گروه خبر: هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی روز گذشته در دادگاه انقلاب به‌صورت علنی برگزار شد. قاضی صلواتی در ابتدا از مرتضی تورگ معاون دادستان تهران خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و در خصوص کارشناسی و انتقال اموال بابک زنجانی توضیحاتی را ارائه کند.


به گزارش «ایسنا» او با بیان اینکه پس از تشکیل پرونده توقیف و شناسایی اموال به ما واگذار شد، افزود: از همان ابتدای رسیدگی برای رد مال، متهم فهرستی از اموال خود را نوشت و به دادستانی ارائه کرد؛ اما هیچ نام و نشانی از چاه‌های نفت وجود نداشت و طی بازرسی‌ها هم چنین مجموعه‌هایی یافت نشد. هر چند امید داریم این ادعای متهم راست باشد تا بتوانیم پول بیت‌المال را بدهیم. تورگ گفت:‌ هنوز انتقال قطعی سهام شرکت‌ها به وزارت نفت صورت نگرفته است. 18 مورد از شرکت‌ها و دارایی‌های بابک زنجانی به وزارت نفت تحویل داده شده است.تورگ با اشاره به اظهارات بابک زنجانی مبنی بر وجود وجوه در کشورهای خارجی و ارجاع هیات ایرانی به بانک FIIB در مالزی گفت: بانک FIIB در منطقه لابوان مالزی واقع شده است و شنیده‌ها و بررسی‌های هیات از این منطقه نشان می‌دهد که مطالب با آنچه آقای زنجانی توصیف می‌کرد، بسیار متفاوت است و حتی مسوولان سفارت ایران در مالزی، این سفر هیات ایرانی را به دلیل غیرامن بودن منطقه پرمخاطره دانستند و مهم‌تر اینکه این منطقه به دلیل عدم سیستم نظارت بانک مرکزی مالزی محلی برای پولشویی است.


همچنین به گزارش «ایرنا» معاون دادستان گفت: بابک زنجانی چند روز قبل از دستگیر شدن، اموال و سهام خود را به نام شخصی انتقال داده و قصد فرار از کشور را داشته است. پس از آن بابک زنجانی به ادامه دفاع از خود پرداخت. به گزارش «ایسنا» بابک زنجانی در بخشی از اظهاراتش در دادگاه اعلام کرد: می‌خواستم آخرین روز دادگاه اعلام کنم؛ اما چون مجبورم کردید امروز اعلام می‌کنم همین الان ۲۲ میلیارد یورو پول نقد دارم. بابک زنجانی خطاب به معاون دادستان گفت:‌ دلیل اینکه برایتان نوشتم حاضر نیستم ساعت، انگشتر، چهار ماشین و ۲ موتور سیکلتم را به نفت بدهید این است که دوست ندارم زنگنه ماشینم را سوار شود؛ این اموال را آتش بزنید؛ اما به نفت ندهید.


به گزارش «ایرنا» بابک زنجانی همچنین گفت: اموالم را به شخص دیگری انتقال دادم تا هواپیماهایم در خارج از کشور به دلیل تحریم توقیف نشود. متهم پرونده نفتی گفت: می‌گویند لابوان مالزی که بانک FIIB بنده در آن واقع شده است، منطقه گانگسترها است؛ کشور، روزهای بدش را با بانک من گذراند، اما امروز من رئیس مافیا شدم و منطقه لابوان نیز محل فعالیت گانگسترها شده است. وی ادامه داد: منطقه لابوان سه ساعت (با هواپیما) از کوآلالامپور فاصله دارد؛ اینجا محل ورود کشتی‌های نفتی دنیا است؛ بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفتی و بزرگ‌ترین بانک‌ها در این منطقه قرار دارند و بزرگ‌ترین کارهای بورسی در اینجا انجام می‌شود.


میلیاردر نفتی درباره ۲۲ هواپیمایی که به کشور وارد کرده است، نیز گفت: ورود هواپیما به ایران ممنوع است و امروز حتی کسی یک چرخ هواپیما نیز نمی‌تواند به کشور وارد کند؛ با خرید ۲ شرکت ایرلاین در سال ۱۳۸۷ در اوکراین، ۲۲ هواپیما برای این شرکت‌ها خریدم و در سال ۹۰، این هواپیماها را به بهانه اینکه مسافر دارند، در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشاندم.این متهم افزود: هر کدام از هواپیماها را ۱۵ میلیون دلار خریداری کرده بودم، اما شما آنها را در مجموع ۷۷ میلیون دلار یعنی هر هواپیما سه و نیم میلیون دلار قیمت‌گذاری کردید. در همین حال به گزارش «ایرنا» قاضی صلواتی روز گذشته اعلام کرد: مامور زندانی که با بابک زنجانی همکاری می‌کرد، اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد و پرونده او در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.