازان رزمندگان جبهه اقتصاد و خدمت به مردم هستند، گفت: جنگ اقتصادی عجیبی بر ایران تحمیل شد، اما خوشبختانه کشور به نقطه‌ای رسیده که در صورت ساماندهی زمینه‌های اقتصادی، موفق شده و به پیش خواهد رفت.

تولید خودروی برقی در سایت بن‌رو

سایپانیوز: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا به مدیران‌عامل آنها واگذار می‌شود، ‌‌‌گفت: سایپا تراز اول شدن شرکت‌های سازنده قطعات خودرو را با جدیت دنبال می‌کند.

محمدعلی تیموری در نشست با قطعه‌‌‌سازان شرکت‌های سازه‌‌‌گستر و مگاموتور با اشاره به اینکه سایپا در ۲۰ ماه اخیر نگاه ویژه‌‌‌ای به صادرات داشته است، ‌‌‌اظهار کرد: ضرورت دارد که حداقل سالانه بیش از ۱۰۰‌هزار خودرو صادر شود؛ بر این اساس طی قراردادی بنا شده به مدت سه سال ۴۰۰‌هزار خودروی تجاری (سایپا ۱۵۱ و وانت نیسان) و خودروهای سواری (کوییک، ساینا و شاهین) به کشورهای هدف صادراتی ارسال شود.

او افزود: مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا به مدیران‌عامل شرکت‌ها واگذار شده و بر همین اساس مدیریت شرکت بن‌رو بعد از تسویه کامل بدهی‌‌‌ها در اختیار مدیرعامل آن شرکت قرار می‌گیرد و قرار است این مجموعه خودروی برقی تولید کند. همچنین شرکت‌های پارس خودرو، سایپا سیتروئن، زامیاد و سایپادیزل با نشان‌‌‌واره خود می‌توانند محصولات جدید را به بازار عرضه کنند.

تیموری تصریح کرد: در گروه سایپا موضوع تراز اول شدن شرکت‌های سازنده با جدیت دنبال می‌شود؛ ‌‌‌به این جهت در حوزه قطعه‌‌‌سازان پرس، حدود ۱۰۰ شرکت را زیر نظر سایپاپرس به صورت تراز اول شدن، راه‌‌‌اندازی کردیم که در تعامل با شرکت سازه‌گستر هستند. در حوزه موتور و قوای‌محرکه نیز شرکت مگاموتور و در حوزه تعلیق فرمان و همچنین رنگ و مواد شیمیایی هم شرکت سازه‌‌‌گستر موظف شدند که با همکاری شرکت‌های فعال برای تراز اول شدن اقدام کنند.

اما مهرداد معلمان، مدیرعامل شرکت سازه‌‌‌گستر نیز در این نشست تخصصی گزارشی از اقدامات انجام‌شده در حوزه تامین قطعات ارائه داد و گفت: در حوزه فروش قطعات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵‌درصد رشد حاصل شده و در ۵ ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۳‌درصد رشد فروش داشته‌‌‌ایم. مدیرعامل شرکت سازه‌‌‌گستر گفت: میزان افت توقف خط تولید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۹‌درصد کاهش یافته است. وی تاکید کرد: در حال حاضر خودروهای ناقص نداریم و این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۶‌هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌‌‌ها وجود داشت.