گروه خبر: انتخابات هفتم اسفند ماه امسال نخستین تجربه انتخاباتی دولت یازدهم است؛ انتخاباتی که مرحله آغازین آن جمعه گذشته به پایان رسید و ثبت‌نام متقاضیان حضور در پنجمین مجلس خبرگان رهبری و نیز متقاضیان دهمین مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف شد. با وجود آنکه آمارها از افزایش بیش از دو برابری تعداد داوطلبان ثبت‌نام شده برای انتخابات اسفندماه نسبت به دوره قبل حکایت دارد اما نکته قابل‌توجه، انصراف چند تن از چهره‌های مطرح سیاسی برای حضور دوباره در این مجالس است؛ افرادی که سابقه حضور در مجلس نهم شورای اسلامی و مجلس چهارم خبرگان رهبری را داشته و از نام‌نویسی برای حضور در مجلس آتی چشم‌پوشی کرده‌اند.

چهره شاخص این انصراف‌ها محمدرضا باهنر است؛ نماینده‌ای که سابقه ۲۸ سال حضور در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد. او که به باور برخی، به‌دلیل حضور در هفت دوره از مجلس شورای اسلامی یعنی دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم، باسابقه ترین و یکی از موثرترین افراد در پارلمان ایران است. باهنر در میان مجلسی‌ها و سیاستمداران به «سلطان لابی پارلمان» نیز شهرت دارد. آنچه محمدرضا باهنر را به این عنوان شهره کرده است تلاش برای حل و فصل برخی مشکلات و اتخاذ برخی تصمیمات مهم در دوره‌های نمایندگی‌اش است. باهنر در شرایطی از نام‌نویسی در انتخابات مجلس دهم خودداری کرد که از حدود یک سال پیش همه تلاش خود را برای همگرایی و ائتلاف گروه‌های مختلف جریان اصولگرایی در انتخابات آتی مجلس به کار بست. محمدرضا باهنر، سیاستمداری که رکورد نمایندگی‌اش در مجلس شورای اسلامی تقریبا با احمد ناطق نوری، نماینده هفت دوره مجلس و معروف به پدر پارلمان برابری می‌کند، پیش از آنکه انصرافش از انتخابات مجلس دهم رسانه‌ای شود، در گفت‌و‌گویی با «خبرآنلاین» درباره تاریخ مصرف نمایندگی‌اش توضیح داده بود: « من فکر می‌کنم خودمان هم کم کم باید فرصت را به جوانان بدهیم. البته هنر این است که یک قهرمان قبل از اینکه مدال طلایش را از دست بدهد خودش تشک را ببوسد و کنار بکشد.»نایب رئیس کنونی مجلس، سیاستمدار اصولگرایی است که علاوه‌بر نمایندگی، دبیرکلی جامعه اسلامی مهندسین را نیز برعهده دارد. باهنر همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. براساس آمارهای وزارت کشور در جریان ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی، حدود ۵۶۰ نفر از نمایندگان دوره‌های مختلف مجلس نام‌نویسی کرده‌اند، اما در این میان، همچنان که گفته شد نام برخی از نمایندگان مجلس نهم دیده نمی‌شود.


خبرگانی که نیامدند

اوضاع در مجلس خبرگان نیز تا حدودی به همین صورت است. تعدادی از نمایندگان خبرگان چهارم در انتخابات پنجمین دوره این مجلس نام‌نویسی نکرده‌اند؛ آیت‌الله سید محسن خرازی، آیت‌الله رضا استادی، آیت‌الله عباس واعظ طبسی، آیت‌الله علی‌اصغر معصومی، آیت‌الله عباس محفوظی و آیت‌الله‌ هادی باریک بین از جمله این افراد هستند. از سوی دیگر، از میان 86 نماینده خبرگان دوره چهارم، 9 نفر نیز دار فانی را وداع گفته‌اند. براساس آمار وزارت کشور، ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با نام‌نویسی 801 نفر پایان یافت. براساس گزارش «ایسنا» نگاهی به تعداد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری در چهار دوره گذشته نشان می‌دهد که به ترتیب 168، 180، 396، 493 نفر در انتخابات دوره‌های اول، دوم، سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کردند.


افزایش بیش از دو برابری داوطلبان

با این همه آمارهای وزارت کشور از افزایش بیش از دوبرابری تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این دوره نسبت به دوره قبل حکایت دارد. همچنین آمار این وزارتخانه نشان می‌دهد ثبت‌نام در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز در مقایسه با دوره گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی دیروز در این باره گفت که ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده‌اند. به گفته او برای هر کرسی مجلس ۴۲ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.


احراز صلاحیت‌ها

براساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است رحمانی فضلی به روند بررسی صلاحیت‌ها نیز اشاره کرد و به همه کسانی که ثبت‌نام کردند اطمینان داد که هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور، هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت منطبق با قانون بررسی‌ها را انجام خواهند داد. رحمانی فضلی از هیات‌های اجرایی و نظارت خواست در این چند روز که تلاش کردند می‌خواهم با همین صبر، متانت و گشاده رویی این مسیر را ادامه دهند.

روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح دیروز در هیات‌هایی اجرایی حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور آغاز شد و تا چهاردهم دی ماه ادامه دارد.

خداحافظی باهنر با مجلس بعد از 28 سال