گروه خبر: موضوع برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در شورای عالی امنیت ملی به مرحله‌ای رسیده است که علی لاریجانی اقدامات این شورا در این زمینه را خوب توصیف می‌کند. رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در جلسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در شرایطی به بررسی آخرین وضعیت برجام پرداخت که از اجرای برجام تا این مرحله ابراز رضایت کرد و گفت که اجرای برجام تا همین مقدار موجب ایجاد آرامش در جامعه شده است.


به گفته لاریجانی، از نظر کارگروه شورای عالی امنیت ملی و شورای نظارت اقدامات خوبی در جریان است. براساس آنچه «ایسنا» درباره این جلسه گزارش داده است، انجام تعهدات طرف اروپایی و آمریکایی در کشورهایشان، موضوع دیگری است که رئیس مجلس دیروز درباره آن سخن گفت. ابوذر ندیمی، عضو فراکسیون اکثریت مجلس درباره اظهارات لاریجانی در این جلسه درباره انجام تعهدات طرف اروپایی و آمریکایی در کشورهایشان توضیح داد: به گفته لاریجانی تصمیماتی که در معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گرفته می‌شود منطقی و مبتنی بر منافع و مصالح ملی است و موجب آرامش شده است. از سوی دیگر برخی اظهارنظرها در هفته‌های اخیر درباره نیروگاه آب سنگین اراک و برچیده شدن سانتریفیوژها، علی لاریجانی را بر آن داشت تا در جلسه صبح دیروز فراکسیون اکثریت مجلس برخی از این اظهارنظرها را نسنجیده بخواند.


طرح نظارتی کمیسیون امنیت

با این همه نظارت بر اجرای برجام از سوی مجلسی‌ها نیز در حال پیگیری است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد در روزهای اخیر، جدی‌تر از گذشته از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دنبال می‌شود. در این باره می‌توان به جدیدترین فعالیت مجلسی‌ها به‌ویژه کمیسیون امنیت ملی برای نظارت بر اجرای برجام اشاره کرد؛ نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، دیروز از بررسی مکانیزم نظارتی این کمیسیون برای دریافت گزارش‌های یک، ۲ و ۳ ماهه از اجرای برجام، خبر داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در توضیح مکانیزم نظارتی این کمیسیون برای نظارت بر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک گفت: چارچوب خام این مکانیزم به این صورت است که از همه نهادهای ذی‌ربط که از اجرای برجام تاثیر می‌پذیرند، از قبیل نفت، بانک، کشتیرانی، بیمه و حوزه صنعت، هر ماه یک گزارش دریافت می‌کنیم. شفیعی ادامه داد: هر ۲ ماه یکبار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به استثنای وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی حضور می‌یابند و روند اجرای برجام را گزارش می‌دهند و در نهایت، هر ۳ ماه یکبار شخص وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون امنیت ملی روند اجرای برجام را گزارش می‌دهد. این گزارش‌های یک، ۲ و ۳ ماهه جمع‌بندی می‌شود و در پایان هر ۶ ماه، یک گزارش از روند اجرای برجام به صحن علنی مجلس می‌دهیم و این روند نیز تا پایان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌یابد.


کشمکش مجلس برای نظارت

با وجود آنکه بسیاری از نمایندگان کار کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس را پس از ارائه گزارش درباره برنامه جامع اقدام مشترک در صحن علنی، پایان یافته اعلام کرده‌اند، اما برخی اعضای این کمیسیون کماکان موضوع نظارت بر اجرای برجام را از وظایف کمیسیون ویژه تلقی می‌کنند. این موضوع در شرایطی به نوعی کشمکش در بهارستان برای نظارت بر اجرای برجام نزدیک می‌شود که دهم آبان ماه امسال علی لاریجانی رئیس مجلس، در همایشی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را ناظر بر اجرای برجام معرفی و تاکید کرد که کمیسیون امنیت ملی طبق قانون، ناظر قوه مقننه بر اجرای برجام است. این موضوع مورد تایید بسیاری از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی و حتی برخی اعضای کمیسیون ویژه برجام است. در مقابل، سیدحسین نقوی‌حسینی که سخنگویی کمیسیون ویژه را بر عهده داشت کماکان تاکید می‌کند که نظارت و رصد توافق ایران و غرب بر عهده کمیسیون برجام است. او با انتقاد از تشکیل کمیته رصد برجام در کمیسیون امنیت ملی به خبرگزاری مهر گفت: کمیسیون برجام هنوز پابر جا است و در حال تدوین گزارش نهایی ۱۰۰۰ صفحه‌ای خود از برجام است. به گفته نقوی‌حسینی تشکیل کمیته برجام در کمیسیون امنیت ملی توسط همان کسانی دنبال می‌شود که گزارش کمیسیون برجام به ذائقه آنها خوش نیامد. نقوی‌حسینی در شرایطی این موضوع را مطرح می‌کند که پیش از این علی لاریجانی، رئیس مجلس صراحتا از کمیسیون امنیت ملی به‌عنوان ناظر قوه مقننه بر اجرای برجام یاد کرد. بر این اساس شاید بتوان گفت که هنوز موافقان و مخالفان برجام در مجلس به موضعی مشترک درباره برجام دست نیافته‌اند.