گروه بازار پول: بررسی آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در حوزه خرده‌فروشی مواد خوراکی نشان می‌دهد ۱۰ گروه از ۱۱ گروه مورد بررسی تورم نقطه به نقطه زیر ۱۰ درصد و ۹ گروه تورم زیر ۷ درصد را تجربه کرده‌اند. براساس این گزارش ۳ گروه نیز تورم منفی داشته‌اند که به معنای کاهش قیمت کالاها در این گروه‌ها است.


گزارش خرده‌فروشی شامل 11 گروه مواد خوراکی است که تغییر قیمت‌ها را در بازه هفتگی، ماهانه و سالانه به تصویر می‌کشد. کاهش قیمت خوراکی‌ها یکی از عواملی بوده که در تابستان تورم کل را به سمت پایین هدایت کرده است، حال با انتشار آمار پاییزی به نظر می‌رسد این روند در پاییز تداوم داشته است.


تورم زیر 10 درصد عمده گروه‌های کالایی

براساس گزارش خرده‌فروشی مواد خوراکی منتشر شده در ۱۵ آبان سال‌جاری، ۱۰ گروه از ۱۱ گروه مواد خوراکی تورم نقطه به نقطه (رشد قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل) کمتر از ۱۰ درصد را تجربه کرده‌اند. گروه‌های «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»،«میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن‌نباتی» ۱۰ گروه یاد شده را تشکیل می‌دهند. همچنین ۹ گروه از ۱۰ گروه نام برده شده (به جز «قند و شکر») تورم زیر ۷ درصد را تجربه کرده‌اند. گروه «قند و شکر» اما ۳/ ۹ درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از خود نشان داده است.


کاهش قیمت در سه گروه

بررسی این گزارش نشان می‌دهد 7 گروه از 10 گروه اشاره شده تورم نقطه به نقطه زیر 10 درصد و 3 گروه تورم منفی داشته‌اند. بر این اساس گروه‌های «تخم‌مرغ»، «میوه‌های تازه» و «چای» تورم منفی نشان داده‌اند که بیانگر کاهش قیمت اقلام این گروه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. مقایسه گزارش بانک مرکزی در 16 آبان سال گذشته نسبت به گزارش 15 آبان سال‌جاری نشان می‌دهد تخم‌مرغ که در هفته جاری8307تومان در هر شانه به فروش رفته که در، سال گذشته این ماده خوراکی8890تومان معامله شده است. به این ترتیب هر شانه تخم‌مرغ در بازه زمانی مورد بررسی 580 تومان کاهش یافته است. قیمت چای نیز از بسته‌ای 16هزار و 700 تومان در سال گذشته به 16 هزار و 450 تومان در سال‌جاری کاهش یافته است. به این ترتیب «تخم‌مرغ» 6/ 6 درصد، «میوه‌های تازه» 5/ 1 درصد و «چای» 3/ 1 درصد کاهش قیمت نشان داده‌اند. در این میان، در گروه «میوه‌های تازه»، 4 کالا کاهش قیمت داشته‌اند که بیشترین کاهش به «سیب قرمز تخم لبنان» اختصاص یافته است. هندوانه نیز با افزایش 1/ 20 درصدی بیشترین افزایش قیمت کالاهای این گروه را تجربه کرده است.


تورم دورقمی به دلیل کاهش برداشت

براساس گزارش منتشر شده بانک مرکزی در ۱۵ آبان ماه، بیشترین تورم نقطه به نقطه به گروه «حبوب» اختصاص یافته است. بر این اساس حبوب که ۶/ ۲۵ درصد افزایش قیمت در سال داشته، تنها گروهی است که تورم بالاتر از ۱۰ درصد را تجربه کرده است. افزایش قیمت کالاهای «نخود»، «لپه نخود» و «عدس» بیشترین تاثیر را بر افزایش تورم این گروه داشته‌اند. این گزارش نشان می‌دهد نخود ۷/ ۳۴ درصد، لپه نخود ۵/ ۴۳ درصد و عدس ۸/ ۴۵ درصد تورم داشته‌اند. سایر اقلام این گروه اما از جمله لوبیا چیتی، لوبیا سفید و لوبیا قرمز به ترتیب کاهش‌های قیمتی ۵/ ۵، ۸/ ۱۳ و ۷/ ۹ درصد را نشان داده‌اند. براساس اظهارنظرهای مسوولان در این حوزه خشکسالی و سرمازدگی باغات از جمله دلایل این افزایش قیمت‌ها عنوان شده است. براساس برخی پیش‌بینی‌ها افزایش قیمت حبوبات که در ماه گذشته نیز ادامه داشت چندان ادامه دار نخواهد بود و احتمالا شاهد کاهش تدریجی آن خواهیم بود.


کاهش عرضه، عامل تورم کالایی

در میان 11 گروه مورد بررسی تورم نقطه به نقطه سبزی‌های تازه 7 درصد اعلام شده است. در این گروه بیشترین افزایش قیمت به بادمجان(5/ 35 درصد) و سپس کدو سبز(6/ 26 درصد) اختصاص یافته است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی افزایش تورم در کالاهای یاد شده کاهش عرضه مقطعی این اقلام به دلیل شرایط آب و هوایی است. این مساله در گذشته نیز مشاهده شده و براساس تجربیات پیشین با تغییر شرایط و افزایش عرضه، قیمت این کالاها نیز کاهش می‌یابند. به این ترتیب افزایش قابل‌توجه تورم این اقلام چندان نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد.


تحولات ماهانه قیمت‌ها

بررسی تغییرات قیمتی ۱۱ گروه کالایی نسبت به ماه گذشته(هفته مشابه ماه قبل) نشان می‌دهد سبزی‌های تازه با افزایش ۳/ ۱۵ درصدی قیمت نسبت به ماه قبل در صدر افزایش قیمت‌ها ایستاده‌اند. در این گروه کدو سبز ۶/ ۵۵ درصد افزایش قیمت یافته که بیشترین افزایش قیمت را در میان کالاهای این گروه به خود اختصاص داده است. به‌طور کلی بررسی تغییرات شاخص قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته بیانگر رشد تورم صیفی‌جات است. گوشت مرغ اما بیشترین کاهش قیمت نسبت به هفته مشابه ماه قبل را از خود نشان داده است. گوشت مرغ که در هفته مشابه ماه قبل کیلویی۶۹۴۲تومان معامله شده بود در هفته جاری به قیمت۶۰۱۰تومانی رسیده است. همچنین گروه لبنیات نسبت به ماه گذشته بدون تورم و تغییر قیمتی باقی مانده است.


در میان کالاهای این گروه ماست (غیرپاستوریزه و پاستوریزه)،‌ پنیر، کره و شیر پاستوریزه تغییر قیمتی نداشتند. پنیر غیرپاستوریزه اما 4/ 0 درصد افزایش قیمتی داشت. میوه‌های تازه نیز از جمله گروه‌هایی بودند که کاهش قیمت ماهانه را تجربه کردند. این گروه نسبت به هفته مشابه در ماه گذشته 9/ 6 درصد کاهش قیمتی نشان داد. در میان اقلام این گروه پرتقال با 1/ 41 درصد کاهش قیمت بیشترین میزان کاهش را از خود نشان داد. با این حال بیشترین میزان افزایش کالاهای در یک گروه نیز به میوه‌های تازه اختصاص یافت. خربزه و هندوانه در این گروه به ترتیب با افزایش‌های ماهانه 8/ 79 و 4/ 60 درصدی مواجه شدند.

تورم خوراکی‌ها زیر 7 درصد