ایسنا: وزیر امور خارجه بحرین گفت‌ کشورهای عرب در ارتباط با ایران گفت‌وگو را در اولویت قرار می‌دهند.


به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین پس از نشست مقدماتی وزیران امور خارجه کشورهای عربی و آمریکایی لاتین در ریاض، پایتخت عربستان به خبرنگاران گفت: «کشورهای حاشیه خلیج (فارس) به دنبال هیچ آسیبی به جمهوری اسلامی ایران نیستند و خواهان روابط همسایگی بهتر با ایران هستند به شرط آنکه تهران رفتار کنونی خود را تغییر دهد.» وزیر امور خارجه بحرین با اشاره به آنچه دخالت ایران در کشورهای منطقه می‌خواند، گستاخانه مدعی شد: «کشورهای عرب در برابر مداخلات ایران دفاع می‌کنند. شورای همکاری خلیج (فارس) نقش خود را در این زمینه ایفا می‌کند و این مساله به دلیل افزایش دخالت‌های ایران در کشورهای عربی به یک وظیفه عربی تبدیل شده است.»


خشم عربستان از روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین

همزمان وزیر امور خارجه عربستان که همواره مواضعی ضد ایرانی داشته است، در اظهاراتی خصمانه گفت که کشورش در تلاش برای نزدیک شدن به کشورهای آمریکای لاتین برای منزوی کردن ایران است. به گزارش شبکه خبری العربیه، وزیر امور خارجه عربستان پس از نشست مقدماتی وزیران امور خارجه کشورهای عربی و آمریکای لاتین در ریاض گفت: کشورهای آمریکای جنوبی همواره از مسائل اساسی جهان عرب حمایت کرده‌اند. به‌عنوان مثال این کشورها کشور فلسطین را در مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس به رسمیت شناختند. این کشورها همواره دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را رد می‌کنند. عادل الجبیر با ادعای اینکه ایران به علت ضعف موضع بین‌المللی‌اش به دنبال روابط با کشورهای آمریکای لاتین است، گفت که این کشور دوستان زیادی در میان کشورهای جهان ندارد.


او در اظهارات خصمانه خود مدعی شد، ایران شرایط مناسبی ندارد. ایران در موضع ضعیفی قرار دارد و دوستان زیادی ندارد. به همین علت به دنبال جلب دوستی هرکشوری است. من فکر نمی‌کنم روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین خطری برای کشورهای عربی باشد، بلکه برعکس نزدیک شدن کشورهای عربی با کشورهای آمریکای لاتین باعث تشدید انزوای ایران در جهان خواهد شد. او با بیان اینکه بحرین و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهان هیچ آسیبی به ایران نیستند گفت که این کشورها در ارتباط با ایران گفت‌وگو را در اولویت قرار می‌دهند. اما در صورت تحمیل جنگ به خودشان، آماده دفاع هستند.